Invoer landencodes geeft kopzorgen

Invoer landencodes geeft kopzorgen

Vanaf 2 februari 2022 moeten vrachtwagenchauffeurs stoppen als zij de grens naar een ander land over zijn gekomen, om het landsymbool in de tachograaf te veranderen. EVO Fenedex en TLN vrezen voor chaotische toestanden na de grensovergangen en vragen zich (terecht) af of vrachtwagens op de vluchtstroken gaan staan.

Dat overzetten van het landsymbool moet handmatig gebeuren, wat een chauffeur gemiddeld vijf minuten zal kosten. Dit kan dus niet even onder het rijden gedaan worden. Chauffeurs zullen dan parkeerplaatsen opzoeken, maar als die ook vol staan, wat dan? Deze verplichting komt voort uit het Mobility Package, oftewel Mobiliteitspakket voor Europa. Er komt later een smart tachograaf, waarbij dat vanzelf gaat. De regels moeten voor alle landen tegelijk gaan gelden, de vraag is of dat gaat lukken.

Mobility package

Deze regels gaan in om oneerlijke concurrentie in de transportsector te verminderen en om betere arbeidsomstandigheden voor chauffeurs te creëren. Daarom worden de regels voor alle vervoerders gelijkgetrokken. Een aantal van die regels ging op 20 augustus 2020 in, nu komt de volgende stap. De tachograaf houdt de rij- en rusttijden van chauffeurs bij. De chauffeur moet zelf de landcode invoeren. Vanaf 21 februari a.s. moeten chauffeurs ook iedere acht weken terugkeren naar het operationeel centrum van het bedrijf. In de toekomst krijgen chauffeurs als ze door een land rijden, ook salaris volgens die landelijke CAO.

Landcode

De landcode moet zo snel mogelijk worden ingevoerd zodra het voertuig een ander land binnengegaan is. Dat moet op de eerstvolgende parkeerplaats gebeuren. Mocht die plek vol zijn, dan kan het op de plek daarna. De Europese Unie stelt deze regel in om een gelijk spelveld voor iedereen te creëren. Volgens Martin Kouwenhoven van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wordt die landcode gebruikt om te kunnen zien waar het voertuig is en wanneer hij daar is geweest. “We gaan kijken of dit veilig kan. Het is wel even vervelend voor de chauffeur die een extra stop moet maken. We hebben de signalen ook gekregen dat mensen zich zorgen maken.”

Strafpunten

“We staan niet meteen met een bonnenboekje klaar als de eerste mogelijkheid is gepasseerd om te stoppen”, legt George Koehorst van Inspectie Leefomgeving en Transport uit tijdens een webinar over dit onderwerp. “Dat kunnen we niet voor het buitenland aangeven. Daarbij krijgen de chauffeurs dan niet alleen een bekeuring, maar ook 4 punten in het ERRU-register. Hopelijk zijn ze in Frankrijk en andere Europese landen ook niet zo streng.” Dat is dus nog afwachten voor de praktijk. Het is een logisch gevolg als de chauffeur ook meteen zijn rusttijd neemt als hij toch moet stoppen. Dat zou volgens EVO Fenedex en Transport en Logistiek Nederland voor veel overlast zorgen. De weinige parkeerplaatsen bij de grens lopen dan al snel vol en waar moeten andere vrachtwagens dan stoppen? TLN is bang dat zij op de vluchtstrook zullen stoppen, wat voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen.

Minder, langzamer en dus duurder

EVO Fenedex voorziet ook problemen rond de levering en inzet van chauffeurs. Door de extra stop en de minimaal vijf minuten die dat gaat kosten, komen goederen te laat. Je kunt ook minder chauffeurs over de hele dag inzetten, omdat iedereen op elkaar moet wachten. Om de goederen dan toch op tijd op de plaats van bestemming te krijgen, is de inzet van chauffeurs nodig en extra vrachtwagens, wat het vervoer duurder maakt. En de extra chauffeurs? Die zijn er niet…

Extra uitstoot

De verplichte stop leidt tot een enorme hoeveelheid extra CO2-uitstoot”, stelt TLN in zijn persbericht. “Een vrachtwagen gebruikt ongeveer een liter diesel om op gang te komen en naar 80 km/u op te schakelen, wat een uitstoot van 3,2 kg CO2 oplevert. Er steken iedere dag 96.000 vrachtwagens de grens over, dit zou dan voor 307.000 kilo extra CO2 zorgen.  EVO Fenedex voorziet extra problemen bij transportbedrijven in grensplaatsen die wel dertig keer per dag de grens oversteken, het kost heel veel tijd om die landcode iedere keer weer om te zetten. Eind 2024 komt de smart tachograaf in alle voertuigen, deze automatische tachograaf zet zelf de landcode om zodra je de grens over steekt.

Ben jij op zoek naar een vaste of tijdelijke baan? Zoek jij tijdelijk of vast personeel? Wij kunnen je verder helpen. Coulant is gespecialiseerd in personeel op hbo+ niveau en we zoeken een goede match voor jou. Kijk bij onze vacatures of neem contact op!

Snel contact? Chat met ons.