Hoe ontwikkeld de logistiek in de binnenstad zich in de toekomst?

Hoe ontwikkeld de logistiek in de binnenstad zich in de toekomst?

De logistiek in de binnenstad verandert razendsnel en daarmee verandert ook de verwachting van de klant. Steeds vaker zie je elektrische voertuigen de binnenstad bevoorraden. Daarnaast is er ook geen straat in te beelden waar je geen pakketbezorgers op een elektrische fiets boodschappen ziet bezorgen. 

Ontdek hoe de logistiek in de binnenstad zo rap veranderd en hoe andere bedrijven daarmee omgaan. 

Zero-emissie zones biedt kansen voor de logistiek in de binnenstad

De door de overheid als doel gestelde zero emissie zones zorgen voor een omslag in de logistiek. Waar er voorheen nog veel op diesel werd gereden, zijn de busjes tegenwoordig steeds vaker elektrisch. 

Het doel van de overheid is namelijk om vervuilende voertuigen geheel verbannen te hebben voor 1 januari 2025. Om dit doel te behalen schieten zij gelukkig ondernemingen te hulp met subsidies voor diegene die voor die tijd haar wagenpark vervangt voor elektrische modellen. 

Elektrisch rijden is niet de enige manier om als pakket leverancier je uitstoot te verminderen en tegelijkertijd tijdwinst te pakken. 

Efficiëntere inrichting van de logistiek in de binnenstad

De online verkoop en daarmee ook de verzending van artikelen steeg ieder jaar al procentueel met dubbele cijfers. De corona pandemie heeft het bestellen van pakketjes nog harder laten groeien. Deze groei blijft nog wel even. De verwachting is dat in 2050 het aantal pakketjes drie keer zoveel is als nu het geval is.

Met name de logistiek in de binnenstad kan efficiënter worden opgezet. Het is nu nog gebruikelijk dat pakketjes weer retour worden gestuurd als de ontvanger niet thuis is. Het zorgt ervoor dat een pakketje op een ander moment opnieuw verzonden wordt. Vooral in de binnenstad, maar ook daarbuiten, is er veel ruimte voor groei.

De manier waarop zij dit doen is door gebruik te maken van servicepunten en pakketkluizen. 

Afhankelijk van de vervoerder zijn maar 16 tot 52 procent van de bezorgingen op loopafstand van een servicepunt of pakketkluis. Met name in de binnenstad kan er veel efficiënter gewerkt worden als dit percentage veel hoger ligt. In de binnenstad leven relatief veel mensen per vierkante meter. Afleverpunten zijn daardoor een goede manier om als vervoerder niet voor een dichte deur te hoeven staan en weer een pakketje mee te hoeven nemen.

Hoe EVAnet pakket op grote schaal inzet om de transport in de binnenstad te verkleinen

Een van de initiatieven voor het promoten van pakketkluizen komt van EVAnet. EVAnet heeft in 2020 een pilot uitgevoerd waarbij zij pakketkluizen bij bushaltes neerzette in de plaatsen Goeree-overflakkee en Spijkenisse. 

Dat er gekozen is om de pakketkluizen bij bushaltes neer te zetten is niet zo gek. Doorgaans liggen deze stops binnen een straal van 500 meter van iemands huis af. Op deze manier kan bijna iedereen haar pakketje om de hoek ophalen. 

Onderzoek toont aan dat van de in totaal 7500 bushaltes in Zuid-Holland er 1250 geschikt zijn om te gebruiken als pakketkluis. Er dient voldoende ruimte te zijn om de busjes te parkeren naast de kluizen. Uiteraard zonder dat de verkeersveiligheid in het gedrang komt.

De TU Delft ontdekte dat 70% van alle pakketjes in een pakketkluis passen. De kosten van de lastmile kunnen tot 30% worden gereduceert wanneer men meer gebruikt maakt van pakketkluizen. Een busje met chauffeur kost dagelijks 250 euro per dag voor een pakketvervoersbedrijf. Wanneer de bezorger de goederen in een kluis stopt in plaats van weer terug meeneemt scheelt dit ruimte en tijd.

https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/kennispartners/bng-bank/gezonde-veilige-leefomgeving-met-pakketkluizen.15359808.lynkx

In het buitenland zetten ze groot in op pakketkluizen, ook in landen die veel op Nederland lijken. Denemarken heeft een plan die ervoor zorgt dat er 10.000 pakketkluizen komen. Het gevaar in Nederland voor het uitrollen van de pakketkluizen zit hem vooral in het feit dat de postbedrijven niet in handen zijn van de overheid. Voor de logistiek is het dus handiger als er een derde partij, wellicht de overheid, de pakketkluizen in beheer heeft. Landelijke dekking is daardoor sneller te waarborgen, en tevens het gebuiksgemak voor de consument.

Het uitrollen van de pakketkluizen op grote schaal is nog onduidelijk. Dit is geheel afhankelijk of de overheid of een derde partij het oppakt en het mogelijk maakt om de de kluizen te openen voor de verschillende vervoersbedrijven.

Logistieke hubs om de stad te bevoorraden

Hubs aan de rand van de stad helpen om de pakketjes in zo min mogelijk bewegingen te leveren aan de consument. Deze gebouwen zijn er speciaal op ingericht om de pakketjes zo efficiënt mogelijk van een vrachtwagen naar een bestelbusje of ander voertuig over te zetten. 

De strengere milieuregels, die binnenkort gelden voor transport in de binnenstad, stimuleren het verladen van vrachtwagens via hubs die rondom de stad liggen. 

Het idee van een logistieke hub is geen nieuw concept. De hubs bestaan al sinds 1990 en de bouw hiervan werd door de overheid gestimuleerd. 

Wat wel nieuw is, is dat er sinds dit jaar is begonnen aan de bouw van een xxl hub. De xxl hub is uniek in zijn soort. Het heeft 220.000 vierkante meter en is een gigant in vergelijking met anders hubs. De locatie van de Amsterdam Logistic Cityhub is uniek. Door de ligging aan het Noordzee kanaal is het mogelijk om goederen te vervoeren via de weg en het water.

Doordat het steeds lastiger wordt om geschikte locaties te vinden rondom de stad wordt de bouw van logistieke hubs lastiger in de toekomst. Hierdoor is het mogelijk dat de hubs op minder ideale plekken die verder van de binnenstad af liggen worden gebouwd.

Goederenvervoer via het water

Het wordt al eeuwen lang gebruikt en toch is het jarenlang in diskrediet geweest. Waar je tien jaar geleden geen enkele goederen boot zag varen in de binnenstad kun je ze tegenwoordig dagelijks treffen. Niet alleen in Amsterdam wordt er gebruik van gemaakt van pakketboten maar ook in Utrecht, Londen en Parijs komt deze vorm van transport steeds vaker voor om de binnensteden te voorzien van pakketjes. 

Het vervoer per water wordt gezien als oplossing. Het is een milieuvriendelijke manier om zware goederen de binnenstad in te geraken. 

Wie denkt dat het vervoer per boot traag is heeft zich vergist. De pakketboot kan van de hub tot en met Amsterdam centraal afleggen in zeven minuten. 

Het vervoer over water in de binnensteden is een logische keuze, er zijn immers geen files op het water, nog zijn er geen voetgangers of fietsers die voor oponthoud zorgen. 

Een goed voorbeeld van een bedrijf die goederen vervoer over het water mogelijk maakt is ZOEV City. Zij ontwikkelde in samenwerking met het Pulitzer hotel en horeca groothandel Bidfood een pilot om het vervoeren van niet gekoelde voedingsmiddelen te vervoeren. Zij brachten de goederen van de groothandel op de Jan van Galenstraat naar het Pulitzer hotel per boot. Hierbij maken zij gebruik van een elektrische boot met laadkraan om het drukke verkeer te ontwijken.

In de toekomst zal het vervoeren van pakketjes per boot vaker gebeuren. Dit heeft er mee te maken dat de het bedrijven een efficiente manier geeft om grote hoeveelheden goederen te vervoeren per keer zonder het dagelijkse verkeer op te houden.

Flits Bezorging in de binnenstad

Niet alleen om de stad maar ook in de stad groeien het aantal warehouses snel. Deze warehouses, ook wel darkstores genoemd, staan zo dicht mogelijk bij de klant om reistijden te verkleinen. Door hun locatie goed uit te kiezen kunnen zij er voor zorgen dat zij hun bezorgtijden zo kort mogelijk kunnen houden. 

De fietscouriersservice gebruikt men massaal en is daardoor niet meer weg te denken uit de stad. Tot op heden zijn er drie partijen die het straatbeeld domineren, de Turkse Getir, en de Duitse Gorilas en Flink. 

Door de populariteit van de bezorgingsdiensten kunnen zij de belofte om binnen tien minuten de boodschappen van de klant te kunnen bezorgen al niet meer waarmaken. Echter zijn dit groeipijnen doordat de vraag naar deze dienst ontzettend stijgt. Wanneer er een van deze spelers de dominante factor wordt en meer locaties en werknemers krijgt zullen zij de belofte om in tien minuten boodschappen te leveren weer kunnen waarmaken. 

De flits bezorgers tonen aan dat het niet alleen lucratief is om buiten het centrum logistieke hubs te bezitten maar ook in het centrum.

Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl

Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.

Snel contact? Chat met ons.