Eerst was daar leveringen op dezelfde dag, toen levering binnen een uur en nu is is dat binnen tien minuten. Flitsbezorgers ontregelen de markt. Maar hoe hebben flitsbezorgers dit logistiek geregeld? En hoeveel kost het om de boodschappen van het dc naar de klant te brengen?
Met een snelle leveringen combineren darkstores zoals Gorillas, Getir, Flink en Gopuff online winkelen met lokale hubs en vlotte leveringen.
Welke spelers zijn er al in Nederland?
Op het moment van schrijven zijn alleen nog het Duitse Gorillas en Flink, en het Turkse Getir in Nederland actief.
Gorillas zijn al actief in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Den Haag. Daar fietsen de bezorgers van de dark store in het rond om zo snel mogelijk de pakketjes te bezorgen.
Daarnaast is het Duitse bedrijf Flink ook in Nederland actief. Zij zitten nu alleen nog in Utrecht. Flink is in dit rijtje uniek doordat het samenwerkt met lokale leveranciers. Het bedrijf heeft zich buiten Nederland al succesvol gevestigd in Hamburg, München en Neurenberg.
Ook het Turkse Getir is actief in Amsterdam. Naast Istanbul is de Turkse scale-up ook actief in Londen, Parijs en binnenkort in Azië.
Hoe gaat de flitsbezorgingsdienst/dark store in zijn werk?
Het concept van een dark store is gemakkelijk uit te leggen. In de stad zijn er een paar hubs te vinden die dienst doen als verkapte supermarkt. Het gehele aanbod is hier te vinden. Vanuit deze hubs brengen de fietskoeriers de spullen naar het bezorgadres. Deze dient binnen tien minuten te zijn bezorgt.
Hoe ziet het business model er uit voor deze dark stores. De producten zijn 10% duurder dan in de supermarkt. Daarnaast rekenen zij ook nog een bezorgingkosten bij iedere bezorging. Dit is waarom opschaling zo belangrijk is voor deze bedrijven. Alleen op deze manier kunnen zij winst maken. En het dure onroerend goed betalen.
Op dit moment levert Gorillas voor dezelfde prijzen als dat je ziet in de supermarkten. Daar komen alleen de bezorgkosten bovenop.
De prijs voor al deze kleine dc’s is ontzettend kostenintensief. Daarnaast komen nog de kosten bij om de mensen te acquireren. Hierdoor leunen deze bedrijven nog erg op durfkapitaal van grote investeerders.
Het assortiment dat een gemiddelde fietskoerier aanbiedt varieert van 1500 tot 2000 verschillende producten. Hiermee is het assortiment aan de beperkte kant als je het vergelijkt met de gemiddelde supermarkt.
Betekend dit ook dat bedrijven zoals Picnic, Just Eat Takeaway en Deliveroo de hete adem voelt van deze flitsbezorgers?
In het geval van Just Eat Takeaway zijn zij zelf ook begonnen met onderzoeken of het rendabel is voor het maaltijd bezorgbedrijf. Volgens Kagan Sumer (Ceo van Gorillas) is dat ook niet gek. Zo meldt hij aan de financial times dat de marge van het leveren van boodschappen 20 tot 40% hoger ligt dan die van maaltijd bezorging.
Verder wil de Nederlandse eigenaar van Just Eat Takeaway niet al te veel geld uitgeven aan deze trend. Het is immers niet hun core business.
Deliveroo heeft zelf ook een vinger in de pap, alleen niet in Nederland. Zij zijn actief in Groot-Brittannië. Waarbij zij 14 locaties hebben verspreid over de steden: London, Manchester, Brighton, Nottingham, Leeds, Reading en Cambridge.
De kans is dus groter dat er andere buitenlandse spelers zich vestigen in Nederland. Denk hierbij aan Dija, Weezy of Gopuff.
Wat betekenen flitsbezorgers voor Picnic?
Voor het Nederlandse bedrijf Picnic wordt de markt in rap tempo overspoelt met concurrenten die het leveren van boodschappen sneller aanbieden. Bij Picnic gaat het om een levering van de boodschappen de volgende dag. Terwijl het bij de flitsbezorgers binnen 10 minuten op de stoep kan staan.
Hierdoor lijkt de Nederlandse scale up achterop te geraken in deze strijd. Het kan nog een hele klus worden voor het bedrijf om de leveringstijden aan te passen aan de steeds meer verwende consument. Daarnaast rekenen de flitsbezorgers nog geen meer prijs per item waardoor Picnic haar concurrentievoordeel verliest in de binnensteden.
Het grote voordeel dat Picnic in handen heeft is haar schaalbaarheid en het feit dat zij ook buiten de dichtbevolkte steden kan opereren.
Verder dekken de twee boodschappenbezorgdiensten op een andere manier haar kosten. Waar Picnic geen bezorgkosten rekent, maar wel een minimaal af te nemen bedrag. Doen flitsbezorgers daarentegen het tegenovergestelde. Zij rekenen wel bezorgingskosten maar hanteren geen minimaal af te nemen bedrag.
De grootste uitdagingen voor flitsbezorgers
Obradov voorziet twee grote uitdagingen voor de flitsbezorgers. De eerste is dat de magazijnen tot op heden een beperkt assortiment hebben. Om de klant dan tevreden te stellen en te houden moeten de dark stores op zoek naar een “ideaal assortiment”.
Daarnaast stelt zij dat de concentratie van de bezorgingsgebied hoog moet zijn om dit rendabel te maken. Doorgaans is de acces radius van een dark store bezorger maximaal twee kilometer van het magazijn. Bij een grotere afstand kan de flitsbezorger haar korte bezorgtijd niet waarborgen.
Om het gebied te vergroten waarin deze bedrijven opereren dient er iedere vier kilometer een magazijn te komen. Wat om een enorme investering vraagt.
Hoeveel kost het werkelijk om een product van het DC naar de klant te krijgen?
Misschien heb je je wel eens afgevraagd wat de kosten zijn van zo’n operatie tegenover die van een doodnormale supermarkt. Het Amerikaanse bedrijf Mwvpl heeft berekend wat de personeelskosten zijn van een dark store concept.
In onderstaande tabel zijn de kosten berekend die gemaakt worden om een fles ketchup te vervoeren van het distributiecentrum, via de darkstore naar de klant.
We berekenen de magazijn tijd die nodig is om dozen te verzamelen om de darkstore aan te vullen en vervolgens de tijd om gemengde sku-pallets op vrachtwagens in het magazijn te laden. Wanneer de vrachtwagen aankomt bij het magazijn van de darkstore, worden de pallets gelost en worden de dozen bijgevuld in het magazijn van de darkstore.
Locatie van de taak | Betaalde arbeid taak activiteit | Veronderstellingen | Minuten om een pallet van 720 winkeleenheden te verwerken | Seconden vereist per winkeleenheid | Loonkosten per eenheid | Loonkosten per geval |
Retail Distributie Centrum | Het lossen van de vrachtwagen en het ontvangen van een volledige vrachtwagenlading | De inkomende vrachtwagen heeft 24 pallets. De heftruckchauffeur heeft een uur nodig om de goederen te lossen. | 2,5 | 0,21 | $0,002 | $0,024 |
Opslag van pallet om locatie in magazijn te reserveren | Heftruckchauffeur zet pallet weg in de opslaglocatie van het magazijn met een snelheid van 20 pallets / uur | 3 | 0,25 | $0,002 | $0,029 | |
Aanvulling van pick locatie in magazijn | Heftruckchauffeur laat de pallet zakken naar een picklocatie op vloerniveau met een snelheid van 18 pallets per uur. Verwijdert rekfolie van pallet | 3,3 | 0,28 | $0,003 | $0,032 | |
Order selection of full cases | Selector kiest dozen voor MFC-bestellingen tegen een snelheid van 170 dozen / uur | 21,2 | 1,76 | $0,017 | $0,206 | |
Laden van pallet op truck | Vorkheftruckchauffeur laadt een gemengde pallet van 80 dozen op een outbouand-vrachtwagen met een snelheid van 26 pallets / uur | 1,7 | 0,14 | $0,001 | $0,017 | |
Uitladen truck bij dark store | De inkomende vrachtwagen heeft 26 pallets en heeft een uur nodig om uit te laden en in de dark store te komen | 1,7 | 0,14 | $0,001 | $0,010 | |
Micro fulfillment centrum | Vul de planken van de darkstore aan | De dozen worden gesorteerd en bijgevuld in de stellingen. 60 dozen per uur. | 60 | 5 | $0,028 | $0,333 |
Darkstore picking | Bestellingen worden per batch verzameld. 5 bestellingen / rit tegen een tarief van 165 artikelen / uur | 261,8 | 21,82 | $0,121 | $1,455 | |
Laden bestellen zonder bestelwagen | Laad 3 bestellingen (25 artikelen / bestelling) in het bestelvoertuig, het duurt 4 minuten om het voertuig om te draaien | 38,4 | 3,2 | $0,022 | $0,267 | |
Bezorging | Chauffeur bezorgt op bestelling van de klant aan huis | De chauffeur levert elke 18 minuten een bestelling van 25 items | 518,4 | 43,2 | $0,30 | $3,60 |
Totaal | 912,1 | 76,01 | $0,498 | $5,793 |
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.