Door je warehouse uit te breiden en in te spelen op de behoefte van de markt, kun je flink groeien. Dat laat Ploeger Logistics zien. Directeur Adwin Ploeger is trots op zijn familiebedrijf: “Met een gasloos warehouse en een papierloze gegevensverwerking dragen we bij aan een betere wereld.”
Groupage transport
Door voor meerdere bedrijven producten mee te nemen en af te leveren, bespaart Ploeger kosten voor die bedrijven. “Dat noemen wij groupage, we halen producten op bij meerdere klanten die we dan gezamenlijk bij bijvoorbeeld de Jumbo afleveren. Zo gebruiken we niet allemaal vrachtwagens, maar besparen we tijd en geld. Het werkt veel efficiënter zo. We leveren dan eenmaal per dag alle goederen af. Dat vraagt wel om wat meer planning, maar als je dat eenmaal hebt werken loopt dat prima. We willen de auto’s na het lossen meteen een retourlading mee laten nemen. Dan halen we meteen voorraad bij onze leveranciers voor in ons warehouse. Op die manier houden we ook onze supply chain efficiënt.”
Brandstofontwikkelingen
Bij Ploeger rijden de trucks nog op diesel. “We houden de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten, vooral wat het rijden op waterstof betreft. Op dit moment zijn de investeringen nog te groot om op een milieuvriendelijker brandstof over te stappen, maar die wens hebben wij zeker. Dat komt in de toekomst. We kijken samen met onze klanten naar welke pilots we kunnen doen en hoe organiseren we die energietransitie. Voor korte afstanden is er elektrisch vervoer, maar wij zitten meer op de middellange afstanden waarvoor nog geen geschikt en betaalbaar alternatief is. We verwachten veel van waterstof. Daarin zie je nu de eerste ontwikkelingen, die volgen wij op de voet.”
Uitbreiding warehouse met duurzaamheid
Om de klanten steeds beter te bedienen is het warehouse van Ploeger flink uitgebreid en ook gemoderniseerd. In 2018 is 10.000 m2 toegevoegd, in 2020 kwam daar 5000 m2 bij en sinds januari van dit jaar nog 10.000 m2 extra erbij. “Met deze uitbreiding zijn ook meteen zonnepanelen en warmtepompen toegevoegd, we zijn daardoor een gasloos bedrijf. Ook in het materialengebruik voor de muren kozen we voor duurzame oplossingen, bijvoorbeeld de dichtheid van. Het is Breeam Outstanding vijf sterren gebouwd. Het voldoet daarmee aan de laatste eisen van duurzaamheid en veiligheid.” Door deze uitbreiding, voorziet Ploeger in opslagruimte voor klanten, die daar behoefte aan hebben. “Daarmee haalden we ook een paar nieuwe klanten binnen en we gaven invulling aan de groei van onze bestaande klanten. We zagen ook dat er in de regio behoefte was aan extra opslagcapaciteit dat is nu ook opgelost. Het is het meest duurzame warehouse in de regio. Er zit ook een stukje ecologie in, waardoor de natuur meer kansen krijgt om te groeien.”
Papierloos
Voor het transport en de opslag is Ploeger papierloos. “We maken gebruik van een WMS en een TMS, waarin barcodes gebruikt worden. De hele goederenstroom wordt zo papierloos mogelijk aangestuurd. Onze eigen IT-afdeling support dat. Als we gaan samenwerken met een nieuwe klant, kijken we ook naar wat er aan gegevensuitwisseling nodig is om dat te automatiseren. Het contact met onze klanten gaat veelal online. Dat zorgt voor minder fouten in de invoer en je kunt elkaar real time informeren over de status. Via een webportal houdt de klant zijn levering in de gaten. Zijn de juiste goederen binnengekomen? Wanneer is de levering? Is het het juiste aantal? Dat nemen zij op in hun systeem. Dat zorgt voor transparantie en je haalt veel foutkansen uit het systeem. De ontvangers van onze klanten krijgen een digitale vrachtbrief van wat geleverd zal worden. Die infrastructuur en hardware besteden we uit aan een externe partij die het allemaal in de cloud zet. Daar staat de data beveiligd en beschermd. Dat houden we zelf ook goed in de gaten. Met al die hacks die recent geweest zijn, deden wij een extra check en daar kwamen we goed uit.”
Toekomst
Grote veranderingen zitten er niet in bij Ploeger, dat hoeft ook niet. “Wij willen ons in de komende tijd verder ontwikkelen in professionaliteit. We blijven actief in de logistiek, groupage en contractdistributie. Die bouwen wij autonoom, gezond en gecontroleerd. We willen mooie en kwalitatief goede oplossingen blijven aanbieden aan onze klanten. Daar zetten wij mensen, IT, duurzaamheid en innovatieve oplossingen voor in. We proberen wel ieder jaar een stukje autonoom te groeien. Op die groei zit nu wel een stukje spanning vanwege vooral de arbeidsmarkt. We verstevigen wel onze positie, maar dan meer in kwaliteit dan in volume. We zoeken resultaatgerichte oplossingen. De omzet is niet het probleem, we willen de juiste kwaliteit van omzet binnenhalen zodat we waarde kunnen toevoegen aan klanten.”
Ben jij op zoek naar een vaste of tijdelijke baan? Zoek jij tijdelijk of vast personeel? Wij kunnen je verder helpen. Coulant is gespecialiseerd in personeel op hbo+ niveau en we zoeken een goede match voor jou. Kijk bij onze vacatures of neem contact op!