The Last Mile – 3 trends in het Stedelijk Transport

The Last Mile – 3 trends in het Stedelijk Transport

E-commerce maakt een enorme groei door in Nederland en is in 2020, voor het achtste jaar op rij, in dubbele cijfers gegroeid. The Last Mile wordt hierbij steeds belangrijker. Daarbij dringen consumenten aan op meer duurzaamheid, een goede prijs, service en betrouwbaarheid. Het bezorgen van deze pakketten wordt echter steeds complexer. Het maximale aantal voertuigen dat zich per uur over een bepaald stuk weg kan verplaatsen, hebben we inmiddels bereikt. Dit terwijl een kwart van de consumenten het tegenwoordig als de norm ziet om pakketten nog dezelfde dag te ontvangen. Welke trends kunnen we ontdekken binnen The Last Mile in het stedelijk transport?

The Last Mile

Duurzaamheid

Doordat er steeds meer focus ligt op groen en milieubewust werken, zullen verkeersdrukte en de uitstoot van gassen in de steden zoveel mogelijk vermeden moeten worden. Zo kun je files beheersen door hogere tarieven te hanteren voor weggebruikers die meer kilometers maken, of tijdens de spits rijden. Ook het introduceren van milieuzones (mijden van vrachtwagens en personenauto’s met veel uitstoot) of het gebruiken van elektrische wagens leveren een grote impact. Deze zaken worden niet alleen gestimuleerd vanuit de overheid, maar worden ook steeds vaker actief gevraagd door de consument.

Premium

Met premium bedoelen we het leveren van een extra service voor de consument. Hierbij is de consument ook bereid om meer te betalen. Het meest voorkomende voordeel is het op (zeer) korte termijn afleveren van de bestelling. Dit kan bijvoorbeeld ook betekenen dat je zelf volledig kunt beslissen waar en wanneer het product wordt afgeleverd, al is dit midden in de nacht. De milieubewuste consument wil bijvoorbeeld een product zonder verpakking.

Efficiëntie

Wij zien mogelijke efficiencyslagen op drie aspecten: de route naar de consument, het gebruik van de vrachtcapaciteit, alsmede de bereikbaarheid van de consument.

Route naar de consument

Allereerst valt er winst te behalen door te werken met een standaard afleverpatroon, met meer nadruk op de routeplanning in de stad (zogeheten ‘milk runs’). Picnic is een mooi voorbeeld van een organisatie die op deze manier werkt. Door het wekelijks rijden van vaste routes zijn de planningskosten minimaal. De consument kan zelf aangeven welke rit hem het beste past en wanneer hij de boodschappen wenst te ontvangen.

Het efficiënter maken van de route, verbetert The Last Mile

Gebruik van vrachtcapaciteit

Als tweede kan er gekeken worden naar het optimaliseren van de vrachtwagen belading. In veel gevallen rijdt een vrachtwagen in Nederland met een vracht die minder dan halfvol is. Om dit te voorkomen kun je bijvoorbeeld gebruik maken van een platform die een match kan maken tussen verschillende logistieke bedrijven om de rest van de vrachtwagen te vullen. Ook kan er voor gekozen worden om samen te werken met niet-concurrerende spelers in de markt. Het delen van informatie en het ineens slaan van de handen, kan de bezorgkosten verlagen. Compose van Evofedenex is een voorbeeld van een platform dat hier in bij kan dragen. Lees hier het hele interview met Nanne Schriek van Evofenedex over deze werkwijze en de voordelen hiervan.

Bereikbaarheid consument voor de bezorger

Als derde valt er meer efficiency te behalen op het gebied van de bereikbaarheid van de consument. In 60 procent van de gevallen treft de pakketbezorger de consument niet thuis aan. Het afleveren van het pakket bij de buren, of het retour nemen van het pakket en nogmaals afleveren op een later moment kost uiteraard tijd en geld. Door de consument al aan de voorzijde een tijdslot of afhaalpunt te laten selecteren, is dit te voorkomen. Dit zorgt niet alleen voor meer efficiëntie, maar ook meer controle en tevredenheid bij de consument. Een zogeheten ‘slimme brievenbus’ kan ook een uitkomst zijn. Pakketbezorgers kunnen de sloten ontgrendelen, waardoor zij het pakket ook kunnen afleveren als de consument niet thuis is.

Meer weten over de mogelijkheden?

Lees hier meer over de werkwijze van Coulant, onze specialisaties en wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever. Wil je inhoudelijk sparren over zaken als The Last Mile, Retourlogistiek of Shared Warehousing? Neem dan contact op met onze e-commerce specialist, Mark Maas, via mark@coulant.nl of 06-28430301.

WhatsApp ons