Voor de een klinkt het als muziek in de oren, voor de ander is het een klinkklare nachtmerrie; de robotisering van de logistiek sector. Ict’ers en programmeurs zien hun kansen, maar planners en vrachtwagenchauffeurs zijn niet langer zeker van een baan. Is robotisering van de arbeidsmarkt echt een probleem voor de logistieke sector of zal het zo’n vaart niet lopen?
Artificial Intelligence
Robots worden steeds slimmer. Waar robotics in het verleden vooral werden gebruikt voor eenvoudige toepassingen, zie je nu steeds geavanceerdere robots. Deze slimme robots nemen de volledige pick-, pack- en postactiviteiten over. De technische ontwikkeling zorgt er niet alleen voor dat robots steeds complexere taken kunnen volbrengen, maar ook dat het bouwen van deze robots in een rap tempo goedkoper wordt. Dat maakt het voor veel grote bedrijven aantrekkelijk om te investeren in robotisering.
Robotisering van Warehouses
De verwachting is dat als gevolg van robotisering in warehouses, de aankomende 15 jaar alleen al in Nederland 35.000 arbeidsplaatsen gaan verdwijnen. Hoger management denkt tussen de 40 en 75% op menskracht te kunnen besparen, door het bouwen van deze geautomatiseerde warehouses. Deze snijding in de arbeidskrachten vindt voornamelijk plaats op het niveau van magazijnmedewerkers, maar ook planners, teamleiders en warehouse supervisors zullen de dupe zijn van deze vorm van robotisering.
Truck platooning
Truck platooning is een manier om vrachtverkeer efficiënter te laten verlopen. De vrachtwagens zijn elektronisch aan elkaar gekoppeld, waardoor ze dichter op elkaar kunnen rijden. De voorste vrachtwagen bepaalt de richting en de snelheid. De anderen volgen door middel van een elektronische koppeling. De volgtrucks hoeven niet langer bestuurd te worden door een chauffeur. Door deze manier van transport verbruiken vrachtwagens minder brandstof en is de CO2-uitstoot een stuk lager. Voordelig voor de opdrachtgever en het milieu. Volgens initiatiefnemers is Truck platooning ook nog eens een stuk veiliger, doordat het transport minder afhankelijk is van menselijk falen.
Het doel van de landelijke testfase in 2017 is om in het jaar 2025 minimaal 60% van het totale vrachtverkeer door middel van platooning te laten rijden. Je kunt je voorstellen dat platooning een enorm effect zal hebben op de logistiek sector. Alleen al het aantal benodigde vrachtwagenchauffeurs zal drastisch dalen.
High risk beroepen
In de sector logistiek zullen binnen nu en pakweg 20 jaar koppen gaan rollen als gevolg van robotisering. De logistieke beroepen die volgens Jobpersonality.com het grootste risico lopen om vervangen te worden zijn:
- Chauffeur buitendienst, bestelwagenchauffeur, vrachtwagenchauffeur
- Magazijnmedewerker, orderpickers, heftruckchauffeurs
- Medewerker havenlogistiek
- Logistiek planner
- Warehouse manager
- Logistiek manager
Nieuwe kansen
Robotisering van de arbeidsmarkt in de sector logistiek is echter niet alleen maar kommer en kwel. Ten eerste is het de laatste jaren voor werkgevers steeds moeilijker aan goed personeel te komen. De totale sector staat onder druk door toenemende mondialisering en een duidelijk voelbare vergrijzing. Robots zorgen ervoor dat het werk door kan gaan. Een ander groot voordeel van robotisering in de sector logistiek, is dat deze robots ook zwaar en gevaarlijk werk overnemen. De risico’s voor ondernemers dalen daardoor flink. Bovendien kun je een verschuiving van de arbeidsmarkt verwachten. Waar aan de ene kant banen verdwijnen, ontstaan er aan de ander kant nieuwe arbeidsplekken in een ander segment van de logistiek.
Logistieke beroepen van de toekomst
Het in gang brengen van de robotisering en het draaiende houden van deze constante stroom van aan- en afvoer van goederen vergt veel technische kennis. Er zullen extra arbeidsplekken en nieuwe beroepen ontstaan in de werkvelden van:
- Motion designer
- Big data specialist
- Logistiek analist
- Logistiek Engineer
- Logistiek specialist
- Luchtvracht manager
Zoals je ziet lopen de lager- en middelbaar opgeleide logistieke werknemers vooral grote risico’s om hun baan te verliezen als gevolg van robotisering van de arbeidsmarkt. Logistieke functies op hbo en wo niveau hebben veel minder te lijden onder de negatieve gevolgen van automatisering. Dat is een goede reden om ervoor te zorgen dat je kunt blijven doorgroeien in de logistiek, de kansen liggen er zeker!