Binnen de commerciële wereld is e-commerce een van de koningsnummers. Erg in trek, maar zeer veeleisend. Nergens moeten bedrijven zo snel leveren als bij online orders. E-Commerce is daarin in grote mate afhankelijk van goede logistiek. Waarom E-commerce en logistiek elkaar moeten versterken? We praten erover met Stefan Kleijngeld, voorzitter van Jong Logistiek Nederland (JLN) en Manager Logistics at Werner & Pfleiderer- Haton B.V.
Goede e-commerce geeft voorsprong
“Voorheen kwam de klant naar de winkel en nu word tot aan huis geleverd”, legt Stefan Kleijngeld uit. Commerciële bedrijven die veel online actief zijn, krijgen dagelijks te maken met uitdagingen op het gebied van e-commerce en het bijpassende logistieke proces. Same-day delivery, click-and-collect en snelle retourvoorwaarden: het zijn fenomenen waar logistieke bedrijven die met e-commerce werken niet omheen kunnen. “Zeker met het oog op e-commerce is het essentieel om een goed lopend logistiek proces te hebben.”
Deze dragen bij aan een prettige koopervaring van de veeleisende online shoppende consument. E-commerce bedrijven die hun logistieke proces op en top in orde hebben, hebben een enorme voorsprong op hun concurrentie. “Ik zie een sterk stijgend aanbod van e-commerce bedrijven en daarmee ook het gemak van de consument die hier wel oren naar heeft. Daar wil je uiteindelijk geen haperend systeem hebben.”
Goede logistiek maakt betere e-commerce
Daartegenover staat dat een bedrijf dat zijn logistieke processen gemoderniseerd heeft en aangepast op de hedendaagse verwachtingen van de consument, e-commerce proof is. Elk distributiecentrum dat zijn processen heeft aangepast op de alsmaar groeiende e-commerce markt loopt voorop. “Je kunt bijvoorbeeld bij Bol.com iets voor middernacht bestellen, om het de volgende dag in huis te hebben. Het effect van het aanbieden van deze service slaat terug op de inrichting van het logistieke systeem dat wendbaar op de vraag moet reageren,” zegt de voorzitter van Jong Logistiek Nederland.
Iedere aanbieder die een goede reputatie op het gebied van e-commerce logistiek bereikt en daarnaast een workflow creëert die mee kan met de in rap tempo veranderende markt, is klaar om ook de komende jaren succes te hebben op logistiek gebied.
Betere e-commerce logistiek
De wereld om ons heen is snel aan het veranderen en ook in de logistiek is er heel veel aan de hand. Nieuwe technologieën (zoals IoT, Big data, Robots, Platooning, 3D-printing) zijn volgens Kleijngeld aan de orde van de dag. “Producten worden vervangen door diensten. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker, bedrijven worden ketens. Logistiek wordt supply chain management”, zo verklaart hij. “De groei in e-commerce gaat zo snel dat de logistiek het nauwelijks bij kan bijbenen. Niet alleen zal de behoefte aan meer en betere e-commerce logistiek toenemen, maar het kunnen voldoen aan de eisen van de consument zal ook niet eenvoudiger worden.”
Kansen voor (jonge) logistici
De kansen voor jongeren op het gebied van e-commerce liggen volgens de voorzitter van JLN met name op het inspelen op veranderende logistieke concepten. “Door het verleggen van de fysieke locatie waar consumenten naartoe komen, is het een digitale wereld geworden waar een compleet andere benadering geldt. Hierbij zie je met name het via andere transportvormen organiseren om de goederen bij de consument te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan Amazon en DHL, die bezig zijn met pilots om drones als transportmiddel in te zetten,” zo besluit Stefan Kleijngeld. Dit biedt volop mogelijkheden voor de nieuwe lichting logistici.
Het moge duidelijk zijn: e-commerce en logistiek gaan een gezamenlijke toekomst tegemoet. Hier liggen genoeg uitdagingen voor de logistieke markt; de almaar groeiende wereld van de e-commerce is namelijk afhankelijk van een goed lopend logistiek proces.
Op zoek naar een baan in de e-commerce logistiek? Bekijk dan onze vacatures.