Er is veel aandacht in het nieuws voor duurzaam weg transport, maar dat is niet de enige plek waar de transport sector kan verduurzamen. Ook het zee transport kan duurzamer. In dit artikel ontdek je hoe het duurzaam zee transport eruit ziet anno 2021, zodat jij jouw carbon footprint van je supply chain kunt verkleinen als je hierop let.
Is het verschepen van pakketjes een duurzame optie?
De koolstofdioxide uitstoot van scheepstransport is 0.0403 kilo per ton-mijl. Dit betekend dat schepen in vergelijking met de andere vervoersmiddelen de minste uitstoot produceert per ton-mijl. Toch betekent dit niet dat deze vorm van transport te bestempelen is als milieuvriendelijk. Het is simpelweg de minst vervuilende.
Gelukkig zijn er genoeg trends te ontdekken hoe de scheepsvaart haar uitstoot kan reduceren.
Aanpassen van de bestaande vloot
Vrachtschepen zijn een enorme investering en hebben een levensspanne van 30 tot 40 jaar. Hierdoor vervang je niet even een schip met een milieuvriendelijker model. Ook het aanpassen van een schip om deze zo milieuvriendelijk mogelijk te maken is een dure operatie. Er wordt constant gekeken door scheepseigenaren naar digitalisering, (alternatieve) brandstoffen, onboard systemen en het infrastructuur op de kade om de beste beslissingen te maken hoe zij hun schip aanpassen.
Vergroten van de container capaciteit
Een andere manier om in te spelen op milieuvriendelijker transporteren van goederen is door meer containers aan boord te hebben. Hierdoor wordt het vrachtverkeer in totaliteit verminderd. Hoe meer vracht een schip kan vervoeren per keer hoe hoger de efficiëntie ligt binnen de supply chain. Het is al jaren lang een trend om constant grotere container schepen te bouwen. Waarbij de grootste schepen in staat zijn om 23,756 containers te vervoeren.
Voor nieuwe schepen kan de optimale distributie van containers al bij het ontwerp worden betrokken, waarbij de grootte van containers, de routes en het gewichtsratio in overweging genomen moeten worden. Door te analyseren wat voor vracht er wordt vervoerd
Alternatieve brandstof
Het zoeken naar alternatieve (schonere) brandstoffen is een andere manier hoe vrachtvervoerders proberen om klimaatneutraal te vervoeren. Ondanks dat er oplossingen zijn voor schepen van iedere grootte, zullen naar alle waarschijnlijkheid kust- en shuttleschepen als eerste de overgang zien naar hybride of volledig elektrische aandrijving.
Bij de bouw van nieuwe schepen zal bij het ontwerp deze alternatieve vormen van energie worden meegenomen in het ontwerp van het schip. LNG en bio-brandstoffen zijn hier goede voorbeelden van.
Voor grotere schepen zal dit langer duren. Dit heeft er alles mee te maken dat de transportmarkt ongelofelijk competitief is.
Daarnaast is er ook veel onzekerheid als het gaat om welke brandstoffen er in de toekomst zijn. De levensduur van de meeste containerschepen is groot. Het is daarom belangrijk om zekerheid te krijgen welke duurzame brandstoffen er verkrijgbaar zijn. Het aanpassen van een schip is erg kostbaar en kan in de miljoenen euro’s lopen.
De ontwerpers, investeerders en schipper wegen zorgvuldig af wat de korte en lange termijn risico’s zijn voor het kiezen van duurzame brandstoffen bij ieder ontwerp van een nieuw schip. Zoals gezegd is de afschrijvingsperiode van een containerschip ontzettend lang en is het nog niet duidelijk wat de standaard is wat betreft duurzame brandstoffen. Er zitten dus hogere risico’s aan verbonden en meer geld mee gemoeid waardoor het maken van een beslissing om voor een andere brandstof te kiezen langer duurt.
Om deze onzekerheid tegen te gaan zijn er dual-fuel motoren op de markt. Deze motoren kunnen zowel op diesel als op alternatieve brandstoffen varen. Op dit moment zijn het vooral kleinere schepen die hier mee varen zoals passagiers schepen.
Slow steaming om duurzaam zee transport te maximaliseren
Slow steaming is niks anders dan het op een lagere snelheid varen. Door op een lagere snelheid te varen zorgt het er voor dat er een hoop brandstof wordt bespaart. Containerschepen zijn zo vervuilend in vergelijking met andere schepen doordat zij op hogere snelheid varen. Er kan simpelweg brandstof bespaart worden door op een lagere snelheid te varen.
Schepen varen doorgaans op 18 knopen (33 km per uur), bij slow steaming varen zij snelheden tussen de 14 en 16 knopen (26 tot en met 30 km per uur). Wanneer de scheepssnelheid verminderd van 27 knopen naar 15 knopen is, veroorzaakt dit een reductie van 59% aan brandstof. Het enige nadeel van deze methode is dat door het verminderen van de snelheid een schip er een week langer vaart over de route azië-europa. Vervoersbedrijven staan dus voor een dilemma: sneller vervoeren of duurzamer varen.
Om er achter te komen hoeveel er wordt bespaart wanneer er wordt gevaren met slow steaming is een simpele wet van kracht. Deze wet stelt dat als een schip twee keer zo snel vaart acht keer zoveel energie verbruikt per tijdseenheid en per afstand vier maal zoveel. De verhoging in verbruik zit hem erin dat de weerstand kwadratisch vergroot en met een derde macht toeneemt.
Reis optimalisatie
We zijn tegenwoordig perfect in staat om te voorspellen wat het weer gaat doen, ook op zee. Door het weer en de condities op zee constant te monitoren is kunnen schepen makkelijker bepalen welke route zij het beste kunnen varen.
Zo is het mogelijk om gebieden met sterke winden en hoge golven te ontwijken en daarmee de brandstofconsumptie te verminderen.
Hoe skysails duurzaam zee transport verder vergroten
Het is alsof we weer terug gaan in de tijd, maar het is toch echt waar. Door gebruik te maken van de wind kan een schip brandstof besparen. De simpele uitvinding maakt gebruik van grote vliegers om het schip voort te trekken. De vlieger kan een oppervlakte hebben tot 320 vierkante meter en kunnen op een hoogte vliegen van 100 tot 300 meter.
Het gebruik van olie is door het gebruik van de skysails met 10 tot 35% verminderd. Plus het schip kan tot 10% sneller varen. De reden waarom dit mogelijk is, is omdat een skysail 5 tot 25 keer meer vermogen kan leveren per vierkante meter dan een gewoon zeil.
Sterker nog vrachtschepen kunnen de technieken met elkaar combineren. De verminderde snelheid van slow steaming kan dan op een positieve niet belastende manier te niet worden gedaan door gebruik te maken van skysails. Op deze manier ontstaat er een win-win situatie waarin er minder brandstof wordt gebruikt terwijl het schip geen snelheid verliest in vergelijking met andere schepen die dit niet gebruiken. Waardoor zij de levertijden kunnen blijven garanderen die andere vervoerders ook beloven. Duurzaam zee transport kan hierdoor worden gegarandeerd.
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.