Hoeveel dragers van ladingen gaan er bij jouw bedrijf doorheen? Bij de Technische Unie en Draka wordt een proef gedaan voor het registreren van de emballage van haspels. “In de praktijk komt minder dan één procent terug van wat we versturen aan haspels met kabels”, vertelde Frank Oberink van Draka tijdens het webinar Emballagemanagement door blockchain.
Hergebruik dragers
Emballage zien als gemeenschappelijk goed is de uitgangspositie van de block chain-technologie van RTI Blockchain. Milou Klooster is een van de oprichters daarvan: “In ons familiebedrijf Vishandel Klooster zag ik dat onze klanten, veelal supermarkten en foodservicebedrijven, in principe zelf mogen bepalen op welk type emballage jij je goederen aan hen levert, dus de kratten of pallets. Dat betekent dat er aan de ontvangende kant veel verschillende types emballage binnenkomen. Daardoor wordt het assortiment dat je moet beheren steeds groter. Ik probeerde dat te registreren, ook mijn ketenpartijen deden dat, maar er ontstonden toch verschillen. Het kostte ook veel tijd en energie. Kunnen we dit niet beter doen?”
“We willen met elkaar verantwoordelijkheid nemen voor de emballage. Dat kan door een derde bedrijf verantwoordelijk te maken voor de emballage. Een onafhankelijk platform waarop je alles rond de ladingdragers kunt registreren. De verzender krijgt toegang tot die data, waarin een derde partij toegevoegd kan worden. Die informatie is wel gescheiden, de ontvangers zien alleen hun data en niet die van de andere partijen die betrokken zijn. Als je bijvoorbeeld aan de Jumbo en Albert Heijn levert, willen die partijen wel hun eigen data inzien, maar niet dat de andere partij kan zien om welke volumes het gaat. De verzender kan bepalen wie toegang krijgt tot die data.”
Pilot bij de Technische Unie
Bart Schoonderwoerd van de TU: “We keken naar onze eigen emballagestromen en ook Draka keek daarnaar, daarom besloten we mee te doen aan een pilot van RTI. Dat richtten we in met de app van RTI, wat betekent dat het een handmatig proces is. Het is niet volledig geïntegreerd in het primaire proces van het snijden van de kabel en het leveren daarvan. Het moet dus apart gedaan worden en dat is lastig. Die processen gaan niet automatisch, het wordt nog weleens vergeten en je hebt daarom altijd feedback en correctie nodig. Dat zien we ook terug in de eerste resultaten van de pilot. De voorkeur heeft het integreren van primaire processen in de secundaire processen, wat meestal gebeurt met een IT-integratie. Draka is daar erg druk mee bezig, ik verwacht dat dat binnenkort gerealiseerd is. Als zij dan een zending naar ons plaatsen, volautomatische op de achtergrond ook het blockchaindeel wordt ingevuld en niet meer handmatig via de app.”
In de pilot zijn er twee stromen; van TU naar Draka en binnen TU. “Dat laatste is van de dc-overslagpunten en terug, niet van allemaal want het is een pilot. De haspels die van TU naar Draka teruggaan zijn stuk, dat komt weinig voor. Binnen de TU houden we de haspels handmatig via de app bij. Niet alles gaat hier goed. Maar toch hebben we van één overslagpunt in Rosmalen dat er na 19 weken een saldo is van 127 haspels, wetende dat we zo’n 27 per week naar een overslagpunt toesturen, dan komt ons ‘verlies’ neer op zo’n 7 per week. Dat is nog steeds veel, maar wel een stuk minder dan de één procent die Oberink van Draka aangaf. Het vervolg van de pilot is dat we kijken naar uitbreiding met hoeveelheid, maar ook met andere emballage zoals pallets en MSU-kasten die we op bouwplaatsen gebruiken.”
Besparing en veiligheid
De TU vervoert ook zonnepanelen, maar doet dit met kartonnen dragers waardoor de zonnepanelen plat moeten liggen. “Dat is niet goed voor de zonnepanelen. Het kan ook anders, maar die dragers zijn duur en raken we allemaal kwijt”, legt Schoonderwoerd uit. Voor Draka is het verlies van alle haspels een flinke kostenpost, maar daarnaast is het niet milieuvriendelijk. “Op de haspels zijn QR-codes geprint”, vertelt Oberink. “Door die te scannen kom je op de retourpagina van Draka-haspels, daar meld je ze en de TU komt ze dan halen. We zien nu al dar het daardoor een stuk beter gaat. We zijn nu bezig met fase twee om data inzichtelijk te krijgen. Hoe ziet die flow van haspels eruit, waar zijn ze überhaupt? Waar zit het grootste lek? Met die data zal het nog beter gaan. We hopen dat onze klanten ook mee willen doen met het retourneren van emballage.”
De manier waarop plastic retour komt is door statiegeld. Zou dat niet ook wat zijn voor de emballage? “Nee, dat lijkt ons niet geschikt”, zegt Oberink. “Dan krijg je extra geldstromen en meer kosten. We willen hierin ook transparant zijn.” “Dan krijg je te maken met creditfacturen en businessprocessen”, legt Klooster uit. “Dat vraagt weer om aanvullende afspraken met ketenpartijen wie wie een factuur of creditnota stuurt. Die businessprocessen moet je dan ook in je ERP-systeem kwijt kunnen. Daar hebben wij nare ervaringen mee toen een ketenpartij niet met statiegeld werkte, maar het deed voorkomen alsof zij wel met statiegeld werkten. Zij verrekenden zit alleen niet met ons. Dat liep heel snel op naar vier ton in twee jaar tijd wat terugbetaald moest worden. Dat is een kostenpost waar de meeste bedrijven niet zomaar op berekend bent. Niemand is daarbij gebaat.”
Wil jij specifieke kennis binnenhalen voor een tijdelijke project? Of heb jij iemand die met zwangerschapsverlof is, of langdurig ziek? Dan is het tijdelijk inzetten van een logistiek professional de ideale oplossing. Coulant vindt voor jou de juiste professional door hun brede netwerk in te zetten, ons personeel staat te springen om voor jou aan de slag te gaan. Ze zetten gelijk hun tanden in het werk. Zonder gedoe. Contracten, verloning, verzekering, verzuim, begeleiding en coaching? Dat nemen wij voor onze rekening.
Zoek jij een baan in de logistiek? Kijk dan bij onze vacatures!
Zoek jij een werknemer voor de lange termijn? Ook dan helpt Coulant je graag verder. Neem contact met ons op!