Laat bedrijven verstandig groeien

Laat bedrijven verstandig groeien

Niet alle e-commerce bedrijven zijn winstgevend, omdat ze in eerste instantie groei belangrijker vinden dan duurzame winstgevendheid. Dat vindt René Gijsman geen goed idee. Als operations manager helpt hij bedrijven groot te maken en tegelijk winstgevend: “Je kunt niet met een onbeperkte portemonnee investeren.”

Groeien = vooruitkijken

Winstgevend investeren betekent dat je over iedere euro die je uitgeeft, goed na moet denken. Gijsman: “Groeien is prima, wees daarbij winstgevend. Dat lukt als je eerst uitprobeert of het werkt en dan pas dieper investeert.” Natuurlijk is het belangrijk dat je klant zijn bestelde product op tijd ontvangt en volgens René is het belangrijk als je overal in investeert: “De logistiek, de supply chain, de klantenservice, de IT, de facilitaire tak en alle andere afdelingen waar mensen werken. Dat is overal, dus richt je niet alleen op groei en innovatie, maar doe alles tegelijk. Als manager moet je breed kunnen samenwerken met verschillende afdelingen. Voor een uitbreiding heb je niet alleen management nodig, maar ook IT, medewerkers en de rest die daarin ook een taak heeft. Het gaat dan om systemen, mensen, processen, commerciële keuzes… Wat wil je zijn als bedrijf?”

Vast, maar toch flexibel

Bepaal als bedrijf welke kant je op wilt. “Als je weet hoe je wilt groeien, in welke richting, dan kijk je naar wat nodig is. Wij keken naar waar we over vijf jaar wilden staan. Kun je eigenlijk wel zover vooruitkijken voor het doen van een grote investering met het risico dat de investering achterhaald is tegen de tijd dat hij afgerond is. Dat is een uitdaging en dat zorgt ook voor veel overleg. Kun je die investering schaalbaar maken? Dan kun je onderweg aanpassen wat niet zo hard gaat of wat juist wel een grote vlucht neemt. We maakten een vijfjaren plan en vroegen eerst aan iedereen: Wat is onze groei in de komende vijf jaar? In dit geval hadden we de beoogde voorraad voor over vijf jaar in het eerste jaar al gehaald. De teams moesten zich aanpassen aan deze nieuwe werkelijkheid. Niet iedereen kan hier makkelijk mee omgaan. Een agile aanpak was daarom belangrijk, we konden nog verschillende kanten op. Zet in op pilaren en doe daar strategische, tactische en positionele deelprojecten op. Zo houd je je bedrijf in balans. De wereld verandert ook snel, je moet wel actueel en accuraat blijven.”

Groei in personeel

Ook in leiderschap kan het helpen om agile mensen in te zetten. “Neem je personeel en eventuele stakeholders mee in je plan voor grote veranderingen. Zo maak je het een groepsprestatie. Dat werkt beter dan gewoon meedelen dat het zo is. Wijk op high level-niveau niet zomaar af. Kijk naar wat voor bedrijf je bent en wat voor personeel je nodig hebt. Bij een bedrijf hebt wat goed draait en waarin weinig verandering nodig is, zijn ponyrijders nodig. Een hengstenrijder is dan totaal niet op zijn plek. Voor een startend bedrijf wat nog meerdere kanten op kan, heb je het type hengstenrijders nodig. Hengsten nemen weleens een rare sprong, ze snijden weleens een bocht af. Als je wel een pony zou aannemen, dan wordt die erg ongelukkig. Dat moet je dus niet doen. Het één is niet beter dan het ander, maar ze zijn verschillend en dat moet je respecteren.”

Hengsten en pony’s

“Ook in het leiderschap heb je verschillende types. Sommigen temmen graag hengsten, anderen kunnen beter met pony’s overweg. Dat is natuurlijk beeldspraak, maar iedereen weet dan wat ik bedoel. Het ene is niet beter dan het ander, het is gewoon verschillend. Zorg dat je passend personeel hebt. Je hebt wel aanvullend personeel nodig, dus niet precies dezelfde mensen, maar het moet wel passen en niet voor teveel reuring in de stal zorgen. Ik ben nu op zoek naar een andere baan en dat is ook iets waar ik goed op let. Pas ik hier wel? Werkt dit bedrijf zoals ik wil, kan ik hier wat van mezelf in kwijt? Als dat niet zo is, dan zoek ik verder. Ik ga daar niet lang om treuren. Niet elk soort bedrijf past bij mij. Bedrijven waar iedereen in zijn eigen hokje zit, die passen niet bij mij. Ik ben heel bewust bezig met beeldvorming, oordeelvorming en besluitvorming. Als werknemer mag je best heel kritisch zijn. Ik weet van mezelf dat ik heel snel een besluit heb genomen, daarom houd ik me aan mijn strategie. Als ik vragen heb na een eerste gesprek, dan ga ik een tweede gesprek aan en niet meteen door naar de volgende. Je weet nooit wat je bij nader inzien tegenkomt. Bij relaties werkt het net zo.”

Ben jij op zoek naar een vaste of tijdelijke baan? Zoek jij tijdelijk of vast personeel? Wij kunnen je verder helpen. Coulant is gespecialiseerd in personeel op hbo+ niveau en we zoeken een goede match voor jou. Kijk bij onze vacatures of neem contact op!

Snel contact? Chat met ons.