“This is a man’s world, This is a man’s world”, zo klinkt het refrein van James Brown’s klassieker. Deze klassieker is als geen ander van toepassing op de logistiek- en transportsector in Nederland. Cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) leren ons dat van alle logistiek medewerkers slechts 18% vrouw is. Het percentage vrouwelijke logistiek managers is zowaar nog lager, binnen het management is minder dan 15% vrouw. Terwijl het aandeel van vrouwen in de beroepsbevolking met 46% toch echt bijna de helft is. Tijd voor verandering dus, want daar is de snel veranderende logistieke wereld anno 2017 klaar voor.
Linda van Wilpen is een ambitieuze vrouw die al een tijdje in de logistiek werkt. Zij is internationaal coördinator bij Jong Logistiek Nederland. “Mijn vader is werkzaam in de logistiek binnen defensie en daar ben ik ook mee opgegroeid. Ik heb graag gesprekken met mijn vader over logistiek en zodoende heb ik ook voor de opleiding Logistiek en Economie gekozen.
De opleiding Logistiek en Economie op de Hogeschool Utrecht heeft een hands-on approach.” Haar ambities liggen met name in de luchtvaart. “Momenteel doe ik mijn master Air Transport Management aan Cranfield University in Engeland, maar het jaar daarvoor heb ik het ontzettend naar mijn zin gehad bij DB Schenker in de luchtvracht divisie,” zo vertelt Van Wilpen.
Stigma’s
De logistieke sector heeft nu nog te maken met een aantal stigma’s. Deze maken het voor veel vrouwen onaantrekkelijk om een baan in de logistiek te zoeken. Werk in de logistiek zou te fysiek zijn, weinig divers en niet genoeg doorstroommogelijkheden bieden. Zoals bij veel stigma’s, blijken deze na een wat zorgvuldigere blik vaak niet juist.
“Misschien dat sommige vrouwen zich daaraan storen, maar mij stoort dat zeker niet en ik doe er ook zeker aan mee. En stiekem krijg je als vrouw misschien ook wel meer gedaan binnen de logistiek onder het mom: Oh, dat doe ik wel even voor je,” zo zegt Linda van Wilpen.
Natuurlijk blijft een gedeelte van het werk in een distributiecentrum fysiek, maar steeds meer logistieke arbeid wordt geautomatiseerd en dit blijft zich snel ontwikkelen. Daarnaast zijn de producten waarmee logistici werken zeer afwisselend: ze variëren van usb-sticks tot zware installaties.
Ook het bestaande beeld van logistiek werk, dat van pallets op elkaar stapelen en rijdende heftrucks, is ruimschoots achterhaald. De logistiek heeft zowel voor logistiek medewerksters als vrouwelijke managers veel meer te bieden. De doorstroommogelijkheden zijn talrijk en in weinig sectoren wordt, door bijvoorbeeld vergrijzing, zo veel naar nieuw talent gezocht.
“Om eerlijk te zijn loop ik niet tegen dingen aan juist omdat ik een vrouw ben binnen de logistiek. Als 19 jarige stagiaire in de techniek heb ik weleens voor uitdagingen gestaan en moest ik sommige collega’s overtuigen van mijn ideeën voor verbetering. Verder hebben sommige mannen een andere humor en zijn de niet werkgerelateerde gesprekken die je voert iets anders dan vrouwen onderling,” aldus Van Wilpen.
Kansen
In weinig sectoren is de verankering met innovatie en vernieuwing zo groot als binnen de logistiek. De tijden en processen gaan snel en de logistiek kan daarin absoluut niet achterblijven. Zeker binnen de management- en of aansturende functies is daarbij ruimte voor hogeropgeleiden. Vrouwen tussen de 30 en 40 jaar hebben vaker een HBO- of universitaire opleiding afgerond dan mannen in deze leeftijd, aldus cijfers van het CBS. Dit biedt volop kansen voor hoger opgeleide vrouwen in de logistiek, een sector waarin nieuwe banen volop beschikbaar zijn.
Meer vrouwen
Er zijn heel veel banen beschikbaar in de logistiek. Logistiek is overal aanwezig, zowel in service als productiebedrijven. Dat zal in de toekomst niet veranderen. “Logistiek is heel divers en het werk van een logisticus is nooit af. Ook voor studenten is het een goede richting. Er is met name heel veel behoefte aan young professionals met een logistieke HBO/WO achtergrond voor logistiek management.”
Logistiek is een hele tijd door mannen gedomineerd. “Dat heb ik ook gezien in mijn 4 stages die ik heb gelopen tijdens mijn opleiding Logistiek en Economie aan de Hogeschool Utrecht. Ik heb heel veel met mannen samengewerkt voor mijn stage opdrachten. Het hangt zeker af naar welke branche je kijkt”, aldus de coördinator van Jong Logistiek Nederland.
Zo heb ik gemerkt dat Retail logistiek veel meer vrouwen hebben dan bijvoorbeeld techniek. Met name heb ik vrouwen in de logistiek gezien op administratieve functies. Echter, dat beeld begint nu steeds meer te veranderen. Op mijn opleiding, en ik weet zeker dat dit ook voor andere logistieke opleidingen geldt, zaten per jaar steeds meer vrouwen. In mijn jaar zaten ongeveer 15% dames en het jaar erop zaten nog meer dames in de klas.”
Waarom wel?
“Logistiek klinkt helaas niet zo sexy. Maar juist vrouwen in de logistiek zijn nu hard nodig. Het verbetert groepsdynamiek binnen de organisatie. In mijn optiek zou er geen verschil moeten zijn tussen mannen en vrouwen, maar gaat het meer om individuele kwaliteiten. Dat gezegd hebbende, ik ken veel vrouwen die goed kunnen plannen en organiseren. Dat zijn nou juist de essentiële skills voor een logisticus. Het is tevens ook een hele leuke sector om in te werken ondanks het niet ‘sexy’ image, juist door de diversiteit en de continue puzzel om de hele supply chain goed te laten verlopen,” zo besluit Linda van Wilpen.