Personeel vinden en vasthouden

Personeel vinden en vasthouden

Personeel vinden is moeilijker dan ooit met de tekorten op de arbeidsmarkt. Logistieke bedrijven die personeel hebben, raken die snel kwijt aan concurrenten. Dat geldt vooral voor organisaties met meer dan twintig personeelsleden. Guido Heezen, die Effectory startte en trendwatcher HR is vertelde daarover tijdens de bijeenkomst Mens&Werk bij Efovenedex: “De oplossing is dat je praat met je medewerkers. Stel de juiste vragen op het juiste moment aan de juiste medewerker.”

Personeel houden

“Medewerkers weten als geen ander wat er speelt in de organisatie en zeker wat er beter kan”, gaat Heezen verder. Vooral bij grote organisaties met meer dan twintig medewerkers, is het lastiger om bij te houden wat iedereen vindt. Dan loopt het contact vaak via managers die ook weer hun eigen mening hebben. “Als de directie aan managers vragen hoe de mensen vinden hoe het gaat, dan zegt die al snel ‘Fantastisch’ maar dan weet je niet echt hoe het gaat. Daar kom je achter door met ze te praten of door je medewerkers via korte en gerichte vragen te laten antwoorden. Een heel goed model hiervoor is om dat via gamification te doen. Stuur alle medewerkers een mail dat ze een spelletje kunnen doen en zo blijft de directie op de hoogte van wat er speelt. Ook het betrekken van medewerkers bij alle wat je doet, is een prima manier.“

Missie en visie van je bedrijf

Bij de directie is hopelijk wel duidelijk wat de missie en visie is, maar als zij dat al niet weten, hoe moeten hun medewerkers dat dan weten? “Daar kom je achter door vragen te stellen. Als die missie en visie dan duidelijk is, breng die dan over aan je personeel. Dat kan met filmpjes en door mails te sturen, maar de directeur kan ook de fabriekshal binnenlopen en met medewerkers praten. Vaak zit er een enorme angst bij directies en de raad van bestuur; ze willen ondernemende en wendbare mensen, maar ze vergeten dat ze dat dan zelf ook moeten zijn. Wees een voorbeeld. Cultuurverandering is lastig, maar als de directie daarmee begint gaat het gemakkelijker.”

Vertrouwen

Paniekreacties zoals bij het begin van de coronapandemie toen veel bedrijven massaal mensen ontsloegen, helpen ook niet om personeel te binden. “Dan ben je geen betrouwbare werkgever. Medewerkers willen een werkgever die er voor ze is op het moment dat het ertoe doet. Zorg voor een goed fundament van je bedrijf waarin je uitlegt waarom je doet wat je doet. Dat doe je met een inspirerende en zichtbare directie, niet teveel regels en weinig management. De uitvoerenden zijn het belangrijkst in je bedrijf, houdt ze daarom betrokken bij je organisatie. Dat kun je doen door sociale innovatie, wat betekent dat je je medewerkers vragen stelt en je deelt informatie.”

Personeel vinden

Zoek op de plekken waar je personeel kunt vinden. Dat is best een open deur, maar toch wordt het weinig gedaan. Heezen geeft als voorbeeld: “Een bedrijf zoekt werkstudenten voor een project. Waar vind je die? Door aan het eigen personeel te vragen en vooral de werkstudenten die al binnen waren, kwamen er suggesties waar de HR zelf nooit opgekomen was. Monteer fietsbellen op fietsen bij de universiteit, deel polaroidcamera’s uit in het park… Maar het werkte wel!”

Persoonlijke omstandigheden

De wereld is niet meer hetzelfde als vroeger, maar in de directie van veel bedrijven zitten vooral 60+ers. Die hebben andere normen en waarden. “Wees je er van bewust dat jongeren anders in het leven staan”, legt Heezen uit. “De maatschappelijke waarde van je organisatie doet er voor hen toe, zeker als ze een keuze hebben. Jonge mensen kijken wat anders naar werk, zij willen zich wat minder lijfeigene van een bedrijf voelen. Ze willen op een meer flexibele manier werken, hun tijd meer zelf indelen. Als een jongere in een bedrijf wordt uitgenodigd voor een lang weekend Terschelling en ‘we plakken de maandag eraan vast’, dan vindt die het ontzettend vervelend dat hij vrij moet vragen en daarvoor vijf formulieren moet invullen en een vinkje van de chef moet hebben. Ook bij het inplannen van mensen scheelt het nogal als er rekening wordt gehouden met hun persoonlijke omstandigheden en dat ze enige invloed hebben op die planning. Dat wordt steeds belangrijker bij de jongere generaties.” Personeel wil hun werk doen en inzet tonen, maar wel graag op de manier die bij ze past. 

Wil jij specifieke kennis binnenhalen voor een tijdelijke project? Of heb jij iemand die met zwangerschapsverlof is, of langdurig ziek? Dan is het tijdelijk inzetten van een logistiek professional de ideale oplossing. Coulant vindt voor jou de juiste professional door hun brede netwerk in te zetten, ons personeel staat te springen om voor jou aan de slag te gaan. Ze zetten gelijk hun tanden in het werk. Zonder gedoe. Contracten, verloning, verzekering, verzuim, begeleiding en coaching? Dat nemen wij voor onze rekening.

Zoek jij een baan in de logistiek? Kijk dan bij onze vacatures!

Zoek jij een werknemer voor de lange termijn? Ook dan helpt Coulant je graag verder. Neem contact met ons op!

Snel contact? Chat met ons.