De logistiek in de formule 1 is een cruciaal onderdeel van de competitie. Niet alleen de auto’s maar ook alle andere onderdelen worden over de gehele wereld vervoerd van Azië, naar Australië, Europa, en Noord- en Zuid-Amerika, om op tijd de spullen van ieder team op de juiste locatie te krijgen worden deze vervoerd via de weg, lucht en per schip.
Races in Europa
De logistiek van de formule 1 in Europa is vrij simpel. De racelocaties liggen relatief dicht bij elkaar waardoor het vervoer per vrachtwagen gaat. De kosten voor het vervoer op de weg zijn relatief laag, hierdoor kunnen de teams gehele gebouwen als bouwpakketen meenemen. Deze motorhomes kunnen tot drie verdiepingen hoog zijn, zoals bij Red Bull het geval is, en zijn inclusief kantoren, een bar en een restaurant met een complete keuken. In twee dagen tijd kunnen de motorhomes worden opgebouwd.
Een dozijn vrachtwagens vervoeren de auto’s, reserve onderdelen en elektronica. Om alle spullen die de Formule 1 gebruikt zijn circa 300 vrachtwagens nodig om het van de ene race locatie naar de andere te brengen.
De tijdsdruk kan soms enorm zijn. De races liggen ontzettend kort op elkaar. Zo was in 2018 voor het eerst dat er drie races werden gehouden in drie op elkaar volgende weekenden. Dit waren de locaties Le Castellet (frankrijk), Spielberg (Oostenrijk), en Silverstone (Engeland). De grootste logistieke uitdaging waar de teams voor stonden was om op tijd van Oostenrijk naar Engeland te rijden. Dit hebben zij uiteindelijk opgelost door met drie chauffeurs per vrachtwagen te rijden. Op deze manier hoefden de vrachtwagens enkel te stoppen om te tanken.
Overzeese races
De races in Europa zijn nog het makkelijkste wat betreft de planning en logistiek. De races die overzees plaatsvinden in Azië, Australië en Noord- en Zuid-amerika zitten veel ingewikkelder in elkaar.
Net als de races in Europa zijn de races die overzees plaatsvinden normaliter om de twee weken, maar dat is niet altijd het geval. Een goed voorbeeld hiervan is in 2018 de race van Shanghai. Een week eerder werd er nog in Bahrein geracet. Tussen deze twee locaties lag 6.800 kilometer die binnen die week overbrugt, werd. Het hele circus werd op zondag afgebroken en was weer volledig operationeel op donderdag. De ligging van de twee locaties gaf extra druk mee doordat Shanghai vijf uur voorloopt.
Planning
Voor de logistiek managers en hun personeel begint het seizoen echter al maanden eerder. Ieder seizoen wordt er per team een kit met ondersteunende spullen (denk aan: stoelen, tafels, kookbenodigdheden en makkelijk vervangbare onderdelen) verstuurd naar de eerste vijf overzeese locaties. In 2018 waren dit Melbourne, Sakhir, Shanghai, Baku en Montreal.
Dit gaat uiteindelijk om drie containers per team per locatie.
Als de race voorbij is wordt de inhoud van de containers naar de eerstvolgende overzeese locatie gestuurd. Zo gaan de spullen van Melbourne naar Singapore, die van Sakhir naar Sochi, Shanghai naar Suzuka, Baku naar Austin en die van Montreal naar Mexico. Wanneer er geen locaties meer zijn waar zij spullen nodig hebben wordt alles naar de thuisbasis gestuurd.
Tegen het einde van het seizoen is de logistiek manager van de F1 alweer bezig met het planen van de routes, het reserveren van vliegtuigen en de teams op de hoogte stellen van hoeveel het vervoer per vrachtschip kost.
Hoe het logistieke proces er uit ziet van een Formule 1 team
Zodra op donderdag alles staat kan het voor de logistiek manager gelijk weer beginnen. Op donderdag ochtend beginnen zij met het bedenken en plannen om alles af te breken. Dan wordt bepaald in welke volgorde en in welke container de spullen terecht moeten komen. Vervolgens is er voor het logistiek personeel niet heel veel te doen tot en met zondagochtend, dan begint het inpakken van alle spullen. De reserve onderdelen zijn al ingepakt voordat de coureurs van start gaan. Een motorblok kun je namelijk niet vervangen tijdens de race zelf, dat neemt veel te veel tijd in beslag.
Een kwartier nadat de race is geëindigd, begint het grote inpakken. De auto en de meest belangrijke onderdelen zijn onderhevig aan een inspectie om te controleren of er niet gesjoemeld is. Al het andere is vanaf dat moment klaar om ingepakt te worden.
De spullen die het team als eerste op de volgende locatie willen hebben wordt op een van drie prioriteit pallets gezet. Samen met de andere prioriteiten pallets van de andere teams worden deze in het eerste vliegtuig gezet naar de volgende bestemming.
Hoe binnen 58 uur alle spullen opgebouwd in een ander land staan
Ongeveer acht uur nadat de winnaar bekend is zijn alle spullen afgebroken, ingepakt en op weg naar het vliegveld. Op maandag rond 12 uur zijn alle zes boeing 747’s vertrokken naar de volgende locatie. Op maandag reist ook het personeel naar de volgende race locatie op de agenda.
Rond 21:00 op maandag komt het eerste vliegtuig met de prioriteits pallets afgegeven aan de douane voor inspectie. Rond middernacht zijn alle spullen met prioriteit onderweg naar de racebaan.
Wanneer de spullen aankomen op de racebaan worden de spullen bij de juiste paddocks gezet. Geen team is toegestaan om hun vracht aan te raken tot het moment dat alle spullen gebracht zijn.
Op dinsdagochtend is het tijd voor de montageploegen om alles in elkaar te zetten. Op dit punt hebben de crews hun drie pallets met de meest essentiële onderdelen en hun verscheepte container. In deze drie pallets liggen de onderdelen die zij als eerste nodig hebben, zoals: de kern van hun elektrisch systeem, de omheining van hun paddock en het belangrijkste gedeelte van hun IT en communicatiemiddelen.
In de nacht van dinsdag op woensdag is het niet toegestaan voor personeel van de raceteams om het circuit te betreden. Alle overige spullen worden dan geleverd. Op woensdagochtend zijn alle garages van ieder team volledig operationeel. Al met al duurt deze gehele operatie nog geen 58 uur.
Hoe de formule 1 alsnog door kon gaan tijdens de corona pandemie dankzij flexibele logistiek
Door het uitbreken van de pandemie moest de logistiek van de formule 1 anders worden ingepland. Dit had te maken met kunnen reageren op de toestand van het land betreffende corona, daardoor veranderde de planning regelmatig.
De manier hoe de zij dit hebben opgelost is door te werken met 4 hubs van waaruit zij hun spullen konden vervoeren. Deze hubs stonden in Engeland, Canada, Dubai en Vietnam. Op deze manier konden zij binnen tien dagen alle benodigde spullen leveren om van start te gaan.
De operaties binnen het paddock moesten ook veranderen. Alle mensen werden opgedeeld in bubbels om verspreiding van het virus tegen te gaan. Als extra zekerheid werden desinfectiezones ingezet om vracht te desinfecteren.
Extra logistieke uitdagingen voor de formule 1
De logistieke uitdagingen voor de formule 1 houden niet op met de tijdsdruk die op iedere race staat. Ook het weer heeft grote invloed op hoe snel hun vracht wordt vervoerd. Als dat gebeurd moet er snel gehandeld worden. In 2018 kwam de grand prix van Mexico in gevaar doordat de vracht te laat aan zou komen op de plaats van bestemming doordat er een orkaan woede in de buurt van Florida.
Dit is uiteindelijk door DHL opgelost door de spullen die werden gebruikt in de grand prix van de Verenigde Staten via de weg naar Mexico te vervoeren. Het resultaat is dat de spullen allemaal op tijd aankwamen en de grand prix van Mexico gewoon door kon gaan.
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.