Wat maakt een goede accountmanager?

Wat maakt een goede accountmanager?

Als accountmanager ben je constant bezig met de balans vinden tussen de vraag van de klant en de doelen van de organisatie. Hij of zij moet er daarom voor zorgen dat de klant krijgt wat hij wil, en dat deze organisatie ook levert wat er is afgesproken. Maar wat maakt een goede accountmanager?

 

Kennis van zaken

Een goede accountmanager heeft kennis van zaken en begrijpt de de doelstellingen en prioriteiten van het bedrijf. Je kent de markt en hebt een ruime schat aan productkennis. Naast kennis van je eigen services en of producten, is weten wat de concurrentie haar sterke en zwakke punten zijn. Zo weet je hoe je op succesvolle wijze je eigen product kan verkopen en ken je de waarde van je eigen bedrijf haar producten en services.

 

 

Commerciële voelsprieten

Zonder opdringerig over te komen is het als accountmanager belangrijk constant bezig te zijn met de doelstellingen en resultaten van jouw bedrijf. Als je de wensen van de klanten weet en begrijpt, stel je als accountmanager belangrijke en waardevolle accounts veilig. Inzicht in de markt, wat werkt en wat niet werkt, zijn daarbij erg belangrijk. Weet wat er speelt op de markt en ben op de hoogte van veranderingen en actuele ontwikkelingen.

 

Doorzettingsvermogen

De beste accountmanagers hebben een drive die ze elke dag weer motiveert om het beste uit zichzelf en de organisatie te halen. Ze begrijpen als geen ander dat succes niet zonder slag of stoot komt. Ze begrijpen wat de obstakels en uitdagingen zijn en geven niet op bij de eerste de beste tegenslag. Probleemoplossend vermogen kenmerkt de echte accountmanager.

 

Persoonlijk / goede communicator

Naast een gezonde dosis commercieel inzicht is het belangrijk dat je als accountmanager een goede communicator bent en gefocust op goede relaties met klanten. Zij moeten jou als accountmanager vertrouwen en weten dat jij er alles aan doet om hun wensen en belangen te behartigen. Een persoonlijke en fijne manier van omgaan met de klanten is daarbij van belang. Steek tijd in relaties met klanten en wees transparant en duidelijk. Op die manier zullen belangrijke klanten loyaal blijven aan jou als accountmanager en jouw bedrijf.

 

Hier lees je meer over hoe je een salestopper wordt!

Op zoek naar interessante vacatures in de sales? Hier vind je ze!

Snel contact? Chat met ons.