Het duurzaam transport met de trein lijkt misschien minder aantrekkelijk dan het vervoer op de weg. Jouw kostbare goederen gaan immers langs veel meer handen. Echter is dit maar een klein nadeel. Het duurzaam transporten van goederen met de trein is beter voor het milieu dan dezelfde goederen vervoeren met de vrachtwagen. Dit terwijl de kosten nagenoeg gelijk zijn aan elkaar.
In dit artikel ontdek je:
Hoe duurzaam het transport van goederen met de trein is.
Wat de overheid doet om jou ervan te overtuigen van het vervoer per spoor.
De nieuwe zijderoute naar China
Hoe in Duitsland de binnensteden worden voorzien van goederen
En waarom Zeeman kiest voor vervoer met de trein.
Is transport met de trein duurzaam?
Vrachtvervoer met de trein is duurzamer dan bijvoorbeeld een vrachtwagen. De uitstoot van de trein 0,018 kilo per ton-mijl. De uitstoot zit hem met name in hoe de stroom waar de trein op rijdt wordt opgewekt. In Nederland worden alle treinen aangedreven door stroom dat is opgewekt door windmolens.
Door de ontwikkelingen en de bouw van spoorwegen de laatste jaren in het verre oosten wordt het vervoeren van goederen met de trein steeds aantrekkelijker.
Hoe de overheid het transport per spoor aantrekkelijker maakt
Ook de overheid helpt bij de overstap van vrachtverkeer op de weg naar goederenvervoer per trein. Het heeft momenteel een subsidie in het leven geroepen die ondernemers moet helpen om het vervoer per trein aantrekkelijk te maken. De vervoerders hoeven door deze regeling minder gebruiksvergoeding te betalen.
Maar… voort wat hoort wat.
Bedrijven in het goederenvervoer dienen de volgende activiteiten als tegenprestatie uit te voeren. Zij wisselen gegevens met elkaar uit om het vervoer van de goederen beter op elkaar aan te laten sluiten. Hierbij kun je denken aan gegevens over de lading en hoe laat deze aankwamen.
De nieuwe duurzame zijderoute met de trein
Niet alleen met containerschepen en vliegtuigen is het mogelijk om goederen van en naar china te vervoeren, met de trein is dit ook goed mogelijk. De trein doet er 10 tot 12 dagen over om de 9400 kilometer af te leggen tussen Nederland en China. Dat is twee keer zo lang als een reis over zee, deze duurt 23 tot 27 dagen. De trein is een duurzame optie voor goederen transport tussen Europa en Azie.
Het vervoer tussen Europa en Azië per trein is goed voor 8% van de totale goederenvervoer tussen deze twee gebieden.
De dichtstbijzijnde overslagplaatsen voor Nederland zijn: Tilburg, Duisberg, Frankfurt en Hamburg. Al deze steden staan in directe verbinding met de volgende Chinese steden: Beijing, Xian, Wuhan, Shanghai, Yiwu, Chengdu en Hongkong.
Doordat veel luchthavens tijdens de corona uitbraak (tijdelijk) sloten werd de nieuwe zijderoute de levensader van de handel tussen Europa en China. Het verkeer tussen de twee gebieden per trein groeide met 41% doordat het spoor containers kon overnemen van transport per zee, lucht en vrachtwagen. Daarnaast is het vervoer snel, in staat om lange afstanden te overbruggen en lost het probleem op dat er geen schepen meer varen die te weinig aan boord hebben.
Om een juiste keuze te maken is het belangrijk niet alleen de voordelen in te zien. Ook de nadelen zijn belangrijk. Een van de grootste nadelen die het vrachtvervoer met de trein heeft is dat aanvullend vervoer van en naar de trein noodzakelijk is. Dit maakt het vervoer complexer aangezien je hoogstwaarschijnlijk met meerdere partijen te maken krijgt. Daarnaast liggen de kosten voor het vervoer hoger dan die per schip.
De keuze om voor het transport met de trein te kiezen ligt dus niet per definitie vast maar is o.a. ondergeschikt aan de tijd die er mag verstrijken om jouw goederen van a naar b te krijgen.
De binnenstad bevoorraden met de tram
Er zijn proeven gedaan in Duitsland die de bevoorrading van de binnenstad met de tram mogelijk maken. Met name in Duitsland is dit een economische manier om spullen in de stad te vervoeren. In Hannover wordt er al decennia lang meer geld verdiend met het vervoer van pakketjes door de tram dan met personenvervoer. En ook in Zurich en Dresden wordt het pakketvervoer met de tram ingezet als alternatief voor vrachtwagens.
Waarom Zeeman kiest voor duurzaam transport per trein
Een van de bedrijven die al gebruik maakt van het transport per trein is Zeeman. Na een geslaagde testperiode gebruiken zij naast het transport per vrachtwagen ook de trein. Deze trein vervoerd de goederen naar haar winkels in Spanje.
De reden voor Zeeman om het per spoor te vervoeren is vanwege de vermindering in uitstoot. De trein is een stuk schoner dan een vrachtwagen. En de kosten? die zijn bijna gelijk aan elkaar.
Een van de uitdagingen die Zeeman tegenkwam bij de overgang van wegtransport naar het vervoer met de trein is dat de spoor een andere maat heeft in spanje dan de rest van europa. Dit betekend dat de goederen overgezet moeten worden op de frans spaanse grens. Verder is het tracken en achterhalen waar de fout zat wanneer een levering vertraging heeft lastiger doordat er met meer partijen wordt gewerkt.
Autonoom rijdende treinen
Het is in de toekomst zelfs mogelijk dat de trein volledig autonoom gaat rijden. Een Fins bedrijf genaamd Proxion is bezig met treinen die zichzelf kunnen besturen. Dit is mogelijk gemaakt door de samenwerking aan te gaan met andere bedrijven. Zo hebben zij de handen in een geslagen met VTT (een bedrijf gespecialiseerd in sensor technologie en software), Electric Power Finland Oy (digitalisatie van spoorbenodigdheden), en Teräspyörä Oy (een bedrijf dat verantwoordelijk is voor vlootontwikkeling).
Met deze pilot willen zij de emissie van de hout en metaal industrie te verkleinen. Dit concept geeft daarnaast ook de flexibiliteit die bedrijven zoeken in een vervoerder.
Uiteraard zitten er wel haken en ogen aan dit project. Om de veiligheid van de goederen te garanderen worden er overal op de trein camera’s en sensoren geplaatst. Deze sensoren checken de veiligheid van de goederen maar ook de omgeving waar de goederen zich in bevinden voor een optimaal resultaat.
Verbeterde veringen zorgen voor duurzaam transport per trein
Een van de nieuwe ontwikkelingen op het gebied van vervoer met de trein is dat treinen verbeterde veringen hebben. Het rijden op hobbelig en oneven terrein wordt hierdoor makkelijker doordat de treinen beter contact blijven houden met de rails. Dit stelt de trein in staat om met hogere snelheden te kunnen rijden.
Apart sturende wielen
De wielen onder de trein zitten op dit moment vast onder de trein. Het is niet mogelijk om deze apart van elkaar te mee laten bewegen met het spoor. Wanneer een trein een bocht nadert remt de trein haar snelheid af om de bocht te maken.
Dit gaat in de toekomst veranderen. Individueel roterende wielen zorgen ervoor dat de bochten met een hogere snelheid benaderd kunnen worden.
Meer treinen op het spoor
De laatste ontwikkeling op het gebied van transport per spoor is genaamd virtual coupling. Normaal gesproken wordt de afstand tussen een trein berekend door een fixed-block systeem. Daarin worden de rails in sectoren opgedeeld. Er mag maar een trein op ieder gegeven moment in een block zijn.
Op dit moment is men bezig met een moving-block systeem die berekend welke afstand er tussen een trein en een andere trein moet zitten om niet tegen elkaar te botsen. Het gaat hierbij om het gat dat er minimaal moet zijn om veilig een noodstop te maken. Maar dit gat kan nog verder worden verkleind door te meten in real time. Hierdoor weten de treinen van elkaar waar zij staan en hoe snel zij kunnen rijden waardoor het mogelijk is om de frequentie van de treinen te verhogen.
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.