S&OP geen luxe maar noodzakelijk voor moderne organisaties

S&OP geen luxe maar noodzakelijk voor moderne organisaties

Betere onderlinge communicatie, tegengaan van verzuiling binnen je organisatie, betere voorraadposities zonder “nee” te hoeven verkopen, lagere kosten, beter overzicht over komende productiejaren en een hogere servicegraad van levering naar je klanten. Zomaar wat voorbeelden waarom S&OP al lang geen luxe meer is maar noodzakelijk voor het goed runnen van je organisatie.

Waarom wordt S&OP ingezet?

S&OP is niet zomaar een bedrijfsproces. Het is een strategische benadering van de bedrijfsvoering. Hieronder enkele redenen waarom organisaties S&OP inzetten:

  • Vraag- en aanbodafstemming: S&OP biedt bedrijven de mogelijkheid om de vraag en het aanbod nauwkeurig op elkaar af te stemmen. Hierdoor kunnen ze overtollige voorraad en tekorten vermijden, wat resulteert in efficiëntere operaties.
  • Efficiëntieverbetering: S&OP optimaliseert de operationele processen binnen een organisatie. Door middel van betere coördinatie tussen afdelingen zoals verkoop, productie en logistiek, kunnen bedrijven hun efficiëntie verhogen en kosten besparen.
  • Verbeteren van je servicegraad naar je klanten: Door het begrijpen van de behoeften van de klant en het aanpassen van de productie en levering aan deze behoeften, kunnen bedrijven hun klantenservice verbeteren en de klanttevredenheid verhogen.

Een specialist aan het woord

“Een goede S&OP valt of staat met de positieve bereidwilligheid om de nieuwe structuur organisatie-breed en multidisciplinair te omarmen”, zegt Peter Bol, S&OP en Supply Chain-specialist. “Het is niet alleen de afdeling Supply Chain die dit uitvoert, het is ook aan Sales, Marketing, Inkoop en Finance om aan te haken en hieraan deel te nemen”.

Peter vervolgt: “Een sterke troef is om een juiste combinatie van Demand Planning en Sales Forcast te maken. En tegelijk zit daar ook een valkuil van een goed werkende S&OP, omdat deze afdelingen doorgaans niet elkaars taal spreken. Demand Planning is bezig met aantallen producten en Sales Forecast denkt in met euro’s in verkopen. De sleutel voor succes is de bereidwilligheid om hierin samen te willen werken en doelen om te zetten in acties.”

“Uiteraard heb je voor een goed werkende S&OP ook de juiste automatisering of applicaties nodig. Ondanks dat Slimstock een SQL-database is, is het ook een programma dat 70-75% van je planning zelf berekent, wat accuratesse en snelheid bevordert. ERP-programma’s hebben vaak ook een S&OP-applicatie of plug-in, en werken doorgaans minder accuraat. Daarnaast is een goede S&OP niet alleen een data gedreven manier van werken. Het is meer een succesvol bewezen overlegstructuur om verandering te bewerkstelligen.”

Wat wordt er met S&OP bereikt?

S&OP heeft aantoonbare voordelen voor bedrijven die deze aanpak omarmen:

  • Kostenbeheersing: S&OP helpt bedrijven om de kosten onder controle te houden, waardoor ze middelen effectiever kunnen inzetten en tegelijkertijd concurrerend kunnen blijven.
  • Verbeterde besluitvorming: Door real-time gegevens en analyses te gebruiken, kunnen organisaties betere beslissingen nemen en zich snel aanpassen aan veranderende marktomstandigheden.
  • Strategische groei: S&OP ondersteunt organisaties bij het verhogen van hun servicelevelgraad om hun groeidoelstellingen te bereiken door middel van optimale planning en resourceallocatie. Het stelt bedrijven in staat om zich aan te passen aan marktveranderingen en tegelijkertijd te groeien.

Voorbeeld uit de praktijk

Scandinavian Tabacco Group heeft in 2021 S&OP ingezet in een periode dat in Nederland veel onafhankelijke tabak-producerende bedrijven zijn gebundeld en onder één moedermaatschappij verder gingen. De S&OP-overlegstructuur gaf goed aan welke fabrieken moesten sluiten, welke fabrieken samengevoegd konden worden en welke fabrieken meer productie kunnen draaien. Allemaal om het operationele-, productie- en verkoopproces efficiënter en klantgerichter te laten functioneren, voorraadniveaus te verminderen en als gezamenlijke organisatie succesvoller de klant te bedienen.

Conclusie

Sales and Operations Planning is geen luxeproces, het is eerder een noodzaak voor bedrijven die willen overleven en groeien in een competitieve wereld. Het biedt organisaties de middelen om zich aan te passen, kosten te beheersen en klantgericht te opereren. Als we willen blijven innoveren en concurreren, dan is S&OP de sleutel tot succes.

Het is tijd dat bedrijven S&OP niet alleen als een optioneel proces beschouwen, maar als een strategische troef. De voordelen die het oplevert, van kostenbeheersing tot groei en verbeterde klanttevredenheid, maken het onmisbaar in de moderne bedrijfsvoering. Het is hoog tijd dat S&OP zijn rechtmatige plaats krijgt als een hoeksteen van zakelijk succes.

Meer weten over het gebruik of de inzet van S&OP? Of kijk je uit naar de juiste professionals om je S&OP mee in te richten of te verbeteren? Bel met Aernout van der Schaaf, 06-28137702 of mail naar aernout@coulant.nl

Snel contact? Chat met ons.