Een steeds groter aantal investeerders zoekt zijn heil in het logistieke vastgoed. Logistiek en vastgoed zijn beiden booming business. Daarmee vormen ze een zeer aantrekkelijke combinatie, die de moeite waard is om in te investeren. Maar wat speelt er zoal op dit gebied?
In de Nederlandse en Duitse logistieke vastgoedsector is al een tijd sprake van een groei. De opmars begon een paar jaar geleden, met name door het succes van de e-commerce. Logistieke operaties raakten daardoor extra in trek en de vraag naar grote distributiecentra en hubs in de buurt van snelwegen nam snel toe. Daarnaast werd er, onder de rook van de grotere steden, een groot aantal nieuwe hypermoderne distributiecentra gebouwd.
Uit de grond gestampt
De nieuwe, hypermoderne distributiecentra dienen vaak als uitbreiding van bestaande grote logistieke centra en zijn zo ingericht dat ze producten zo flexibel en snel mogelijk naar de klant kunnen vervoeren. Begrippen als ‘same-day delivery’ en ‘e-fulfillment’ passen bij het huidige tijdperk van de e-commerce en logistiek. Hoewel er nog veel distributiecentra buiten de stadsgrenzen zijn, wordt er steeds meer logistiek vastgoed gebouwd aan de rand van de stad. Grote spelers als Bol.com, Lidl en Wehkamp bouwden de afgelopen jaren enorme technologisch vooruitstrevende distributiecentra. De verwachting is dat er met de constante groei van e-commerce en vraag naar effectieve logistiek, komende jaren nog veel meer van dit soort distributiecentra uit de grond worden gestampt.
De juiste tijd
Een belangrijk punt bij het bouwen van dit soort logistieke distributiecentra is de grootte. Logistieke processen gericht op producten van enorme massa, zul je niet snel vinden dichtbij grote steden, omdat er simpelweg geen ruimte voor beschikbaar is. De waarde van grond neemt, zeker in stedelijke gebieden, alleen maar toe. Het lijkt dan ook het juiste moment om centrale overslagpunten in het distributienetwerk te gaan ontwikkelen, van waaruit een afzenders en ontvangers van goederen worden bediend (distributiecentra of hub). Het feit dat andere grote bedrijven al op de proppen kwamen met dergelijke plannen, of zelfs al klaar zijn met de bouw ervan, bevestigt wederom dat vastgoed en logistiek booming business zijn.
Creatieve oplossingen
In Europa, maar zeker ook in Azië, zijn ruimte en grootte uitgegroeid tot een belangrijke pijlers binnen de logistieke sector. Het gebrek aan ruimte zorgt ervoor dat logistieke ondernemingen creatief moeten omgaan met de ruimte die er is, bijvoorbeeld door middel van multi-storey distributiecentra (distributiecentra met meerdere verdiepingen). Toch is de bouw van dit type distributiecentra nog steeds vrij zeldzaam vanwege de hoge kosten. De visionairs onder ons spreken ook van andere creatieve oplossingen om ze effectief en efficiënt mogelijk om te gaan met logistiek vastgoed. Zo behoort een totaal nieuw type gebouw (bijvoorbeeld boven een drukke snelweg), tot de toekomstige mogelijkheden. Deze ambitieuze plannen zijn voor de huidige logistieke vastgoedbranche echter niet per se van toegevoegde waarde.
Duurzaamheid
Naast creatieve oplossingen, is ook duurzaamheid een belangrijk punt. Zaken als het installeren van zonnepanelen en het kiezen van de bouwgrond zijn belangrijke verbeterpunten op het gebied van logistiek vastgoed. Steeds vaker verkiezen bedrijven oude en vergane industriegrond (vaak op een strategisch handige plek), boven braakliggend terrein om nieuwe distributiecentra of hubs te bouwen. Een goede ontwikkeling, maar uiteindelijk bepaalt de markt waar nieuw logistiek vastgoed wordt gebouwd. Want hoe dichter jouw bouwplannen bij de stad liggen, hoe hoger het kostenplaatje is en hoe meer regels er zijn voor de bouw.
Huren of kopen?
Een andere veelgehoorde vraag in de (logistieke) vastgoedsector is of een pand of magazijn gekocht of gehuurd moet worden. Veel e-commerce bedrijven die niet in het bezit zijn van (logistiek) vastgoed, geven de voorkeur nog altijd aan huren in plaats van kopen. Deze keuze blijft afhangen van de lange termijn plannen van het bedrijf en de uitgezette strategie.
Kortom, de logistieke vastgoed(markt) past zich in rap tempo aan op de toekomst. Dit moet ook wel, omdat de veeleisende en snel groeiende e-commerce sector om nieuwe soorten distributiecentra vraagt. Kleine hubs dichtbij de stad en hypermoderne distributiecentra voeren steeds meer de boventoon. Creatieve en duurzame oplossingen, zoals nieuwe bouwvormen en zonnepanelen mogen daarom niet uitblijven. Het mag duidelijk zijn: vastgoed en logistiek zijn een gouden combinatie!