Logistiek; wat is dat eigenlijk?

Logistiek; wat is dat eigenlijk?

Als je aan een willekeurig iemand vraagt wat logistiek eigenlijk is, bestaat de kans dat je ‘een product van A naar B brengen’ als antwoord krijgt. Deze zeer simplistische verwoording bevat een kern van waarheid, maar dekt zeker niet de volledige lading. Maar wat is logistiek dan wel? Welke processen vallen hieronder en welke systemen bestaan er om de logistiek te ondersteunen?

Voordat je verder leest al benieuwd naar welke functies wij op dit moment open hebben staan? Bekijk hier onze vacatures voor HBO- en WO professionals in de vakgebieden Sales en Logistiek.

De betekenis van logistiek

Logistiek is een verzamelterm voor alle benodigde processen die nodig zijn om een product uiteindelijk bij de consument te krijgen. Het logistieke proces begint bij het inkopen en vervoeren van de basale grondstoffen die nodig zijn voor de productie, tot aan de eindfase van het product, waarbij het fysieke product in bijvoorbeeld een winkel ligt. Binnen dit gehele traject (de supply chain) spelen organisatie, planning, vervoer en besturing cruciale rollen om het proces overzichtelijk en efficiënt te laten verlopen. Het is een wisselwerking om de beste prijs voor de klant te kunnen bieden, zonder dat de totale kosten van het product de pan uit rijzen. Een fragiele balans tussen kosten en klanttevredenheid.

Logistiek - inport en export in de haven

Stappen in de supply chain

Logistiek bestaat uit verschillende onderdelen:

  • De aanvoer van onmisbare grondstoffen, producten of halffabricaten vanuit een leverancier.
  • De interne goederenstroom die ervoor zorgt dat alle grondstoffen op de goede plaats aanwezig zijn tijdens het productieproces.
  • Het beheer van de voorraden, waarbij een balans wordt gezocht tussen de grootte van de voorraad en de kosten van de opslag.
  • De distributie is enerzijds de verspreiding van eindproduct naar bijvoorbeeld distributiecentra en winkels en anderzijds de levering aan consumenten.
  • De afvoer omvat het laatste stukje van de levensfase van een product, waarbij het naar afvalverwerking of recyclingcentra wordt gebracht.

De sector die deze vijf stappen met elkaar verbindt, is de transportsector. Zonder tussentijds vervoer lukt het namelijk niet om een product bij de uiteindelijke consument te krijgen. De keuze van vervoer per boot, per spoor, per vrachtwagen of met de trein bepaalt deels de kosten en deels de zekerheid dat een product onbeschadigd, zo duurzaam mogelijk en op tijd geleverd wordt.

Informatiebeheer

Logistiek is sterk afhankelijk van informatie-uitwisseling. Bij de vraag ‘wat is logistiek?’ horen niet alleen het materiële management en de fysieke distributie, maar ook het informatiebeheer. Denk daarbij aan de plaatsing van bestellingen en orders, statusmeldingen en planning. Tegenwoordig wordt een deel van de logistiek steeds mondialer en grotendeels tot volledig geautomatiseerd. Er bestaan volledig geautomatiseerde magazijnen, waar robots orders klaarzetten. Het verwerken van al deze informatie, wordt informatiebeheer genoemd. Logistiek omvat dus veel meer dan transportzaken. Het hebben van medewerkers met high level kennis van ICT is duidelijk onmisbaar.

Logistiek - Magazijn voorraad

Non-integrale goederenstroombesturing

Bij goedkopere artikelen plaatst de groothandel of detaillist een order van een product. Dit product wordt na levering verdeeld over verschillende winkelfilialen. Daar wordt het product aangeboden aan de consument. Op het moment dat de voorraad niet in zijn geheel is verkocht aan de einde van de termijn, gaan de goederen in de aanbieding om alsnog zoveel mogelijk voorraad te verkopen. Dit is een voorbeeld van push logistiek.

Integrale goederenstroombesturing

Je kunt je vast wel voorstellen dat duurdere producten, zoals auto’s, niet in grote getale op voorraad zijn. De consument kan kiezen uit tal van opties, zoals kleur, wel of geen navigatie, een smart boordcomputer, bekleding, airco et cetera. Pas op het moment dat de bestelling is geplaatst, wordt de eindproductie in gang gezet. Levertijden zijn daardoor langer, maar voorraden kunnen veel kleiner zijn. De goederenstroom is heel goed inzichtelijk. De kosten kunnen door dit inzicht zo laag mogelijk worden gehouden. Omdat de winkelvoorraad wordt vastgesteld aan de hand van de vraag van klanten, is hier sprake van pull logistiek.

Wil je meer weten over logistieke banen of over het salaris? De medewerkers van Coulant kunnen je daar alles over vertellen.

Snel contact? Chat met ons.