Young professionals behouden in je organisatie; hoe doe je dat?

Young professionals behouden in je organisatie; hoe doe je dat?

De uitstroom van young professionals is kan jouw bedrijf erg schaden. Zeker nu de arbeidskrachten schaars zijn. Het vinden van de juiste persoon kost veel geld en als hij weggaat verdwijnt deze kennis uit het bedrijf. Dit geldt dubbel voor de logistieke sector waar al jaren een tekort is aan logistiek professionals. Het is daardoor belangrijker geworden om de young logistiek professionals die je hebt te behouden, maar hoe doe je dat? 

Ontdek de vijf beste manieren hoe je young professionals kunt behouden en een leegloop aan kennis voorkomt. 

Maak gebruik van een mentorprogramma om young professionals te behouden

Veel bedrijven praten graag over hoe belangrijk zijn voor het bedrijf en haar succes. Dit staat ook vaak geschreven in haar missie. Maar de meeste bedrijven komen te kort wanneer het er op aan komt. Zij zijn niet in staat het in de praktijk te brengen. Bedrijven moeten trainings programma’s implementeren die niet alleen gaan over procedures en workflows van het bedrijf. Juist de onderwerpen management en leiderschap kunnen interessant. Dit zijn immers de leiders van de toekomst voor jouw bedrijf.

Uit onderzoek is gebleken dat de young professionals die gekoppeld werden aan een mentor een twee keer zo grote kans (68%) hebben om bij het bedrijf te blijven dan hun collega’s zonder mentor (32%). Dit verschil is vooral groot bij mensen die vijf jaar of langer willen blijven. Wanneer zij korter blijven dan twee jaar is het nagenoeg gelijk. Bij deze groep had 56% een mentor en 44% niet.

Om deze reden zou elke young professional aan een mentor moeten worden gekoppeld. Deze is dan verantwoordelijk voor het begeleiden van haar jongere collega’s door zulk soort programma’s. De kans dat iemand die voor langere tijd bij het bedrijf wilt blijven ook daadwerkelijk blijft is dan het grootst. 

Als iemand dan met succes een programma heeft afgerond zouden zowel de mentor als de mentee er iets uit moeten halen. Dit kan zijn in de vorm van een kleine bonus, of andere voordelen. 

Waarom blijven werknemers bij een bedrijf

Van de mensen die vijf jaar of langer bij een bedrijf blijven is 80% tevreden met hoe het bedrijf met hen omgaat. Zij vinden het fijn dat het bedrijf niet alleen het netto resultaat ziet. Het aanbieden van cursussen helpt om de young professional te binden en voor langere tijd te behouden. Naast cursussen, kan dit ook door waardering uit te spreken over de prestaties van de young professional. 

Hoe zet je een mentorship programma op?

Mocht je een mentorship programma op willen zetten dan zijn er een paar vragen die je jezelf moet stellen. Deze vragen zijn handig om in te zetten voordat je ook maar iets hebt geplant om een beter beeld te krijgen bij het mentor programma.

Wat is het doel van mentorschap

De eerste vraag die je je af kunt vragen is wat het doel is van het programma.

De doelen die je stelt geven de vorm aan hoe je het opzet, de implementatie en hoe je de doelen meet. Er zijn vragen die je je voor het plannen moet stellen, zoals: wie je met wie koppelt, waar wordt er advies over gegeven. 

Bedenk van te voren richtlijnen

De tweede die je jezelf moet afvragen is, welke regels moeten er gevolgd worden door mentoren en mentees? Dit is een belangrijke vraag, bedenk hoe vaak zij bij elkaar komen en wat de vorm is waarop zij elkaar zien. Om een goede match te vinden kun je beginnen met het omschrijven van de posities. Zoek vervolgens wie daar bij passen. Dit moet afhankelijk zijn van de doelen die worden gesteld binnen het bedrijf. 

Het trainen van mentoren

De derde vraag die je jezelf moet afvragen is wie de mentoren gaat trainen. Het is belangrijk dat je de mentoren helpt bij de eerste paar ontmoetingen. Geef hen richtlijnen. Dit helpt hen bij hoe zij het beste feedback kunnen geven en wat het doel van het programma is. 

Ondanks dat de pandemie de workflow heeft veranderd, en de meeste werknemers gewend zijn geraakt aan videogesprekken voor groepen, en een op een discussie, alsmede andere apps die taken en berichten bijhouden, slaat het bijhouden van de vordering met cursussen nog niet aan. Bedrijven zouden bij trainingen op dezelfde manier moeten bijhouden hoe ver iemand is als bij andere projecten. Dit kan simpelweg een plek krijgen in een management systeem waar in een keer kan worden gezien hoe ver iemand is en wat diegene al heeft gedaan. Stappen die bijvoorbeeld in zo’n app kunnen staan zijn: het stadium waarin de young professional is met zijn of haar cursus, of er al feedback is gegeven door een senior medewerker en of de taak afgerond is. 

Het behouden van young professionals met uitdagend werk

Er zijn veel taken binnen een bedrijf die vervelend zijn, en de junior medewerkers hebben een grote kans deze te moeten uitvoeren. Hier zijn natuurlijk meerdere redenen voor, van het meest effectieve gebruik van bedrijfsmiddelen, tot level van ervaring. Ondanks dat deze taken gedaan moeten worden is het belangrijk dat je young professionals meeneemt en hen laat proeven van wat zij later mogen doen in het bedrijf, bijvoorbeeld mensen aansturen of hun eigen projecten uitvoeren. Op deze manier krijgen zij meer begrip wat het volledige proces inhoudt. Het meenemen van young professionals in meer ingewikkelde processen moet een onderdeel zijn van het mentoringprogramma. 

Biedt regelmatig feedback

Terwijl de meeste bedrijven een jaarlijks evaluatie systeem heeft, is het regelmatiger geven van feedback belangrijk in het creëren van een band met je werknemers. Zelfs de beste werknemers moeten af en toe gecorrigeerd worden. Het regelmatig geven van feedback stelt het senior management in staat om constructieve feedback te geven zonder dat hun kritiek te hard over te komt. Daarnaast is het geven van complimenten op het goed volbrengen van een taak een goede manier om loyaliteit te bouwen in je bedrijf. 

Waardeer je werknemers

Young professionals willen gewaardeerd worden voor hun werk. Het is geen geheim dat compensatie is hun hoogste prioriteit, maar om hen daadwerkelijk te waarderen moet je hen daadwerkelijk als professionals behandelen. De relatie die je hebt met een werknemer is een wisselwerking, wanneer jij hen waardeert voor hun werk, gaan zij jou en het bedrijf meer waarderen. Op deze manier zien zij het bedrijf als meer dan een baan en salaris. 

Young professionals behouden door een goede werk-vrije tijd balans aan te bieden

Om de retentie hoog te houden onder werknemers is een gezonde balans tussen werk en hun vrije tijd belangrijk. Dat is niet alles. Onderzoek toont aan dat werknemers die vaker een dagje vrij nemen meer productief zijn dan degene die dat niet doen. 

Senior werknemers en managers hebben de grootste invloed op young professionals. Het is belangrijk voor hen om regelmatig de workload te overzien voor iedere werknemer om te zien of zij te veel of te weinig te doen hebben. Daarnaast is het belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Dit betekend dat je af en toe een dag vrij moet nemen en die dag niet moet reageren op emails tijdens je vakantie en na werk, en het kantoor verlaten op een redelijke tijd. Dit helpt je om een omgeving te creëren waarin er tijd is voor een dag vrij op alle levels van de organisatie. 

Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl

Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.

Snel contact? Chat met ons.