Leren doe je door fouten te maken, zeker in de sales. Een leerzaam artikel over vier veelgemaakte fouten in de sales.
Denken dat je alles aan iedereen kunt verkopen
Sommige verkopers denken dat ze een website kunnen verkopen aan een websitebouwer of een koelkast aan een Eskimo. In plaats van je kostbare tijd te verspillen aan onmogelijke sales missies, kun je beter en efficiënter werken. Ga op zoek naar mogelijke klanten die jouw product of service nodig hebben. Als je hierover eerlijk bent tegenover jezelf én je potentiële klant, bespaart je dit een hoop tijd.
Eerlijkheid en vertrouwen zijn in de sales (en uiteraard ook in andere branches) ontzettend belangrijk. De beste verkopers weten wanneer ze moeten doorzetten en wanneer het genoeg is. Doorzettingsvermogen is als verkoper van onschatbaar waarde, maar er zijn grenzen. Neem soms genoegen met een “nee”, want deze kan zich over een tijdje uitbetalen in een volmondig “ja”.
Te veel praten
Spreken is zilver en zwijgen is goud. Een verkoper die een vlotte babbel heeft, heeft een groot voordeel. Maar hoeveel van deze verkopers luisteren ook daadwerkelijk? Veel verkopers onderschatten de kracht van het luisterende oor. Laat de klant aan het woord en focus niet teveel op je eigen verkoopgesprek. Door te focussen op je klant, verkrijg je belangrijke informatie waardoor jij jouw klant beter van dienst kunt zijn en je gesprekspartner zich gehoord voelt.
Zeker wanneer je voor het eerst spreekt met een prospect spreekt, is het van belang dat je zoveel mogelijk vragen stelt. Kom erachter wat de wensen en interesses van je gesprekspartner zijn. Luister actief en met volle concentratie en geef daarnaast goede non-verbale signalen af. Knik met je hoofd en neem een open houding aan. Een verkoper die oprechte interesse toont in zijn (mogelijke) klanten en een goed verhaal heeft, heeft een grote stap voor op te veel pratende collega’s.
Meer helper dan verkoper
Een helpende hand bieden aan jouw klanten is erg belangrijk als verkoper, maar je kunt hierin ook doorslaan. Natuurlijk kost een beetje klantvriendelijkheid niets, maar wanneer een klant duidelijk laat merken geen interesse te hebben om iets te kopen, is het van belang dat je dat rode stoplicht herkent. Te veel advies en informatie geven aan een klant die toch totaal geen intenties heeft om iets van jou kopen, kost veel nutteloze tijd en moeite. Focus je daarom op klanten die de intentie hebben om wat te kopen. Jouw expertise en kennis als verkoper zijn goud waard. Zorg ervoor dat je deze op de juiste manier inzet.
Liegen tegen klanten
Je kent het wel, een leugentje om bestwil. Sommige verkopers denken dat ze hun product of service beter aan de man kunnen brengen door (mogelijke) problemen te verhullen. Vroeg of laat komt dit toch uit en dat schaadt het broodnodige vertrouwen tussen klant en verkoper. Terwijl vertrouwen de basis is van elke zakendeal of verkoop. Straal openheid uit en wees, vanaf het begin, eerlijk tegen je klanten. Alle klanten waarderen transparantie en eerlijkheid en zijn daardoor eerder geneigd kleine beperkingen over het hoofd te zien. Zo ontstaat ruimte op open en eerlijke wijze samen met je klant te kijken naar de mogelijkheden die er zijn om eventuele problemen te verhelpen.
Als jij in de sales werkt is de kans groot dat je zelf ooit een van deze klassieke fouten hebt gemaakt. Niet getreurd, het overkomt de beste. Door je bewust te zijn van deze veelvoorkomende verkoop fouten, zul je ze in de toekomst minder snel maken.
Lees voor meer informatie ook ons artikel “Hoe voer je een goed verkoopgesprek”