De logistieke trends in 2022

De logistieke trends in 2022

Aan het begin van 2022 is het goed om even stil te staan bij wat we dit jaar kunnen verwachten op het gebied van logistiek. Covid is voorlopig nog niet voorbij, dat zal ook het komende jaar van invloed zijn. Wat zijn de andere verwachtingen voor het komende jaar? Coulant deed een rondje internet.

Contactloze aanpak

Dat spreekt bijna voor zich. Om Corona niet verder te verspreiden, is een contactloze aanpak nodig. Hoe minder mensenhanden aan verpakkingen zitten, hoe beter. Daarom worden steeds meer pakketjes neergezet bij de ontvangers waarna die door de klant worden aangepakt. Ook dc worden meer en meer geautomatiseerd.

Selfservice voor klanten, maar toch een goede band met hen

Klanten willen steeds meer zelf kunnen bepalen. Wanneer komt hun bestelling en waar wordt het geleverd. Ook willen klanten weten waar hun bestelling blijft. Dit vraagt om een goed volgsysteem. Maar als de klant zoveel zelf doet en zelf bepaalt, is de kans groot dat de omgang steeds afstandelijker wordt. Daarom is een goede customer service belangrijk. Wees bereikbaar en wees klantvriendelijk in je teksten. Zorg ervoor dat een klant zich op zijn of haar gemak voelt. Bovenal: wees transparant. Mensen willen zakendoen met mensen, niet met bedrijven die zich achter allerlei regeltjes verschuilen.

Meer en meer digitaal

Deze trend is al jaren geleden ingezet en blijft doorgaan. Steeds meer bedrijven zetten chatbots in op hun website, zodat de klantenservice echte problemen kan oplossen en niet steeds weer dezelfde vragen hoeft te beantwoorden. Voor klanten is dit ook fijn, zij worden zo sneller geholpen. Hiermee houdt ook het steeds meer digitaal betalen verband. En klanten kunnen 24 uur per dag geholpen worden. Door dc’s te automatiseren kan ook de levering blijven doorgaan. Hierin gaat Internet of Things een grotere rol spelen dan in 2021.

Social media en e-commerce  blijft groeien

Alle bedrijven gaan door met het inzetten van social media voor de verkoop van hun producten. Als winkels niet open kunnen vanwege de pandemie, stellen de consumenten hun aankopen steeds minder uit, maar verplaatsen het naar internet, via de website van een bedrijf.

Aanhoudende krapte op de arbeidsmarkt

In 2022 gaat de vergrijzing gewoon door en komen er minder nieuwe mensen beschikbaar voor de logistieke markt. Het is niet cool om in de logistiek te werken, het imago heeft zwaar te lijden gehad. Bedrijven springen daarom door steeds vreemdere hoepels om voldoende personeel te krijgen, maar het is belangrijker om menselijk om te gaan met het personeel dat je hebt. ( zie deze blog)

Groener produceren en leveren; elektrisch rijden

Consumenten worden steeds bewuster van over het welzijn van de wereld. Daarom doen ze liever zaken met bedrijven die rekening houden met het milieu, geen plastic gebruiken en geen fossiele brandstoffen gebruiken. Een groen wagenpark is een goede investering. Klanten willen niet alleen dat bedrijven zeggen dat ze milieuvriendelijk zijn, maar het ook doen.

Drones

Amazon gaf al aan drones in te gaan zetten voor levering, dat zullen meer bedrijven gaan doen voor ‘the last mile’. Dat kan natuurlijk niet voor alles, maar de drones worden ook aangepast aan hoeveel gewicht ze kunnen dragen. Door drones in te zetten is er minder personeel nodig voor de bezorging.

Lokaal groeien is de nieuwe norm

Boerderijwinkels profiteerden enorm van de pandemie. Zij groeiden in aantal, maar ook in omzet. Dit komt ook doordat consumenten zeker willen weten dat ze lokaal kopen. Ook raken de producten daar niet op, er zit geen dc tussen. Daar kan de logistiek van leren dat dichtbij huis misschien nog wel belangrijker is. Dan is het contact makkelijker, net als de levering en minder uitstoot.

Bronnen:

Wil jij specifieke kennis binnenhalen voor een tijdelijke project? Of heb jij iemand die met zwangerschapsverlof is, of langdurig ziek? Dan is het tijdelijk inzetten van een logistiek professional de ideale oplossing. Coulant vindt voor jou de juiste professional door hun brede netwerk in te zetten, ons personeel staat te springen om voor jou aan de slag te gaan. Ze zetten gelijk hun tanden in het werk. Zonder gedoe. Contracten, verloning, verzekering, verzuim, begeleiding en coaching? Dat nemen wij voor onze rekening.

Zoek jij een baan in de logistiek? Kijk dan bij onze vacatures!

Snel contact? App met Roel.