Er is een wildgroei aan functie titels binnen de logistiek. Het kan dus zomaar zijn dat een functie bij het ene bedrijf heel anders heet dan bij een ander bedrijf. Dit maakt het voor sollicitanten veel lastiger om in te schatten of deze functie wel iets voor hen is.
Welke functie heeft 20 verschillende functietitels en hoe kun jij er nou voor zorgen dat je de juiste kandidaten binnen hengelt.
Uiteraard zijn sommige van deze functietitels glashelder en algemeen bekend wat deze inhouden binnen de branche.
In alle andere gevallen is dit niet zo recht toe recht aan. Daar hebben inhoudelijk dezelfde functies een totaal andere naam.
Hoe is deze jungle aan functietitels binnen de logistieke sector ontstaan?
Een van de factoren die meespelen is dat bedrijven verschillende mate van hiërarchie kennen. Waardoor er behoefte is aan een andere naam van een functie zodat er geen verwarring ontstaat binnen een organisatie.
Binnen de organisatie zelf is dit natuurlijk een prima oplossing. Voor iedereen is het meteen duidelijk wat er bedoeld wordt wanneer iemand het heeft over een logistiek proces begeleider, logistiek teamleider of voorman.
Maar… dat is niet de enige reden waarom een functie juist die naam heeft gekregen. Ook het idee dat een openstaande functie aantrekkelijker gemaakt kan worden door er een andere titel aan te geven is een fabel.
Hierdoor maak je het alleen maar lastiger om deze functie te vinden door de sollicitanten. Mensen zijn vaak gefixeerd op een bepaalde term of functietitel en denken niet aan het alternatief.
Een andere reden waarom er binnen een bedrijf meerdere titels kunnen zijn voor eenzelfde functie is om onderscheid te maken tussen fulltime en parttime medewerkers. Ondanks dat zij dezelfde taken uitvoeren is de basis waarop zij betaald krijgen anders. De een krijgt een vast maandloon terwijl de ander op uren basis wordt betaald.
Als laatste reden waarom een titel veranderd, is omdat het bedrijf in een fusie heeft gehad en haar werknemers deze functietitel al had. Waardoor er binnen een organisatie meerdere functies ontstaan met dezelfde of soortgelijke functieomschrijvingen.
Ook dit maakt het voor een werkzoekende lastig om aan de voorkant in te schatten of deze baan iets voor hem of haar is.
Wat gebeurd er op de arbeidsmarkt?
Door de bomen het bos niet meer zien kan je bijna letterlijk nemen. Door deze overlap aan functietitels is er veel minder grip vanuit de sollicitant, en ziet deze dus ook veel minder snel of die functie wel iets voor hem of haar is.
Dit is uiteraard niet de enige functie waar verschillende functietitels worden gebruikt om inhoudelijk hetzelfde te omschrijven. Dit zie je bijvoorbeeld ook terug in de functie van supply chain specialist, supply chain coördinator en supply chain manager staan deze titels gelijk aan elkaar.
In beide functieomschrijvingen wordt gesproken over het overzien van in en uitgaande goederen (voorraadbeheer), het managen van de koop en leveringsprocessen (voorraadoptimalisatie) en het plaatsen en leveren van verkochte items.
Dit probleem speelt niet alleen in Nederland. Ook in het buitenland zie je dit gebeuren. Als we bijvoorbeeld inzoomen op warehouses zie je hier tal van functietitels die nagenoeg gelijk zijn aan elkaar.
Overlap aan functietitels in het buitenland
Alleen bij de functie warehouse leader zijn al zes verschillende titels te vinden, namelijk: Chief Supply Chain Officer, Chief Logistics Officer, Head of Warehouse Operations, Chief Operations Officer, Head of Hardware and Warehouse Operations, en Head of Logistics.
Maar ook bij lagere functies is dit het geval. Director of warehouse heeft bijvoorbeeld al acht verschillende functietitels voor dezelfde baan. Hier is goed te zien dat verschillende bedrijven eenzelfde functie andere namen geven.
Warehouse Lead (UPS)
Logistics Director (GoPro)
Production Lead (Coca-Cola)
Director of Logistics
Warehouse Team Leader (IKEA)
Warehouse Director
Warehouse Superintendent (Safeway)
Director of Warehouse Operations (Pacific Produce)
Maar de functie met de meest verschillende namen is warehouse manager. Hier zijn alleen al 20 verschillende alternatieve namen voor te bedenken.
- Warehouse Manager
- Production Manager
- Logistics Manager (Beyond Meat)
- Warehouse Supervisor (PepsiCo)
- Quality Assurance Manager (AT&T)
- Inventory Control Manager (Niagra Bottling)
- Warehouse Operations Manager
- Logistics Supervisor (Peloton Interactive)
- Shipping Supervisor (Target)
- Receiving Manager
- Distribution Center Manager
- Logistics Operations Manager
- Assistant Warehouse Manager
- Warehouse Assistant Manager
- Warehouse Foreman
- Warehouse General Manager
- Warehouse Logistics Manager
- Warehouse Shipping Manager
- Warehouse Distribution Manager
- Warehouse Shift Manager
Met zoveel verschillende namen voor een en dezelfde functie zorgt het er natuurlijk voor dat er verwarring ontstaat. Vanuit het oogpunt van de sollicitant is het lastig navigeren in dit oerwoud van functietitels. Hoe weet je nou precies wat een functie inhoud als deze op 20 verschillende namen heeft.
Want als je de namen: warehouse foreman, warehouse general manager, en warehouse supervisor naast elkaar legt zou je niet zeggen dat de medewerkers dezelfde werkzaamheden zouden uitvoeren.
4 redenen waarom een standaard functietitel beter werkt
Er zijn meerdere redenen waarom het handig is om de namen van functies te standaardiseren.
Gestandaardiseerde titels helpen anderen beter te begrijpen wat de functie inhoud.
Gestandaardiseerde functietitels maken het voor derden duidelijk wat iemand nou precies voor werk doet. Daarbij komt nog eens bij kijken dat zowel collega’s als buitenstaanders het gewicht van jouw functie snappen. Plus het is meteen duidelijk wat jouw expertiseveld is.
Een leverancier zal met een supply chain coördinator anders omgaan dan met een supply chain manager. Terwijl de werkzaamheden nagenoeg gelijk staan aan elkaar.
Het maakt werven en selecteren van talent makkelijker
Als mensen op zoek zijn naar een nieuwe baan zoeken zij op een specifieke functietitel die bij die functie past. Als er dan drie verschillende titels worden gebruikt die synoniem staan voor elkaar is het veel lastiger om net die ene werknemer binnen te halen, simpelweg doordat deze niet zoekt op de naam die je aan jouw openstaande functie heb gegeven.
Een daar bijkomstig voordeel is dat je die functieomschrijvingen al klaar hebt liggen. En je veel minder functieomschrijvingen hoeft up te daten. Waardoor het gehele proces van het aannemen van een kandidaat wordt gestroomlijnd.
Gestandaardiseerde functietitels helpen bedrijven om iemand met dezelfde functiezwaarte hetzelfde aan te bieden
Ideaal gezien moeten individuen die soortgelijke taken uitvoeren binnen een organisatie ook hetzelfde verdienen. Het standaardiseren van functietitels helpt hierbij. Het stelt de organisatie in staat om salarisschalen te creëren die aan een functie gekoppeld kunnen worden.
Daarnaast zorgt het ervoor dat vergelijken van salaris en arbeidsvoorwaarden met andere organisaties makkelijker wordt voor de werknemer. Waardoor er deze voornamelijk conform de markt zullen zijn.
Het helpt bij het uitstippelen van carrières
Gestandaardiseerde functietitels maakt het veel makkelijker voor werknemers om een carrière pad uit te stippelen. Een junior demand planner kan zich bijvoorbeeld opwerken naar senior demand planner en vervolgens verder doorgroeien naar logistiek manager.
Het is gebleken dat werknemers die een duidelijk beeld hebben van wat hun opties zijn binnen een organisatie langer blijven. Gestandaardiseerde functieomschrijvingen maken het voor organisaties makkelijker om dit duidelijk naar haar werknemers te communiceren.
Vrijblijvend sparren
Ben jij vacatures aan het schrijven voor een open positie binnen de logistiek, maar weet je niet op welke functietitel de meeste mensen zoeken? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.