Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief voor een salesfunctie?

Hoe schrijf je een goede sollicitatiebrief voor een salesfunctie?

Salesteams zijn altijd op zoek naar goede mensen. Want het vraagt nogal wat om een salestopper te worden. Je moet tegen een bepaalde mate van werk- en prestatiedruk kunnen. Je sociale vaardigheden moeten onberispelijk zijn. Je moet assertief zijn, maar niet bijdehand. Empathisch vermogen hebben, zonder je geloofwaardigheid te verliezen. Een salestopper heeft heel veel onmisbare kwaliteiten die je in een originele sollicitatiebrief naar voren moet laten komen. Lukt je dat? Dan maak je een goede kans op een eerste gesprek.

 

Wacht niet op de perfecte vacature

Binnen sales zijn pro-activiteit en assertiviteit vereisten. Dat begint al aan de basis van je carrière. Wacht niet met het schrijven van een sollicitatiebrief tot je ultieme droombaan zich aandient, maar stuur een open sollicitatiebrief naar alle sales bedrijven waar je graag zou willen werken. Nooit geschoten is altijd mis. Met een goed onderbouwde originele sollicitatiebrief kun je het eventuele gebrek aan ervaring voor een gedeelte opvangen. Motivatie en persoonlijkheid zijn tegenwoordig bij veel bedrijven belangrijker dan ervaring en diploma’s. Toon lef, prijs jezelf aan, dan spring je meteen in het oog.

Sollicitatiebrief sales - Quote Steve Jobs

Belangrijkste tips voor sollicitatiebrief voor sales functies

Of je nu een open sollicitatiebrief gaat schrijven of gericht op een vacature reageert, je motivatiebrief moet aan een aantal eisen voldoen. We zetten de belangrijkste voor je op een rijtje:


1. Voorkennis

Een goede motivatie- of sollicitatiebrief laat zien dat je kennis hebt van het bedrijf en de functie die je ambieert. Deze kennis kun je opzoeken op internet, via sociale media of je netwerk. Je kunt vaak ook vooraf bellen met de recruiter, om gerichte vragen over de functie te stellen. Bijkomend voordeel; je naam is niet meer nieuw als het bedrijf je brief ontvangt. Refereer in je brief ook aan het telefoongesprek. Als je laat zien dat je interesse hebt in de producten die je misschien mag gaan aanbieden, kun je gerichter solliciteren. Daardoor stijgt de kans dat je wordt uitgenodigd voor een kennismakingsgesprek.


2. Kwaliteiten en competenties

Salestoppers hebben een uitstekende productkennis, een zekere mate van intelligentie en moeten bovendien integer zijn. Misschien vind je het moeilijk om deze kwaliteiten en competenties in een brief naar voren te brengen. Het advies is dan ook om voorbeelden uit je verleden, al dan niet gerelateerd aan het werkveld, te benoemen. Uit deze gebeurtenissen moet duidelijk blijken dat je de gevraagde eigenschappen bezit. Denk ook aan de volgende karaktertrekken:

  • Snel kunnen schakelen
  • Klanteneisen kunnen koppelen aan productmogelijkheden
  • Oprechte interesse in je medemens
  • Respectvol, betrouwbaar en vriendelijk zijn


3. Maatwerk

Bedenk dat een goede sollicitatiebrief maatwerk is. Hetzelfde geldt voor je cv. Het kan niet zo zijn dat je dezelfde cv en motivatie- of sollicitatiebrief naar meerdere werkgevers stuurt. Elk bedrijf heeft zijn eigen specialiteiten en Unique Selling Points. Daar kun je behendig op inspelen, waardoor er iedere keer een originele sollicitatiebrief en cv ontstaat. Je scoort bijvoorbeeld als je een recente vermelding van het bedrijf in het nieuws of een vakblad kunt noemen. “Ik las laatst in het tijdschrift…. En daar denk ik het volgende aan te kunnen bijdragen…”

Sollicitatiebrief sales - steekwoorden


4. Keywords

Een van de tips voor je originele sollicitatiebrief ligt in het verlengde van de maatwerk tip. Gebruik keywords die ook in de vacaturetekst staan. Hebben ze het over salestopper? Laat dat woord dan minimaal een keer terug komen in je tekst. Hebben ze het over sales specialist, dan gebruik je die term. Recruiters scannen nu eenmaal op deze keywords, waardoor je tekst meer aansluit op het gewenste profiel. Bovendien kan het lonen een gezamenlijk netwerkcontact te noemen. Een soort kruiwagen, waarmee je je kansen vergroot.


5. Less is more

En dan het moeilijkste, houd het kort! Recruiters of werkgevers gaan geen ellenlange brieven doorlezen. Daar hebben ze domweg de tijd niet voor. Het is daarom uitermate belangrijk dat je dingen kort en bondig beschrijft. De tekst van een goede sollicitatiebrief is nooit langer dan 1 A4’tje. Geef desnoods aan dat je staat te trappelen om je vaardigheden en competenties mondeling toe te lichten.

 

Carrière via Coulant

Ambieer jij een carrière in sales als HBO/WO professional? Bij Coulant zit je gebeiteld. Een familiebedrijf met al 25 jaar ervaring in Werving & Selectie en Detachering. Wij kennen de markt als onze broekzak. Interessante opdrachtgevers, mooie vacatures en kandidaten om trots op te zijn. Het echte werk. Om dat mogelijk te maken hebben we veel in huis en dat delen we graag met je. Samen maken wij van jouw loopbaan een carrière. Lees meer over de werkwijze van Coulant of over ervaringen van andere kandidaten.

Snel contact? Chat met ons.