12 Logistieke Trends van 2021 (en Hoe Zij Nu Worden Ingezet)

12 Logistieke Trends van 2021 (en Hoe Zij Nu Worden Ingezet)

Na een jaar vol turbulente ontwikkelingen dankzij de gevolgen van het coronavirus is 2021 aangebroken. 2021 brengt nieuwe logistieke trends, ontwikkelingen en innovaties met zich mee voor de logistieke sector. Deze trends komen niet alleen voort uit de ontwikkeling en toepassing van nieuwe technologie maar wordt ook gedreven doordat de consument meer eist.

In dit artikel lees je welke nieuwe logistieke trends er in 2021 komen en welke zich staande hebben gehouden in 2020.

Waar wordt er in 2021 op gefocust? Is blockchain nog steeds zo’n grote kans en hoe wordt het ingezet? Hoe wordt het logistieke proces groener? Welke rol gaat Artificial Intelligence spelen binnen de logistiek? En wordt dit eindelijk het jaar dat zelfrijdend vrachtverkeer er komt?

#1 Hoe Artificial intelligence gebruikt kan worden binnen de logistiek in 2021

In een wereld dat is gedreven door technologie is het niet zo gek dat artificial intelligence een steeds prominentere plek krijgt binnen de logistiek. AI kan worden gebruikt voor routeplanning en voorspellingen. Maar kan ook een sleutelrol gaan spelen in warehouse management door prognoses te geven van rotaties van goederen.

Maar welke bedrijven zetten deze logistieke trend al in?

Een goed voorbeeld hiervan is Havi. Dit Amerikaanse bedrijf gebruikt AI om voorspellende analyses te maken op twee gebieden. Het eerste omvat planning, optimalisatie en outsourcing. En het tweede omvat inkoop, vrachtverkeer, opslag en distributie.

Maar dat is niet het enige bedrijf dat AI inzet om het logistieke proces te verbeteren anno 2021. Coyote logistics gebruikt een combinatie van voorspellende analyses, AI en machine learning samen met informatie van buitenaf (zoals de huidige verkeerssituatie en het weer) om verladers te helpen met het voorspellen van vertragingen voordat ze gebeuren, zodat zij een alternatief plan kunnen maken en de zending nog steeds op tijd aankomt.

Verder is zaak dat logistieke bedrijven elastischer worden om goed om te kunnen gaan met de pieken en dalen van de vraag door het veranderen van de seizoenen of door belangrijke evenementen. Een elastische vraag wordt meestal getackeld door een TMS (transport management systeem). Wanneer deze gecombineerd worden met artificial intelligence kan een TMS worden gebruikt als vroeg alarmsysteem die helpt bij het voorspellen van risico’s, kosten en vraag om in de behoefte van de klant naar directe levering te kunnen voorzien.

#2 Geautomatiseerde voertuigen; de logistieke trend van de toekomst

De laatste logistieke  trend in deze lijst mag zeker niet ontbreken. De laatste jaren zijn er steeds meer geluiden dat autonoom rijdende voertuigen er aan zitten te komen. Maar hoe staat het met de ontwikkeling daarvan? 

De ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen zit in een enorme lift. Hoewel de algemene acceptatie van deze techniek nog even op zich zal laten wachten zijn de geluiden zeer positief. In de afgelopen twee jaar hebben zij langzaam hun intrede gedaan in de publieke ruimte, zoals: wegen, stoepen en havens.

logistieke trend: autonoom rijdende vrachtwagen

Is Nederland klaar voor zelfrijdende voertuigen?

Nederland staat op positie nummer twee in de Autonomous Readiness Vehicles Index 2020 net achter Singapore. Met name de infra structuur en een compact netwerk aan oplaadpunten voor elektrische (vrachtauto’s. Ook scoort Nederland goed als het gaat om regelgeving omtrent het beleid voor tests loopt Nederland voorop. 

Toch zijn er ook nog grote uitdagingen op het gebied van autonoom rijdende voertuigen voor Nederland. 

In tests met platooning bleek dat het nog niet zo eenvoudig is om trucks constant in contact met elkaar te houden. En ook de pogingen voor het succesvol examineren van de vaardigheid van een autonoom voertuig vanuit het CBR, de RDW, en Rijkswaterstaat en deze te voorzien van een speciaal rijbewijs zijn nog niet succesvol gebleken.

Waar worden de meeste innovaties geboekt qua autonoom rijdende voertuigen op dit moment? 

Ondanks dat Nederland in 2020 nog tweede staat in de autonomous readiness vehicles index betekent dit niet dat zij ook als eerste succesvol een autonome vrachtwagen op de weg zullen hebben. Deze eer zal naar alle waarschijnlijkheid gaan naar Israël, de Verenigde Staten, Japan of een van de Scandinavische landen. Dit heeft er vooral mee te maken dat hun industrie veel groter is als het gaat om het ontwikkelen van autonoom rijdend vrachtverkeer.

Maar hoe ver is deze technologie ontwikkeld?

Zelfrijdende vrachtwagens hebben een enorme vlucht gemaakt. Ze zijn in staat om de levertijd serieus te verlagen. Toen er in 2019 een experiment werd gedaan met een zelfrijdende truck om boter te leveren van California naar Pennsylvania, een rit van 4.500 km, deed deze er maar drie dagen over. Als deze met spoed zou moeten bezorgt door een mens zou deze er vijf dagen over doen. 

Daarnaast zijn er experimenten met last-mile delivery bezorgwagens. Er zijn experimenten gedaan met het rijden en omgaan met lopend verkeer op voetpaden. Maar de techniek moet nog doorontwikkeld worden om uitdagingen te overkomen.

Maar dat is niet de enige ontwikkeling op het gebied van autonoom rijdend vrachtverkeer…

Er zijn op het gebied van platooning, het autonoom in colonne rijden van vrachtwagens, enorme ontwikkelingen gaande. De uitdagingen hiervoor liggen op twee vlakken. Het constant in contact staan met andere voertuigen op de weg, alsmede de veiligheid die garant moet staan voor andere weggebruikers en de regelgeving daaromheen. 

Terwijl bedrijven veel geld investeren om dit voor elkaar te krijgen komt de volgende uitdaging alweer om de hoek kijken. Hoe kan de truck in contact staan met alles?

Zoals u zelf ook leest gaan de ontwikkelingen op het gebied van autonome voertuigen hard. Het is dan ook de vraag wanneer de eerste voertuigen op de weg verschijnen.

#3 Blockchain en de bedrijven die het nu al toepassen binnen hun supply chain

Blockchain is een van de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen jaren. Het is dan ook niet voor niets dat grote bedrijven zoals Amazon, Microsoft en IBM investeren in deze technologie.

Er is al ontzettend veel over gezegd en geschreven, maar waar staat deze technologie op dit moment. En wie past het nu al toe?

Wat betekend blockchain als logistieke trend voor jou?

Blockchain technology is een gedecentraliseerd grootboek systeem. Wat voor meer transparantie zorgt binnen het logistieke proces.

Als je blockchain integreert heeft het grote voordelen. Zo kan de technologie helpen bij het overkomen van een paar van de grootste uitdagingen in de logistiek, namelijk: documenten fraude, diefstal van goederen en het niet overeenkomen van de geleverde goederen. Dit probleem is opgelost wanneer er gebruikt wordt gemaakt van blockchain. Daarbij komt nog dat al deze informatie publiekelijk is. Waardoor het bijna onmogelijk is om met cijfers te knoeien.

Maar dat zijn niet alle voordelen die je hebt als je blockchain technologie binnen de logistiek. Blockchain zorgt ervoor dat: de vracht beter wordt getrackt, de efficiëntie wordt verhoogt door integratie van IoT (Internet of Things) en AI (artificial intelligence), bij de overname van een vloot kan worden ingezoomd op de geschiedenis van een individuele auto, kosten kunnen worden bespaart door middel van smart contracts en het daardoor elimineren van de tussenpersoon.

Welke bedrijven zetten nu al blockchain in voor het verbeteren van hun logistieke proces?

Ondanks dat blockchain nog aan het begin staat qua techniek, wordt het nu al toegepast door bedrijven. 

Een voorbeeld van bedrijven die blockchain technologie toepassen binnen hun supply chain zijn: Walmart, Ford, Tesla en Alpha acid. 

Maar hoe gebruiken deze bedrijven blockchain in hun supply chain in 2021?

Hoe Walmart blockchain inzet

Walmart heeft al meerdere projecten gestart met blockchain die helpen bij de traceerbaarheid van de supply chain. Zo traceert consumentengoederen gigant de afkomst van mango’s die verkocht worden in de VS, volgt het de voorraden varkensvlees die worden verkocht in de vestigingen in China, en is het bezig met een samenwerking met KPMG en IBM om met blockchain tot een oplossing te komen voor het traceren van pharmaceutische supply chains. 

Walmarts interesse in blockchain komt voort uit de behoefte van het bedrijf om verantwoordelijkheid te nemen in de kwaliteit van de goederen die het verkoopt.

Hoe Ford blockchain gebruikt om voorspellingen te maken

Ook in de auto industrie zijn ze volop bezig met het implementeren van blockchain in hun supply chain. Een goed voorbeeld hiervan is Ford. Zij tracken de beweging van cobalt van begin tot eind. Zo tracken zij het hele logistieke proces van het inpakken van het mineraal, door naar de raffinage en verzending, tot en met de levering aan de autofabrieken.

Ford is daarin niet de enige…

Hoe Tesla haar supply chain stroomlijnt dankzij blockchain

Tesla heeft het ook geïmplementeerd en gestroomlijnde daarmee haar inkomende supply chain naar haar fabrieken. De resultaten hiervan zijn: versnelde processen voor het ophalen van vracht, verkorte lostijden voor ladingen die in de haven van Shanghai worden gelost, snellere levertijden naar de fabriek en over het algemeen een verbeterde efficiëntie in de supply chain.  

Al deze verbeteringen kwamen voort doordat blockchain er voor zorgde dat er snellere transacties zijn, waardoor materialen sneller door de supply chain gaan dan bij conventionele overdrachten.

Hoe deze bierbrouwerij dankzij blockchain makkelijker haar kwaliteit waarborgt

Alpha acid is een bierbrouwerij in de buurt van San Francisco, die blockchain gebruikt om het brouwproces van bier te volgen. Dit hebben zij gedaan door een samenwerking aan te gaan met Oracle (een grote techgigant uit de V.S.). Oracle heeft Alpha Acid voorzien van een dashboard om alle individuele kpi’s te kunnen tracken. 

Dit is belangrijk omdat het brouwproces van bier een precieze formule volgt van een juiste combinatie tussen gist, hop en mout.  

Alpha acid ontvangt data van sensoren over het gehele proces om zo in staat te zijn om problemen te traceren binnen het proces en deze op te lossen. Het bespaart Alpha Acid veel geld en materiaal als zij weten waar het precies mis is gegaan binnen het proces. Dan kunnen zij alleen die vaten terugroepen in plaats van alles wat zij die week hebben gebrouwen.

Al deze voorbeelden geven aan op hoe veel verschillende wijze blockchain inzetbaar is binnen de gehele supply chain, of het nou wordt gebruikt om bottlenecks uit het proces te halen en het proces meer lean te krijgen, of voor de kwaliteitscontrole van producten om zo aan de hoge opgelegde standaarden van het bedrijf te voldoen, blockchain heeft zich op meer dan op een manier nuttig getoond binnen de supply chain en is daarmee een trend die zich verder zal ontwikkelen.

#4 snellere doorlooptijden met smart contracts 

Hierboven zijn smart contracts al even voorbij gekomen. Het is onlosmakelijk verbonden met blockchain maar verdient verder te worden uitgelicht. Waar er in 2018 al werd gesproken dat deze er aan zouden komen door toepassingen zoals blockchain is door de steeds verder ontwikkelde techniek dit nu ook werkelijkheid. 

Smart contracts zijn niets anders dan een stukje code dat is voorgeprogrammeerd met een set instructies voor een contract tussen twee of meerdere partijen. Die het contract meteen uitvoeren wanneer er vooraf bepaalde criteria zijn behaald. Met andere woorden een zelf uitvoerend contract.

Het grote voordeel van smart contracts is dat ze volledig zichtbaar en transparant zijn voor alle betrokken partijen. Verder is de snelheid een ander groot voordeel. Net zoals dat papierwerk verminderd door gebruik van smart contracts.

Al met al zullen smart contracts de gehele supply chain transparanter maken door accuraat en geautomatiseerd tracken van pakketjes op ieder moment. Smart contracts zullen hand in hand lopen met de IoT ontwikkelingen voor het tracken en monitoren van pakketjes.

#5 Hoe Internet of Things ingezet wordt binnen de logistiek in 2021

IoT was al even aanwezig als logistieke trend en mag in 2021 en de komende jaren niet worden gemist. Dit komt door de steeds verdergaande innovatieve mogelijkheden die er jaar op jaar zijn gekomen en blijven komen. 

IoT zorgt ervoor dat data gemonitord kan worden vanuit verschillende apparaten zonder menselijke tussenkomst. Het zorgt ervoor dat operaties glad, efficiënt en transparant verlopen. Doordat er geen tussenkomst meer is van mensen, kunnen bedrijven zorgen voor de afstemming van taken met IoT.

Welke toepassingen in de logistiek kent IoT in 2021?

IoT heeft ontzettend veel toepassingen binnen de logistiek, denk maar eens aan: real time tracking van goederen en voertuigen, het versoepelen van papierwerk, en het nauwkeuriger voorspellen van wanneer er goederen ingekocht dienen te worden. 

IoT vind toepassing door de gehele supply chain. Denk aan het tracken van de whereabouts van schepen, vrachtwagens en vliegtuigen in de transport. Daarnaast kan het ook worden ingezet in de supply chain door het inzichtelijker maken en vergemakkelijken van productie, voorraadmanagement en het voorspellen van onderhoud.

#6 Wordt de logistieke 5G trend werkelijkheid in 2021 

5G heeft het potentieel om de logistieke sector naar volledige digitalisering te duwen door van begin tot einde het makkelijker te maken van monitoren, tracken en het ontdekken van diefstal. Hoewel het zeker is dat 5G een belangrijke trend is binnen de logistiek is het wel afhankelijk van externe factoren. Het ligt er voornamelijk aan hoe snel het 5G netwerk er ook daadwerkelijk staat en inzetbaar is voor bedrijven.

#7 Hoe de logistiek steeds groener wordt 

Een grote trend op dit moment is het groener worden van het logistieke proces. Groener worden heeft niet alleen voordelen voor het milieu maar is ook kostenefficiënt en vergroot de loyaliteit van de klant. 

Bewust worden van de impact op het milieu door het besparen op brandstofverbruik, consolidatie van zendingen en het verpakken is een van de manieren om de logistiek groener te maken, en kosten te reduceren.

Hoe dit Nederlandse bedrijf de logistiek groener maakt

Er zijn al verschillende logistieke innovatieve startups die zich bezighouden met het groener maken van het logistieke proces. Zo ook het Nederlandse bedrijf NomadPower. Zij reduceren Co2 uitstoot en kosten voor het koelen van koelaggregaten door oplaadpalen te plaatsen voor vrachtwagens. De oplaadpunten bevinden zich nabij logistieke centra, koelhuizen, parken en rustplaatsen langs belangrijke Europese transportroutes en zijn aan en uit te zetten met een app.

En dat is niet de enige manier om het logistieke proces groener te maken…

#8 Circulaire supply chain

Om nog even op het steeds groener inrichten van de supply chain voort te borduren is het bouwen van een circulaire supply chain de volgende stap. Bij deze logistieke trend gaat het om een supply chain is zo in te richten dat middelen zolang mogelijk worden gebruikt of hergebruikt als mogelijk is. 

Circulaire logistiek

Door de supply chain in te richten als cirkel bespaart een bedrijf kosten. Hierdoor hoeven zij minder grondstoffen te kopen en loopt het minder risico slachtoffer te zijn van prijsvolatiliteit. Daarbij komt dat de overheid stimuleert om groener te produceren. Daarbij komt dat consumenten zich daar telkens meer bewust van zijn en groen geproduceerde producten prefereren.

#9 De logistieke trend; Last Mile delivery

De laatste tijd is er veel aandacht voor de last mile. Winkelketens worden gedreven door de lockdown om hun spullen eigenhandig naar haar klanten te brengen.  

Een van de trends binnen de last mile delivery service is het vergroten van de zichtbaarheid zodat de klant deze over de gehele reis kan zien. Maar dat is niet het enige waar winst valt te behalen met de Last Mile Delivery. Ook helpen dynamische routes, real-time tracking, geavanceerde forecasts en tools die performance bijhouden om extra winst te behalen.

Daarnaast is deze logistieke trend een invulling op…

…het zo groen mogelijk maken van de last mile delivery service. In 2021 zal er meer focus liggen op het efficiënter maken van de last mile delivery. Zo maakt Amazon steeds meer gebruik van elektrische busjes om haar pakketjes te bezorgen om zodoende haar uitstoot te verminderen. 

#10 omnichannel services voor de steeds veeleisendere consument

De hedendaagse consument wilt flexibiliteit in haar bestellingen. Of het nou gaat om levering aan huis, het oppikken in de winkel of op een derde locatie te worden afgeleverd, de klant wilt opties. 

De omnichannel aanpak biedt een persoonlijke ervaring voor de consument waarin marketing, sales, en logistiek worden gecombineerd. De bedrijven die een omnichannel de omnichannel ervaring het beste kunnen bieden kunnen de behoeftes van de hedendaagse klant het beste bevredigen. De rol van de logistiek hierin is dit te bewerkstelligen.

#11 De groei van SCaaS

SCaaS heeft een enorme groei gemaakt de afgelopen jaren. Pakketvervoerders zoals redjepakketje.nl zijn booming. SCaaS staat voor “Supply Chain as a Service” en betekent niks anders dan gedeeltelijk of geheel uitbesteden van de supply chain. 

Het gevolg van het uitbesteden aan deze derden is dat de teams binnen supply chains kleiner worden. Daarnaast maakt de automatisering en digitalisering van de supply chain het makkelijker om de uitbestede delen te monitoren en managen. Hierdoor is er meer behoefte aan logistiek professionals om dit te managen en aan te sturen.

#12 Groei B2B e-commerce

In de komende jaren zal de groei van e-commerce zich met name plaatsvinden in de B2B sector. De Corona pandemie heeft dit proces versnelt. Volgens onderzoek van Mckinsey geeft 75% de voorkeur aan online aankopen en interactie op afstand met verkopers in plaats van de huidige persoonlijke verkoop interacties. Vooral na de eerste lockdown is dit gevoel versterkt. Maar 20% van de ondervraagden zou terug willen naar de traditionele verkoop.

Hierbij is het niet langer de vraag of, maar wanneer bedrijven dit zullen implementeren. Voor de logistiek betekent dit dat in en verkoop van producten tijdwinst te behalen valt en daardoor het gehele proces versneld kan worden.

WhatsApp ons