Zo kun je verduurzamen in de logistiek

Zo kun je verduurzamen in de logistiek

Verduurzamen staat hoog op het lijstje van iedereen, de noodzaak is duidelijk. Maar hoe doen we dat? Is het wel haalbaar? Krijgen we iedereen mee? Apex stapte over van vrachtwagens naar de binnenvaart voor de leveringen van goederen. Het kan dus wel. “Houd rekening met veranderingen, maar let ook op de voordelen”, tipt Audrey Root van Apex.

Wat kun je doen?

Als we onze planeet willen behouden, zullen er dingen moeten veranderen. Vooral de uitstoot van CO2 moet drastisch omlaag naar 55 procent in 2030. Dat kan door van brandstof te wisselen en naar hernieuwbare brandstof over te stappen, zoals waterstof of LNG. Het probleem is dat deze brandstoffen nog niet algemeen verkrijgbaar zijn. Met elektriciteit gaat het beter, maar daarin is nog veel onbekend. “Verduurzaming kan op veel verschillende manieren”, zegt Mark van Geest van EVO Fenedex tijdens het webinar ‘Je eigen logistiek verduurzamen’ op 20 januari 2022. “Je kunt je vervoersbewegingen beperken door je vervoer anders in te richten.”

Elektrisch rijden

“Het meest logische op dit moment is om op elektrische voertuigen over te stappen, maar elektrische vrachtwagens zijn er amper. Bestelbussen zijn veel beter verkrijgbaar. Voor veel ondernemers is de actieradius een probleem. In vergelijking met een bestelbus op diesel is het rijbereik niet te vergelijken. Daarnaast is het laadvermogen een probleem door het zware accupakket aan boord. Ook is het belangrijk om te weten waar en wanneer je je bus kunt laden. Een laadpaal voor een personenauto heb je zo staan, maar als je wilt gaan snelladen voor bijvoorbeeld vrachtauto’s, dan heb je daar serieuze laadinfra voor nodig. Daarin kun je ook samenwerken met andere bedrijven op het terrein waar je zit. Je kunt ook denken aan Light Electric Vehicle, oftewel een LEV, voor de last mile of voor je servicemonteurs of andere speciaal aangepaste LEV’s.”

Samenwerken

Het is mogelijk om containers vanaf een schip op het spoor te zetten voor vervoer naar het achterland. “Er komen steeds meer mogelijkheden om niet-kraanbare trailers op de trein te zetten”, gaat Van Geest verder. “Een trailer kan bijvoorbeeld op een plaat gereden worden en in plaats van de trailer gekraand wordt, gebeurt dat met de plaat. Er komen steeds meer aanpassingen, wat het spoor binnen bereik brengt voor vervoer. Ook een LZV kun je inzetten. Daarmee kom je nu wel makkelijker landen als Duitsland en België binnen dan vroeger. Zo’n LZV is heel geschikt om samen te werken met een ander bedrijf. Een bedrijf levert goederen en een ander bedrijf krijgt goederen mee terug met dezelfde LZV. Dat gebeurt al bij Heineken en Jumbo. Bij het transport naar en van Noord Frankrijk rijden ze minder lege kilometers. De vrachtauto’s rijden met bier naar Noord Frankrijk en ze nemen bronwater mee terug voor Jumbo. Deze manier van werken pakt ook meteen het chauffeurstekort aan, dus twee vliegen in een klap.”

Modal shift

Apex Tool Group uit Emmen, de fabrikant van professioneel gereedschap voor de voertuigindustrie, deed de modal shift naar vervoer per binnenvaart. Senior Manager Distribution and Supply Chain Audrey Root van Apex: “In Emmen zit het DC voor Europa, Midden-Oosten en Afrika. De containers die we binnenkrijgen gingen tot drie maanden geleden nog over de weg met vrachtwagens, maar dat gaat nu via de binnenvaart. Dat had een paar redenen, uiteraard willen wij vergroenen, maar het tekort aan chauffeurs was bij ons ook groot. Met dat we minder vrachtwagens op de weg wilden, was de stap minder groot. We spraken intern over hoe we met de vergroening aan de slag willen en wat we daarvoor kunnen doen. Het willen vergroenen is mooi, maar we willen ook kosten besparen. Dat bleek zo te zijn met vervoer via de binnenvaart. Er bleek wel wat tijdsverlies te zijn bij het overstappen naar barge shipment van één tot twee dagen. Dat zet je supply chain wel iets verder onder druk. We gingen in gesprek met de kade in Emmen en met onze vervoerders. Wij willen niet tussen de communicatie zitten met de haven en de vervoerder. We hebben die partijen met elkaar in contact gebracht. Onze vervoerders vonden het in eerste instantie lastig omdat het toch een ander proces is. Maar nu is dat goed opgepakt. Als we met spoed zendingen nodig hebben, dan gebruiken we vrachtwagens.”

Communiceren is het toverwoord

“Gasmetingen zijn wel een issue. Die zijn we zelf on site gaan verrichten en kunnen we een container waar gas in wordt aangetroffen terugsturen naar de barge terminal. Het enige wat echt anders is, is dat een andere partner de containers aflevert. Sommige expediteurs hadden er problemen mee dat zij flexibeler moesten worden. Goede communicatie is hierin het toverwoord. We besparen per jaar toch al gauw 12.000 euro op 1200 containers en 40 procent minder emissie.” In de komende jaren komen er volgens EVO Fenedex restricties voor voertuigen op fossiele brandstof, zoals in de binnensteden. Daar worden deze voertuigen uit gefaseerd tussen 2025 en 2030. Het gebruik van zero emissie en waterstofvoertuigen wordt daarentegen gestimuleerd. Daar is en komt geld voor beschikbaar. Ook worden in de logistiek hernieuwbare brandstoffen gestimuleerd.

Verduurzamen

In Brussel is afgelopen zomer een nog wat scherper pakket aangekondigd. De CO2-reductie moet in 2030 niet 49 procent maar 55 procent zijn. Er wordt ook gekeken of er geen algemeen CO2 plafond kan komen voor bedrijven in het geheel. Het Nederlandse kabinet neemt deze doelstellingen over, is net aangekondigd. Voor de versnelde transitie is 54 miljoen euro extra beschikbaar. Wie ook de modal shift wil doen, krijgt nog wat tips mee van Root: kijk naar waar de dichtstbijzijnde barge terminal is, hoeveel containers je per jaar verwerkt, wat de transportmogelijkheid van Rotterdam naar jouw locatie is, bereken wat de CO2-reductie kan zijn, neem contact op met partijen die je kunnen helpen en communiceer vooral goed in je eigen organisatie welke kant je op wilt om iedereen mee en liefst ook nog enthousiast te krijgen.

Snel contact? Chat met ons.