Hoe zet je zo efficiënt mogelijk je retourlogistiek op (9 tips en cases)

Hoe zet je zo efficiënt mogelijk je retourlogistiek op (9 tips en cases)

Door de groei van e commerce groeit de retourlogistiek ook. Voor de consument is het natuurlijk ideaal om een pakketje terug te sturen. Maar voor het veilig aankomt bij de verzender is er een heel proces aan vooraf gegaan.  

In dit artikel kom je er achter:

  • Hoeveel teruggestuurde artikelen opnieuw verkocht worden. 
  • Welke factoren bijdragen aan het verminderen van retouren.
  • Hoe bedrijven zoals UPS, Apple, H&M en Cisco omgaan met hun retouren. 
  • Een concreet voorbeeld hoeveel het kost om een kledingstuk te retourneren.
  • De branche waar het meeste retour wordt gestuurd
  • De drie stappen die ondernomen moeten worden voor het opzetten van een retourproces. 

Retourlogistiek is meer dan alleen het ophalen van pakketjes die de consument niet wilt. Het is ook een belangrijke stap binnen het organiseren van een circulaire economie. 

Voor de consument is het gemakkelijk gemaakt om een pakketje te retourneren. Hierdoor is het aantrekkelijk om meerdere maten van hetzelfde kledingstuk te kopen, of een product uit te testen. Vind de consument dat niks, dan stuurt deze het gewoon weer terug.

Hoe past retourlogistiek binnen de supply chain?

De precieze stappen in retourlogistiek variëren van bedrijf tot bedrijf, maar retourlogistiek refereert doorgaans naar de goederenstroom van de klant naar het bedrijf. 

Het is makkelijk om te zien dat logistiek richting de klant bijdraagt aan de omzet. Het doel van de meeste bedrijven is om geld te verdienen door het verkopen van producten en diensten aan de klant. 

Retourlogistiek draagt niet direct bij aan het maken van omzet voor veel bedrijven. Dat is dan ook meteen de reden waarom veel bedrijven hier niet verder naar kijken. Maar het verbeteren van jouw retourproces kan helpen met het bouwen van een loyaal klantenbestand. Uit onderzoek van Invesp blijkt dat 92% van de klanten die online winkelen, nogmaals een product afnemen als het retourproces simpel is. 

Je kunt dus zeggen dat de relatie met de klant niet stopt bij het afleveren van hun aankoop. Het gaat veel verder. 

Voordelen van retourlogistiek

Een goed retourproces hebben brengt voordelen met zich mee. Deze voordelen zijn: 

  • Verbeterde klantloyaliteit
  • Lagere ondersteuningskosten
  • Verhoogde transactiesnelheid
  • Groeiend marktaandeel
  • Duurzaamheid
  • Lagere opslagkosten
  • Betere klantenservice
  • Verhoogde ROI

De grote vraag is hoe je het retourproces zo handig mogelijk op kunt zetten. 

Retourlogistiek

Hoeveel pakketjes worden er teruggestuurd in Nederland

In 2018 stond Nederland voor aan in Europa wat betreft het retourneren van pakketjes. Zo stuurt de gemiddelde Nederlander 9% van haar pakketjes terug. Hierdoor is het een belangrijk onderdeel geworden van het logistieke proces. 

Misschien vraag je jezelf af hoeveel per sector wordt teruggestuurd door de consument. Dit verschilt namelijk enorm. 

Hieronder vind je per sector hoe veel procent zij gemiddeld retour krijgen.

Mode 40%
Kleding40%
Schoenen30%
Sieraden20%
Ondergoed15%
Elektronica15%
Sportartikelen10%
Woonartikelen7,5%
Boeken5%

De grootste factoren die retouren beïnvloeden

Het aantal retouren heeft te maken met hoeveel de consument moet betalen om zijn of haar pakketje terug te sturen en hoe lang deze er over mag doen om deze terug te sturen. 

Uit onderzoek blijkt dat het verschil in retouren nihil is tussen winkels waar men moet betalen (42% retour) tegenover winkels die deze service gratis aanbieden (41% retour). 

Ondanks dat het bedrag dat je moet betalen geen invloed heeft op het percentage dat de consument aan producten retourneert , heeft het wel degelijk invloed op de verkoop. Wanneer er geen bedrag wordt berekend voor retouren is het gemiddelde aankoopbedrag 65 euro. Dit is een stuk lager wanneer er wel zo’n bedrag wordt berekend, namelijk 47 euro. 

Het zichttermijn heeft veel meer invloed op het aantal retouren. Hierbij geldt de regel, hoe langer het termijn dat men heeft om te kunnen retourneren, hoe lager het percentage aan retouren. 

In Nederland geldt de regel dat de consument minimaal 14 dagen de tijd heeft om een pakketje te retourneren. Maar er zijn zat bedrijven die hier een langer termijn voor hanteren.

Een winkel die een retourneringstermijn van minder dan 17 dagen  aanbiedt heeft een retourpercentage van 47%. Tussen de 17 en 30 dagen is dit 37%, en langer dan 30 dagen is dit zelfs 25%.

Om retouren dus te verminderen en dus geld te besparen is het verstandig om een langer termijn te hanteren waarop men het product kan terugsturen. 

Welke kosten zitten er verbonden aan retourlogistiek

Doordat het veelal voor de consument gratis is om een pakketje terug te sturen betekent dit wel dat de kosten volledig voor de verkopende partij zijn. 

Maar hoe zijn die kosten opgebouwd en wat kost het een bedrijf nou gemiddeld om een pakketje retour te ontvangen. 

De eerste kosten die een bedrijf maakt wanneer een pakket wordt teruggestuurd zijn al gemaakt voordat het pakket wordt teruggestuurd, namelijk de kosten voor het inpakken en de verzendkosten. 

De volgende kosten die zij maken zijn de bezorgkosten om het pakket weer terug te krijgen in het distributiecentrum. 

Wanneer het pakket aankomt in het distributiecentrum wordt het geïnspecteerd op beschadigingen en of het opnieuw verkocht kan worden. 

Als het dan is goedgekeurd om weer te worden verkocht wordt het netjes gemaakt en klaar gemaakt voor distributie. 

Hieronder zie je de gemiddelde kosten van een geretourneerd kledingstuk.

KostenpostenKosten
Inpakkosten€2,50
Bezorgkosten€3,75
Bezorgkosten retouren€3,75
Inspectie€1,35
Netjes maken€0,75
Distributie€0,40
Totaal€12,50
Gemiddelde kosten voor een geretourneerd kledingstuk

De 4 stappen voor het opzetten van een retourlogistiek proces

Stap 1: besluiten wat het retourbeleid is

De eerste stap is het bepalen hoe het retourproces eruit ziet. Hiervoor zijn meerdere opties mogelijk. Houdt hierbij in gedachte dat er meer wordt gekocht wanneer klanten niet hoeven te betalen voor het terugsturen van producten.

Zoals je hierboven hebt kunnen lezen is er wel een duidelijke correlatie tussen de lengte waarin een klant haar product mag terugsturen en het percentage dat wordt teruggestuurd. De regel die hiervoor geldt is, hoe langer een klant de tijd heeft om een product terug te sturen, hoe lager het percentage retouren. 

De vraag is dan ook. Hoe lang is het termijn dat andere bedrijven geven aan de klant. En hoe beschermen zij zichzelf. 

Wat is het retourbeleid van andere bedrijven

Een retourbeleid bestaat uit drie verschillende elementen. Dit zijn: een tijdsframe waarop een product moet worden teruggestuurd, het bewijs dat je het product hebt aangeschaft, en een vorm van uitbetaling. 

Kohl’s unieke retourbeleid; Een retourbeleid zonder tijdsframe

Kohl heeft werkelijk een uniek retourbeleid. Het bedrijf hanteert niet zoals andere winkels een tijdsframe voor wanneer de klant het aangeschafte product terug moet sturen. Klanten kunnen hun gekochte producten op ieder moment terugsturen. 

Wanneer klanten haar producten terug sturen dienen zij alleen het aanschafbewijs te tonen. Hierop krijgen zij hun geld terug. Mochten zij die niet hebben, dan biedt Kohl tegoed aan die de klant kan spenderen in de winkel. 

Voor online aankopen geldt hetzelfde beleid bij Kohl

Hoe het unieke retourbeleid van Zappos eruit ziet

Het retourbeleid van Zappos is uniek. Sinds het een e commerce winkel is, heeft zij haar beleid daarop aangepast. 

Wanneer een klant een product heeft gekocht bij Zappos mag deze het binnen een jaar terug brengen. Er zitten alleen wel een aantal haken en ogen aan. Zo dient het product zo goed als nieuw zijn en de originele verpakking hebben. Wanneer deze eisen worden gehaald biedt Zappos gratis verzending aan 

Voor e commerce winkels is het belangrijk om een goed retourbeleid te hebben. Dit zorgt ervoor dat de consument haar aankoop vertrouwd en dus sneller geneigd is over te gaan tot aankoop. 

Hoe Target retouren beperkt met haar retourbeleid 

Het retourbeleid van Target ziet er als volgt uit. De klant mag binnen 90 dagen van haar aankoop afzien. In ruil daarvoor krijgt de klant vaak haar aankoopbedrag terug, maar ook winkeltegoed is gebruikelijk. 

Maar dat zijn niet de enige regels. Om terugbreng fraude te voorkomen moeten de producten in de originele verpakking worden teruggestuurd en ongeopend zijn. Daarbij komt dat Target bijna nooit retouren accepteert zonder de originele bon.

Stap 2: bekijk en benchmark het huidige retourproces

Het is belangrijk dat het retourbeleid makkelijk te vinden is. Zorg dat deze te vinden zijn in ieder communicatiekanaal, zoals op de website, sociale media, en productpagina’s, labels, enzovoort. 

Vervolgens is het belangrijk om de bottlenecks in het proces te identificeren.  Deze kunnen worden geïdentificeerd door de vragen te analyseren die binnenkomen bij de klantsupport. 

Veel gestelde vragen over retouren zijn: 

  • Waar is mijn terugbetaling
  • Waar is mijn vervangend artikel
  • Wanneer ontvang ik mijn vervangend artikel
  • Hoe lang duurt het voordat een item is vervangen
  • Hoe veel kost het om een artikel terug te sturen
  • Voor wie zijn de kosten bij een retour

Daarnaast moet je rekening houden met:

  • Hoe makkelijk het is het voor klanten om contact op te nemen en het te hebben over retouren
  • Hoe je je retouren goedkeurt
  • Waarmee en hoe je je retouren tracked wanneer deze zijn goedgekeurd om opgehaald te worden
  • Hoe je omgaat met retouren wanneer deze zijn aangekomen 
  • Hoe je je voorraad aanpast wanneer een artikel opnieuw is opgenomen

Stap 3: Verzamel en gebruik data om je retourlogistiek te organiseren

Het is belangrijk om inzicht te krijgen in hoe het retourproces presteert. Nu je een idee hebt waar de mogelijke bottlenecks zitten, is het tijd om harde data te krijgen. 

Belangrijke kpi’s om te meten zijn: 

Percentage van teruggezonden of geruilde artikelen/percentage van gekochte artikelen

Dit percentage zal van bedrijf tot bedrijf verschillen. Afhankelijk van wat men verkoopt. Het is daarom belangrijk om te bepalen welk percentage acceptabel is als bedrijf. 

De kosten per retour: 

Verschillende kosten zijn betrokken in het retourproces, zoals: het oppikken van pakketjes, inspecteren en sorteren, terugbetalen, enzovoort. Er is een duidelijke indicator nodig om te weten hoeveel er wordt uitgegeven per geretourneerd of geruild artikel. Bij geruilde artikelen moet ook rekening worden gehouden met de extra verzendkosten. 

Het percentage producten zonder fouten: Het percentage producten dat geen schade heeft en dus gewoon weer verkocht kan worden is een belangrijke KPI om te meten. 

Deze artikelen zijn makkelijker dan andere artikelen om weer terug te plaatsen in het systeem en hen te verkopen als “zo goed als nieuwe” artikelen. Het her verkopen van deze items kan ervoor zorgen dat de kosten worden gedekt tot een bepaalde hoogte.

Tijd dat het kost om defects te detecteren: Hoe langer het duurt om beschadigingen en defecten te detecteren, hoe meer geld het kost. Om te achterhalen waar kosten bespaard kunnen worden, is het belangrijk om te monitoren hoe snel een defect bij een geretourneerd product kan worden gedetecteerd. 

De totale kosten voor reparatie/renovatie: Een andere KPI die belangrijk is om bij te houden zijn de kosten voor het repareren of renoveren van een product. Als de kosten hoog zijn, dan kan het op de langere termijn niet rendabel zijn. 

Bounce ratio: De bounce ratio is het percentage aan artikelen dat voor de tweede keer terugkomt. Deze KPI kan aantonen dat er iets mis is met het product. 

Schroot ratio: De schroot ratio is het percentage teruggestuurde artikelen dat weggegooid dient te worden. Hoe hoger het percentage, hoe hoger de kosten voor het bedrijf. Het is daarom belangrijk om dit percentage zo laag mogelijk te houden. Gemiddeld wordt er rond de 4% weggegooid van alle producten die worden teruggestuurd. 

Doorlooptijd van klantverzoek tot oplossing: De reden voor het retourproces is om de klantervaring te verhogen, zodat zij vaker producten kopen. Zoals gezegd heeft 92% van de consumenten aangegeven dat zij nog eens winkelen bij een goede afhandeling van retouren. Een belangrijk component van een probleemvrij retourbeleid is een snelle doorlooptijd. 

9 simpele tips om retourlogistiek te verbeteren

1. Vraag jezelf af of het nodig is om de retouren centraal af te handelen. 

Als een bedrijf een winkelketen heeft met meerdere outlets verspreid over het land, kan het verstandig zijn om producten terug te laten sturen naar lokale locaties. 

Inspectie en disassemblage kunnen namelijk rendabel decentraal worden georganiseerd. 

Wil je weten hoe andere bedrijven dit aanpakken?

Hoe Cisco decentraal haar retouren regelt

Een goed voorbeeld hiervan is Cisco. Zij hebben wereldwijd 15 grote herstel sites. Deze voeden 1300 depots met onderdelen. Waardoor het vervangen van een product decentraal kan gebeuren en de levertijd wordt verkort. 

Hoe Dasani decentraal haar flessen verzamelt

Dasani is een van die bedrijven die haar retour logistiek prima op orde heeft. Wat deze water bottelaar heeft gedaan, is dat er op iedere school bakken zijn geplaatst waarin men hun lege flesjes kan deponeren. Hierdoor is het bedrijf in staat om de lege flessen te verzamelen en her te gebruiken.

2. Reserveer een gebied voor retouren in je warehouse

Het opzetten van een retour proces begint in het magazijn. Het is verstandig om retourzendingen in een gebied af te handelen. Hier kunnen zij in vier verschillende categorieën ingedeeld worden, namelijk: bijvullen, weggooien, retourneren naar leverancier en prioriteit – op het moment dat zij binnenkomen. Dit zorgt ervoor dat het magazijn georganiseerd blijft, en producten correct worden geretourneerd. 

3. Vul je voorraad snel weer aan

Om er voor te zorgen dat jouw voorraad en bestelsystemen up to date zijn, is het belangrijk om retourzendingen die worden gelabeld als prioriteit en bevoorraad regelmatig te scannen en weer op te nemen in de schappen. Hiermee voorkom je dat er te veel producten worden ingekocht. 

4. Combineer forward- met retourlogistiek

Het is natuurlijk doodzonde om met een leeg transportmiddel te rijden. Daarom is het een goed idee om het bezorgen van producten te combineren met het ophalen van producten die retour moeten worden gestuurd. 

Hoe je het daarom organiseert is belangrijk. Bij kleine artikelen kan het verstandig zijn om deze te laten afgeven bij een centraal punt. Bij grotere producten zoals meubels of witgoed is het verstandiger om deze producten aan de deur op te halen. Hierdoor is een goede routeplanning extra belangrijk.

5. Overweeg repareren, hergebruiken en opnieuw verkopen van beschadigde items

De kunst van retourlogistiek is het beperken van verliezen, door het opnieuw verkopen, of op een andere manier verwerken van het product. Deze producten kunnen voor een lagere prijs worden vermeld en kunnen aantrekkelijk zijn voor klanten die niet de volledige prijs kunnen of willen betalen.  

Hoe Apple haar artikelen hergebruikt 

Apple heeft een fantastisch voorbeeld van een retoursysteem. Wanneer een consument klaar is met zijn of haar huidige Iphone model kan de klant deze inleveren bij de Istore en krijgt hiervoor korting op hun nieuwe aankoop. 

Apple verzameld de oude modellen en brengt de producten terug naar de fabriek. Dit proces zorgt ervoor dat Apple onderdelen kan gebruiken van oudere modellen waardoor zij kosten bespaard in haar productie van de telefoon.

Hoe H&M nog een stap verder gaat in het inzamelen van gebruikte kleding

H&M accepteert gebruikte kleding in haar winkels. De kleding mag van ieder merk zijn en de conditie waarin deze wordt ingeleverd maakt ook niet uit. H&M gebruikt deze kleding om een kledinglijn van gerecyclede kleding te maken. Door op deze manier kleding te laten retourneren zorgt het ervoor dat de consument betrokken raakt bij het merk.

6. Wees duidelijk in je retour beleid

Nadat het retourbeleid binnen het warehouse staat als een huis, is het tijd om te concentreren op je klanten. De eerste stap hierin is het duidelijk vermelden van je retourbeleid aan de klant. Hierdoor weet de klant waar deze aan toe is. 

Zorg er dus voor dat het retourbeleid makkelijk te vinden is op product pagina’s online. En verzeker de klant dat het bedrag snel wordt teruggestort op de rekening van de klant. 

Maar je kan nog een stap verder gaan. Neem de klant mee en laat zien hoe het retourproces werkt. Bijvoorbeeld door dit proces te illustreren. Hierdoor krijgt de klant begrip voor het proces en zijn. 

Verschillende bedrijven hebben een verschillend beleid ten opzichte van retouren. Sommige bedrijven zoals Kohls nemen alle retouren aan. Zij stellen hierbij geen vragen aan de klant. Aan de andere kant van het spectrum vind je Amazon die bekend staat dat zij de accounts van klanten sluiten als zij te veel retourneren

7. Pak retouretiketten bij iedere verzending

Om het retourneren van pakketjes makkelijk te maken voor de klant is het verstandig om retouretiketten in te pakken bij iedere verzending. Zorg dat deze scanbaar zijn zodat het de klant geen moeite kost om een pakketje te retourneren. 

Het betalen voor retourverzendingen kan duur zijn. Maar je bouwt goodwill op bij de klant. De klantbeleving wordt namelijk beter. 

8. Investeer in duurzame verpakkingen en zorg ervoor dat zendingen gemakkelijk te openen zijn

Zorg ervoor dat het verpakkingsmateriaal waarin jouw product zich in bevindt stevig genoeg zijn om een retourzending te overleven. Door te kiezen voor een hogere kwaliteit verpakkingsmateriaal komt het geretourneerde product veilig terug. 

Bij goedkoper verpakkingsmateriaal is de kans groter dat het product beschadigd terug komt. 

Daarnaast helpt het bij de gehele klantervaring om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Niets is zo vervelend voor de klant om hun eigen verpakking te moeten regelen om een product terug te sturen. 

Hoe Cisco haar verpakkingen hergebruikt bij retouren

Cisco is hier wederom een goed voorbeeld van. Zij sturen binnen 24 uur een vervangend product. Het defecte product kan teruggestuurd worden in de verpakking waar het vervangende product in is geleverd. 

Hoe UPS haar impact op het milieu verkleint door verpakkingen her te gebruiken

UPS heeft een manier gevonden om haar impact te verkleinen op het milieu in haar retour logistiek. Dit doen zij door klanten dozen te laten hergebruiken om pakketjes te versturen. Daarnaast heeft UPS een recycling service, waar zij goederen ophalen die niet langer nodig zijn en verwerken deze op een verantwoorde manier. 

9. Zorg voor goede communicatie met de klant

Communiceer met de klant wat de status is van hun geretourneerde pakket. Door hen te laten weten dat hun retour gezonden items zijn aangekomen, gecontroleerd zijn en wanneer zij hun geld terug krijgen of wanneer zij hun vervangend artikel ontvangen. Het schept vertrouwen bij de klant, en voorkomt extra werk voor de klantenservice. 

Het mooiste is, is dat dit geheel kan worden geautomatiseerd waardoor het geen extra werk oplevert. 

Wat er gebeurd als een product wordt teruggebracht

Nadat de consument hun producten hebben teruggebracht moet er door het bedrijf worden besloten wat er mee wordt gedaan. Zoals je hierboven al hebt gelezen zijn er vier categorieën: producten die zo goed als nieuw zijn, met een beschadigde verpakking, kapotte goederen, en kapotte goederen die niet meer te repareren zijn. 

Shopping tomorow heeft onderzoek gedaan naar wat er gebeurd met de producten die retour worden verzonden. Hieruit blijkt dat: 

Wat er met de retouren gebeurdPercentage
Verkocht als nieuw72%
Verkocht als tweedehands8,7%
Gerecycled7,5%
Terug gestuurd naar producent5,9%
Vernietiging4,1%
Anders1,2%
Verkocht aan opkopers0,4%
Gedoneerd0,13%

Het overgrote gedeelte van alle producten die retour worden gestuurd worden weer verkocht. Bij elkaar zit dat op 81,1%. De rest van de producten zijn niet goed genoeg meer om te kunnen verkopen en worden gerecycled, teruggestuurd naar de producent of, als hiervoor genoemde opties niet kunnen, vernietigd.

Goederen die zo goed als nieuw zijn

Soms brengen consumenten goederen terug waar niks mis mee is. Het kan zijn doordat zij meerdere maten hebben besteld van hetzelfde kledingstuk. Of een andere kleur willen hebben van het product. Het betekent natuurlijk niet dat omdat deze consument dit heeft teruggestuurd iemand anders het niet wilt hebben. 

Wanneer het bedrijf het product heeft ontvangen kan deze het simpelweg weer in de schappen zetten of weer opnemen in het online assortiment. Dit wordt gemiddeld met 72% van alle retouren gedaan. 

Dit is het beste scenario voor een bedrijf. Het stelt hen in staat om het product weer opnieuw te kunnen verkopen. En daarmee de kosten die zij hebben gemaakt van het retourneren van het product gedeeltelijk of zelfs helemaal kunnen dekken.

Wat te doen met retourproducten met een beschadigde verpakking

Er zijn twee opties voor een retailer wanneer zij goederen ontvangen die in goede staat zijn met een beschadigde verpakking. 

De eerste optie is om het product verder terug te sturen naar de vorige schakel van de supply chain om het te herpakken om het opnieuw te kunnen verkopen. Ondanks dat je het product weer opnieuw kunt verkopen zit er wel een groot nadeel aan. Het is namelijk prijzig om dit te doen. De kosten die komen kijken bij het verschepen en herpakken van dit product zorgt ervoor dat dit vaak te veel kost. 

Een makkelijkere strategie is om dit product opnieuw te verkopen tegen een lagere prijs. Op deze manier is het duidelijk voor de consument wat er aan de hand is, en krijgt het bedrijf haar geld voor een gedeelte terug. 

Hoe om te gaan met beschadigde of kapotte goederen

Het goed afhandelen van een retour van een beschadigd of kapotte product is zeer belangrijk om het vertrouwen van de consument te behouden. Het is belangrijk om er voor te zorgen dat de consument dit niet ervaart als een slechte ervaring. Dit kan namelijk ten koste gaan van de reputatie van het bedrijf. 

Als het beschadigde product eenmaal terug is, moet je beslissen wat je er mee gaat doen. Mocht je de middelen hebben is het een optie om deze op te knappen en opnieuw te verkopen. Maar het is waarschijnlijker dat het product terug moet worden gestuurd naar de leverancier. 

Het is afhankelijk van de omstandigheden en de leverancier of je het bedrag terug krijgt van de fabrikant. Maar dat is niet altijd het geval. Het kan zelfs zo zijn dat het terug sturen van een product meer kost dan dat je krijgt als terugbetaling. 

Het ligt er dus maar net aan of het kosteneffectief is om het product terug te sturen.

Hoe om te gaan met kapotte producten die te defect zijn om te repareren

Soms is een product zo beschadigd dat deze niet meer verkoopbaar is. Als dit het geval is, dan is het nog steeds mogelijk om er waarde uit te halen. Zo kunnen onderdelen die nog wel werken worden verkocht of hergebruikt. 

Er zijn genoeg gevallen waarin producten niet meer gerepareerd, gerecycled of verkocht wordt als schroot. De restwaarde is dan gewoon te laag. Als dat het geval is, is er nog maar een ding te doen. Het weggooien en je verlies nemen. Dit gebeurd maar bij 4,1% van alle retouren die binnenkomen. 

Maar, het ontdoen van een item kan nog lastig zijn. Dit hangt geheel af van wat voor product het is. Zo zijn er regels verbonden aan het weggooien van batterijen. 

Het is daarom goed om hier een standaardprocedure voor te hebben, zodat iedereen weet waar deze aan toe is. 

Shopping tomorow heeft onderzocht wat de redenen zijn waarom een product vernietigd wordt. Hieruit bleek dat: 

Redenen voor vernietigingPercentage
Defect50%
Verplicht door merk17,5%
Goedkoopst15,8%
Geen markt voor12,5%
Doneren te moeilijk4,1%
Wettelijk verplicht0%

Van alle producten die worden vernietigd wordt de overgrote meerderheid vernietigd omdat het product defect is en het te duur is om te kunnen repareren of recyclen. 

Door het gemak om kleding te recyclen is het ongewoon om die te vernietigen. Dit gebeurd maar met 0,38% van alle kleding die niet meer kan worden verkocht. 

Vrijblijvend sparren
Wil je sparren over het efficiënter inregelen van de retourlogistiek binnen jouw organisatie en/of over het vinden van de juiste specialist met gedegen kennis op het gebied van retourlogistiek? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl

Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.

WhatsApp ons