Het motiveren van je personeel kan een flinke uitdaging zijn. en zeker in de logistiek waar veel herhaaldelijk werk wordt gedaan bij het verwerken van goederen.
Maar hoe voorkom je dan dat je personeel in een sleur terecht komt en ongemotiveerd rondloopt?
In dit artikel ontdek je de 9 manieren om je personeel te motiveren en meer uit hen te halen.
Wat motiveert werknemers het meest?
Uit onderzoek blijkt dat niet geld en andere financiële voordelen het belangrijkste zijn om werknemers gemotiveerd te houden. De grootste factor die meetelt om personeel gemotiveerd te houden is peer-motivatie met 20%. Gevolgd door het goed te doen (18%) en aanmoediging (14%). De rest zijn: een verschil maken (10%), groei (8%), en klanttevredenheid (7%). De hekkensluiters zijn een goede manager hebben (4%) en geloven in het bedrijf (4%).
Met je management stijl werknemers motiveren
Dit is misschien een no-brainer voor je. Het management is een van de redenen waarom medewerkers blijven of juist vertrekken. Dingen als respect, eerlijkheid en support zijn inkoppertjes. De grote vraag is hoe je dit creëert.
Een van de meest effectieve manieren om medewerkers te motiveren is door de juiste managementstijl te hanteren. De beste managers hanteren een open deur beleid. De medewerkers kunnen hierdoor gemakkelijk naar binnen lopen en hun vragen en zorgen bespreken zonder de angst te hebben negatief te zien.
Het voordeel voor de manager hiervan is, is dat hij waardevolle inzichten krijgt in mogelijke problemen met bestaande methoden, processen en aanpakken.
Spoor samenwerking aan
De kans dat een medewerker blij naar zijn werk gaat wordt vergroot wanneer er een goede sfeer heerst op de werkvloer. Met dat in gedachte is het belangrijk om tijd vrij te maken voor teambuilding en andere activiteiten die bijdrage aan een gevoel van toebehoren aan een gemeenschap.
Zorg voor positiviteit op de werkvloer
Ieder bedrijf zou zijn medewerkers die graag naar hun werk gaan willen zien. En de cultuur is daar een grote factor in. Punctualiteit kan hierbij helpen, Maar dit betekend niet dat een medewerker meteen de wind van voren hoort te krijgen als deze een keertje te laat is.
Zonder enige feedback of erkenning te ontvangen weet het personeel niet hoe goed zij het doen. De productiviteit neemt ook af als dat niet van tijd tot tijd wordt benoemd.
Hier zijn een paar mogelijkheden om aan jouw personeel te laten zien dat je hen waardeert.
- Organiseer geregeld competities. Biedt een prijs aan voor de winnende medewerker.
- Laat team/afdelingsleiders werkers nomineren waar zij het gevoel bij hebben dat deze extra werk heeft gedaan.
- Zeg af en toe “dankjewel en goed gedaan”. Soms doet oprechte lof voor iemands werk meer dan een fysiek cadeau.
- Benadruk de sterke punten van een werknemer. Biedt hem de kans om te werken op een nieuwe afdeling of laat hem een nieuwe rol op zich nemen.
Bied flexibiliteit aan binnen ploegendiensten
Dat er nou eenmaal in ploegendiensten wordt gewerkt is een gegeven in de warehouse industrie. Het werk stopt niet om 17.00 en gaat bij sommige bedrijven zelfs 24 uur per dag door.
Het kan voor spanning zorgen in het persoonlijk leven van de medewerker. Zeker als hij in de nacht of weekenden moet werken. Wanneer er doorgaans de meeste mogelijkheden zijn om te socializen met familie en vrienden.
Gezien de impact die de diensten kunnen hebben op de balans tussen werk en vrije tijd is het voor veel medewerkers motiverend om hier flexibel in te kunnen zijn. Het kan zelfs een grotere motivator zijn dat geld.
Wij snappen natuurlijk ook wel dat je niet iedere werknemer een dienst kan geven die voor hem uitkomt. Het is daarom belangrijk om je werknemers te laten weten dat je hun leven buiten de werkvloer ook waardeert. En de balans tussen werk en vrije tijd ondersteunt.
Het bieden van een duidelijk carrière pad
Niemand droomt er van iedere dag dezelfde handeling uit te voeren jaar in jaar uit. Zij starten misschien als orderpickers of inpakkers maar werknemers hebben behoefte aan vooruitgang. Zij willen hogerop de carrière ladder klimmen en stappen maken.
Dit is waarom het noodzakelijk is om werknemers kansen te bieden om hogerop te komen. Wanneer jij hen kansen biedt om zich verder te ontwikkelen en stappen te maken binnen hun loopbaan zijn jouw werknemers gemotiveerder en voelen zij zich eerder gewaardeerd.
Het helpt als het duidelijk is voor je werknemer welke acties zij moeten ondernemen om de volgende stap te maken binnen het bedrijf. Bij voorkeur zijn dit acties die binnen het kunnen van de werknemer liggen.
Zo is het niet alleen duidelijk voor de werknemer wat hij moet doen om hogerop te geraken maar kan hij deze ook zelf uitvoeren.
Het is een goed idee om aan deze acties KPI’s aan te hangen. Op deze manier kwantificeer je de prestaties van je werknemers. En kun je hun voortgang bijhouden.
Het bieden van duidelijkheid is een van de oudste motivatie tools die er zijn. Het wordt toegewezen aan de theorie van het oerdenken. En zegt dat er duidelijk gemaakt dient te worden welke rol men heeft en hoe zij hun positie kunnen verbeteren.
Bied financiële stimulansen
De meest voor de hand liggende manier om werknemers te motiveren en te behouden is door het aanbieden van loon naar marktcomfort. Het is demotiverend om voor minder te werken.
Hogere lonen trekken meer gekwalificeerde werknemers aan. Maar dat is niet het enige. Het delen in de winst is een strategie die een hogere output combineert met een hogere compensatie.
Het kan op vele manieren gedaan worden maar over het algemeen worden medewerkers beloond met bonussen en andere geldelijke stimulansen wanneer zij targets behalen.
Het delen in de winst waarborgt dat medewerkers een aandeel hebben in het succes van het warehouse. en zich verbonden voelen met de organisatie en het resultaat. Het geheim om deze winstdeling te laten werken is door niet alleen de output te belonen maar ook veiligheid, nauwkeurigheid en kwaliteit. Hiermee voorkom je dat er onveilig wordt gewerkt of de kwaliteit van het werk naar beneden gaat omwille van het behalen van een target.
Het belonen van werknemers bij het behalen van doelen wordt ondersteunt door Locke en Latham. Die melden dat het van invloed is op de tevredenheid maar nauwelijks op het prestatieniveau.
Betrek jouw werknemers bij beslissingen in het bedrijf
Wanneer de wensen en meningen van jouw personeel belangrijk voor jou zijn, creëer je een omgeving waar zij tot hun recht komen. Dit kan je doen door voordat je in bespreking gaat met het management, medewerkers te vragen naar hun meningen en ideeën.
Je kunt ook overwegen om ieder kwartaal of ieder jaar een team meeting te houden met de gehele werkvloer. Zo krijg je een goed beeld van wat er speelt op de werkvloer.
Dit vergroot de betrokkenheid binnen de organisatie volgens de Y-theorie van MCGregor. En kan ertoe leiden dat zij zichzelf grotere verantwoordelijkheid toe eigenen.
Muziek op de werkvloer om jouw personeel te motiveren
Het spelen van muziek op de werkvloer zorgt er voor dat je medewerkers gemotiveerd blijven. Een studie van Totaljobs ontdekte dat 79% van het personeel productiever is door te luisteren naar muziek op hun werk.
Dit is uiteraard niets nieuws, al vanaf de jaren veertig wordt dit gedaan. Toen zond de BBC tweemaal daags het radioprogramma “Music while you work” uit. Daar speelde toentertijd bandjes upbeat muziek om de mensen op de werkvloer blij en gemotiveerd te houden.
Ondanks de bewezen voordelen is het wel verstandig om in het achterhoofd te houden dat het alleen op plaatsen kan waar dat veilig is.
Bied trainingen aan om jouw personeel te motiveren
Het bieden van trainingen heeft niet alleen voordelen voor het personeelslid voor zijn persoonlijke ontwikkeling en carrière, maar heeft ook een positieve impact op jouw bedrijf. Het geven van meer verantwoordelijkheid kan een enorme boost geven aan een medewerker.
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.