Duurzaamheid vervult in veel sectoren een steeds prominentere rol. Ook binnen de logistieke supply chain is er steeds meer aandacht voor. Toch beschouwt men in de logistiek duurzaamheid vaak als een tijd- en kosten rovend fenomeen. Duurzaamheid en supply chain kunnen echter een gouden (en groene!) combinatie zijn.
Veel (logistieke) bedrijven associëren het begrip duurzaamheid met de wereld verbeteren, maar dan wel met een prijskaartje. Investeren in duurzaamheid heeft daarom vaak geen hoge prioriteit voor ondernemers. Dat is jammer, want als logistiek bedrijf hoef je geen winst in te leveren om duurzamer te werk te gaan. Wie beter kijkt naar duurzaamheid en logistieke processen, ziet dat deze elkaar kunnen versterken. Duurzaamheid kan de efficiency versterken en dit kan, zeker in de supply chain, van grote toegevoegde waarde zijn.
Samenwerken
Om de combinatie supply chain en duurzaamheid een winstgevende te maken, is het een en ander nodig. Eén bedrijf kan het verschil niet maken. Samenwerkingen en partnerships tussen bedrijven en organisaties zijn van cruciaal belang. Om dit te bereiken zijn kennisdeling en goede communicatie tussen bijvoorbeeld e-commerce retailers en logistieke leveranciers van belang. Onderling begrip en inzicht in elkaars prioriteiten helpen om samen tot duurzame afspraken te komen.
Nederlands meest duurzame distributiecentrum
Om echt tot een cultuuromslag te komen zijn vaak grote partijen nodig. Een grote partij die actief is in ons land en duurzaamheid en supply chain bijzonder goed combineert is de Duitse supermarktketen Lidl. Het Lidl distributiecentrum is gevestigd in Waddinxveen en wordt gezien als het meest duurzame distributiecentrum van Nederland. Het Duitse bedrijf investeerde voor meer dan 70 miljoen in het Waddinxveense distributiecentrum dat o.a. is uitgerust met 4.000 zonnepanelen en een 180 meter diepe warmte- en koudeopslag.
Consument & duurzaamheid
Niet alleen binnen het bedrijfsleven is duurzaamheid een hot issue, ook bij consumenten leeft dit enorm. Bedrijven die zich laten gelden als duurzaam of milieubewust kunnen reken op meer klantwaardering. Bedrijven die achterblijven missen de boot. Het is als onderneming in de logistieke sector, vanuit de optiek van de consument, een pre om ‘iets’ met duurzaamheid te doen.
Kostenbesparend
Op termijn kunnen investeringen in een duurzame onderneming winstgevend worden. Het installeren van zonnepanelen of vinden van alternatieve grondstoffen werkt vaak kostenbesparend. Werken in een duurzame logistieke onderneming kan de werknemers bewuster maken en stimuleert innovatief denken. In de dynamische sector als logistiek, zal duurzaamheid steeds meer de norm worden. De supply chain optimaliseren en steeds efficiënter maken gaan samen met de duurzaamheid en innovatie. Als logistiek bedrijf liggen hier naast uitdagingen vooral ook de kansen. Zo worden duurzaamheid en supply chain samen een groene én gouden combinatie.