Een sollicitatiegesprek heeft een tweeledig doel. Tijdens het solliciteren, maakt je eventuele nieuwe werkgever kennis met jou. Ten tweede, en minstens zo belangrijk, maak jij als sollicitant persoonlijk kennis met een potentiële nieuwe werkgever. Beide partijen proberen een zo duidelijk mogelijk beeld van de ander te krijgen, om goed onderbouwd te kunnen beoordelen of er een match is. Ben je verkoper van beroep en solliciteer je op een sales functie? Dan móet je weten hoe je jezelf het beste kunt verkopen. Een goede voorbereiding is essentieel, zowel voor een goed sollicitatiegesprek, als voor een goed sales gesprek. Slaag je in de ogen van de sollicitatiecommissie niet in het eerste, dan faal je vast ook in tweede instantie.
Voorbereiding voor het gesprek
Een goede verkoper heeft perfecte kennis van het product dat hij verkoopt. Bovendien kan hij zich inleven in de klant. Hetzelfde geldt voor het solliciteren op een salesfunctie. Zorg ervoor dat je goed beslagen ten ijs komt. Dat doe je door:
- Kennis te verzamelen over het bedrijf, de functie en zijn medewerkers. Het toont interesse als je op de hoogte bent van belangrijke zaken binnen het bedrijf of organisatie.
- Een aantal vragen voor te bereiden die je tijdens je gesprek wilt stellen. Een vragenlijstje toont structuur en laat compassie zien.
- Fris en uitgerust voor de dag te komen. Zorg dat je voldoende geslapen hebt en ‘gewassen en gestreken’ voor de dag komt. Een beroep binnen sales vereist een goede persoonlijke verzorging.
- Op tijd aanwezig te zijn. Te laat komen toont dat je onbewust dat je geen respect hebt voor de agenda van de sollicitatiecommissie. Binnen sales is respect een belangrijk item.
10 Vragen die je kunt verwachten in je gesprek voor een sales functie
Solliciteer je specifiek voor een beroep in de wereld van sales? Dan moet je voorbereid zijn op de volgende vragen:
- Ben je goed in agressieve sales, of ben je beter in het bouwen aan relaties?
- Wat maakt jou een betere verkoper dan iemand anders? Wat motiveert je?
- Wat zijn jouw favoriete vragen in een sales gesprek en waarom juist deze?
- Aan wie verkoop je het liefst en waarom?
- Wat denk jij dat de beste verhouding is wat betreft klantcontact en acquisitie?
- Kun je een voorbeeld geven van een klacht die je hebt meegemaakt en wat was je reactie hierop?
- Wat vind je het minst leuke aan verkopen?
- Wat is je reactie als je concurrent er met jouw klant vandoor gaat?
- Wat denk je dat ons bedrijf beter zou kunnen doen?
Waar je reactie aan moet voldoen
Houd tijdens je gesprek altijd goed de verwachtingen van de functie waarop je solliciteert in je achterhoofd. Pas je antwoorden daar deels op aan, maar maak er geen schijnvoorstelling van. Je hebt er niets aan om aangenomen te worden op een functie die totaal niet bij je past.
Succes mag gezien worden
Een goede verkoper is zich bewust van zijn succesfactoren. Laat daarom zien wat jouw meerwaarde is ten opzichte van andere kandidaten. Draag daarbij een voorbeeld aan, waaruit duidelijk blijkt wat jouw aandeel is in die prestatie. Je mag best trots zijn op je verrichtingen. Als jij overtuigd bent van je meerwaarde, kun je dit ook beter laten zien aan de ander. Arrogantie wordt echter niet gewaardeerd.
Luisteren heeft prioriteit
Essentieel tijdens sales, maar ook tijdens het solliciteren, is dat je goed moet kunnen luisteren en reageren op wat je hoort. Geef korte en bondige antwoorden. Een ervaren ondervrager prikt door dikdoenerij heen. Pas op dat je je niet laat overdonderen of op de kast laat jagen.
Je beroep is je passie
Voor een sales functie is passie een vereiste. Laat daarom zien dat jij je werk en je hobby’s met passie uitvoert. De meeste ondervragers willen weten waar jij jezelf over 5 jaar ziet staan. De wens om jezelf persoonlijk te willen blijven ontwikkelen wordt gewaardeerd binnen sales. Denk dus vooraf goed na over de richting die je carrière op moet gaan.
Neem de rust
Probeer tijdens het solliciteren op je woorden te letten. Stopwoorden zijn hoogst irritant voor de luisteraar. Buiten stopwoorden zijn er een flink aantal uitdrukkingen die je verhaal ontkrachten. Met de zin: ‘In principe ben ik daar normaal gesproken best wel goed in, denk ik’ ga je echt geen hoge ogen gooien. Neem de tijd om de juiste woorden te vinden. Is verkopen je beroep? Kom daar dan in duidelijk voor uit. Een warrig verhaal zal een klant ook niet over de streep trekken om je product of dienst af te nemen.