Sommigen mensen lijken ervoor geboren; een baan in sales. Met een openhartige blik en overtuigende vlotte babbel, weten ze elk product aan te prijzen. Zonder enige moeite nemen ze de rol aan van stuurman, coach, jager en raadgever. Wil jij ook een echte salestopper worden? Dan moet je beschikken over een aantal krachtige eigenschappen. Coulant weet als geen ander welke eigenschappen dat zijn én hoe je ze kunt aanscherpen.
1. Met eerlijkheid kom je het verst
De belangrijkste eigenschap die een verkoper moet hebben, is eerlijkheid. Klanten baseren hun aankoop grotendeels op vertrouwen. Dus moet jij als salestopper dat vertrouwen verdienen, door eerlijk te zijn over de producten die je verkoopt. Beloof je de wereld, maar brengt de realiteit je klant niet verder dan het einde van de straat, dan is het snel afgelopen met het vertrouwen en kun je het verder wel vergeten. Verkopersonline zegt hierover:
‘Een goede verkoper heeft interesse voor de wensen van zijn klant en kijkt hoe het product de klant écht verder kan helpen.’
2. Een goede verkoper speelt geen rollenspel
Blijf jezelf. Authenticiteit gaat hand in hand met eerlijkheid. Op het moment dat jij als salesman of salesvrouw een rol speelt, zal de klant daar al snel doorheen prikken. Denk niet dat je alles weet, blijf oprecht betrokken bij je klant en je product, durf fouten te maken en doe jezelf niet anders voor dan je bent. Empathie is een karaktereigenschap die voor een salestopper erg belangrijk is. Gespeeld medeleven wordt niet geaccepteerd. Stel jezelf niet boven je klant, maar sta op gelijke hoogte. De ‘guy next door’ verkoopt in deze tijd veel beter dan een verwaande alleswetende kwast. Hij zal dus ook meer geld verdienen.
3. Een salestopper heeft goede energie en doorzettingsvermogen
Verkopen kost tijd. Het kan soms lang duren voordat je klant overtuigd is dat jij een onmisbaar product te koop hebt. Je moet een vertrouwensband opbouwen, je inleven in de wensen van de klant en oppassen dat je niet drammerig over komt. Daarom zijn een flinke dosis energie en doorzettingsvermogen erg belangrijk om een echte salestopper te worden. Zorg dat je een goede focus hebt en laat je niet afleiden door externe zaken.
‘Elke verkoop heeft in principe 5 obstakels: geen behoefte, geen geld, geen haast, geen verlangen, geen vertrouwen.’
4. Passie loont
Alleen die mensen die vol passie praten over hun product, kunnen echte toppers worden. Salestoppers zijn aanpakkers, of raadgevers. Sta je niet achter de producten die je verkoopt, dan is het dubbel moeilijk om goede salescijfers neer te zetten. Klanten voelen dat je verhaal onecht is. Als je op de hoogte bent van de trends op de markt en de benamingen van vergelijkbare producten en er gepassioneerd over kan vertellen, kom je professioneel over. Maar vergeet tijdens je enthousiaste verhaal niet te luisteren naar je klant. Pas het verhaal aan, als je merkt dat het niet goed bij de klant binnenkomt. Luistervaardigheid is enorm belangrijk.
5. Benadruk voordelen, niet de prijs
Een echte salestopper gaat uit van de kracht van zijn product. Hij weet haarfijn uit te leggen waarom de klant het product nodig heeft. Een goede voorbereiding is essentieel. De salestechniek: ‘Koop dit product want het is zo lekker goedkoop’ is achterhaald. Klanten kijken niet echt naar de prijs, maar grotendeels naar de meerwaarde die het product biedt. Jouw expertise is een betere motivator om te kopen, dan de prijs van het product.
In het kort
Coulant beschrijft het karakter van een salestopper als volgt:
‘Iemand kan alleen een echte salestopper worden als hij een fijn persoon is om mee om de tafel te zitten. Iemand die mede door zijn inlevingsvermogen het probleem van de klant zo duidelijk mogelijk boven tafel kan krijgen.’ De salestopper is zelfstandig, hij moet er zelf op uit durven gaan en initiatieven tonen.’
Voel jij je aangesproken en ben je op zoek naar een leuke baan in Sales? Wil je hulp bij het zoeken van een functie, of tips voor je sollicitatie als salestopper? Coulant helpt je graag op weg.