Duurzaam transport op de weg: Wat is beter elektrisch of waterstof aangedreven rijden

Duurzaam transport op de weg: Wat is beter elektrisch of waterstof aangedreven rijden

Het transport op de weg duurzaam krijgen is al lange tijd een hekel punt. Niet alleen de burgers eisen dat er telkens beter wordt nagedacht over het milieu, maar ook de overheid stuurt dit met regelgeving en subsidies. Zij zien het liefste dat alles zo snel mogelijk wordt ingewisselt, terwijl een vrachtwagen gemiddeld 20 tot 30 jaar mee gaat. Gelukkig zijn er meerdere oplossingen om deze uitdaging aan te pakken. Twee daarvan zijn aandrijvingen op elektriciteit en waterstof. In dit artikel ontdek je:

  • De twee grootste uitdagingen er zijn op het gebied van elektrische vrachtwagens.
  • Wat de politiek doet om vervoerders te hulp te schieten.
  • Hoeveel elektrische vrachtwagens rondrijden in Nederland.
  • De voor- en nadelen van rijden op waterstof.
  • Naar welk ander EU land waterstof ook heeft omarmt.
  • Welke vorm van klimaat neutraal rijden op lange termijn de boventoon voert.
  • De beste tussen oplossing wanneer een vrachtwagen nog niet afgeschreven en ingeruild kan worden

Elektrische vrachtwagens

Je ziet telkens meer elektrische voertuigen op de weg. Veelal zijn deze op batterijen. Daarbij hebben elektrische vrachtwagens de grootste kans van slagen. De kosten per kilometer zijn bij hen ontzettend laag, wat een belangrijke reden is om te kiezen voor een elektrische vrachtwagen. Daarnaast dragen de emissievrije zones in de binnensteden van Nederland ook bij aan de vraag naar elektrische voertuigen. Het is dan ook de ideale manier om het transport op de weg duurzaam te maken.

Daarnaast zie je dat je op telkens meer plaatsen je vrachtwagen kunt opladen. Toch moet een landelijk dekkend netwerk om vrachtwagens op te laden of bij te tanken met waterstof nog worden opgezet. Uit eerdere pilots is wel naar voren gekomen dat met name vrachtwagens die rijden op waterstof zich vestigen rondom tanklocaties. 

Bij voertuigen die rijden op elektriciteit is dit minder het geval. Zij laden zich op bij depots en distributiecentra voordat zij weer op weg gaan. Het opladen wordt op deze manier gecombineerd met het laden en lossen van goederen of de pauze van de chauffeur. 

De twee grootste uitdagingen die elektrische vrachtwagens dienen te overkomen zijn: 

  1. Het snel kunnen opladen
  2. De actieradius vergroten van het voertuig

Oplaad netwerk voor elektrische vrachtwagens

Elaad voorspelt dat tot 2025 voornamelijk het elektrisch rijden wordt gericht op de stadslogistiek en vuilnisophaaldiensten. Dit heeft te maken met de beperkte actieradius die de huidige modellen hebben. 

Dat betekend niet dat de het testen en ontwikkelen van zwaardere modellen stil staat. Deze gaan ondertussen gewoon door. Elaad verwacht dan ook dat er tussen nu en 2025 trucks op de markt komen met hoge laadvermogens. Waarbij ook de eerste HPCCV (high power charging for commercial vehicles) laadlocaties worden aangelegd. 

Pas in 2030 verwachten zij dat het financieel interessant is om met zwaardere elektrische vrachtwagens te gaan rijden voor de (inter)nationale transport. Dit heeft er mee te maken dat de productie van zwaardere modellen dan ook gestandaardiseerd zijn. Plus het aantal locaties waar een truck zich op kan laden is in Nederland en het buitenland gegroeid waardoor het lucratief wordt om afstanden langer dan 800 kilometer te willen rijden met electrische vrachtwagens.

Duurzaam weg transport dichtbij dankzij automatisering bouw e-vrachtwagens

De eerste elektrische vrachtwagens komen van de lopende band. Dit is een belangrijke ontwikkeling om meer vrachtwagens op de weg te zien. Waar de eerste elektrische vrachtwagens nog omgebouwde diesel trucks waren is de bouw nu gestandaardiseerd. Het feit dat de makelij van de vrachtwagens gestandaardiseerd is betekend dat het goedkoper wordt om ze te maken. Daarnaast wordt het ook goedkoper om onderdelen te verkrijgen aangezien deze in veelfout worden geproduceert. Als laatste is het fijn dat de vrachtwagens goedkoper worden door de geautomatiseerde productie.

In Nederland werd in 2020 42 elektrische vrachtwagens verkocht. Dit betekend dat 1 op de 250 vrachtwagens die zijn verkocht dat jaar elektrisch zijn, de rest rijdt nog steeds op diesel. Hiermee staat Nederland op de derde plek in Europa. 

Vrachtwagens die rijden op alternatieve brandstoffen slaan in Europa langzaam aan. Zij beslaan maar 2,9 procent van de markt.

Politiek acties om duurzaam transport te stimuleren

Nederlandse bedrijven lopen voorop als het gaat om duurzame innovaties in de transport sector. Met de nieuwe DKTI-innovatieregeling wilt de overheid ondernemers steunen om om te blijven innoveren op dit vlak. Op deze manier ontstaat er een win-win situatie. De ondernemers kunnen financiering vragen voor hun idee en er komen op die manier in steeds verdere mate groene voertuigen op de weg. 

De overheid heeft voor deze regeling 11 miljoen euro vrijgemaakt zodat ondernemers dit geld kunnen gebruiken om te investeren in groene voertuigen boven de 4250 kilo. Het enige wat de ondernemers hoeven te doen is hun ervaringen delen. 

Een andere politieke ontwikkeling is de Co2 belasting die vanaf dit jaar wordt ingesteld aan de grens. Dit betekend dat alle importeurs die goederen importeren in een van de 27 lidstaten van de EU geld moet gaan betalen op basis van de Co2 uitstoot van de goederen die zij importeren. 

Hoe duurzaam is het transport met vrachtwagens die op waterstof rijden

Een andere optie om duurzaam transport mogelijk te maken zijn vrachtwagens die op waterstof rijden als brandstof. De uitstoot van deze vrachtwagens is puur water waardoor het niet schadelijk is voor het milieu. Wel moet erbij worden gemeld dat het overgrote gedeelte van alle waterstof die wordt geproduceerd afkomstig is uit fossiele brandstoffen. 

Net als de elektrische vrachtwagens staan zij ook nog in de kinderschoenen. Zij hebben dezelfde problemen waardoor het tot op heden nog niet interessant is om er in te rijden. Daarnaast is tot op heden de prijs om waterstof te maken 3 tot 4 keer duurder dan de productie van diesel. 

De vrachtwagens die op waterstof rijden zijn even schoon als de elektrische vrachtwagens. Beide kennen geen uitstoot. Het probleem is wederom dat er niet voldoende tank gelegenheden zijn om de vrachtwagens grootschalig uit te rollen. In Nederland zijn er op het moment van schrijven 17 stations waar waterstof getankt kan worden. Dit moeten er in de loop der jaren meer worden. Ook in het buitenland (Duitsland en Oostenrijk) zijn er voldoende waterstof tankstations om daar te tanken. Jammerlijk genoeg is de rest van Europa er een stuk minder happig op. Zo is het in Frankrijk alleen rondom Parijs mogelijk. 

Hoe groot is de actieradius van een vrachtwagen die op waterstof rijdt?

De actieradius van een vrachtwagen die op waterstof rijdt is vrij groot. Men kan er rond de 800 kilometer rijden op een tank van 80 kilo waterstof. Hierdoor zijn de vrachtwagens mogelijk geschikt om lange ritten mee te maken. 

Welke voordelen kent rijden op waterstof

De voordelen van het rijden op waterstof zijn groot. De actieradius is groot, veel groter dan de huidige elektrische vrachtwagens. Verder kent de verbranding van waterstof geen schadelijke stoffen voor het milieu, er komt enkel water uit. 

Welke nadelen kent kent rijden op waterstof

Rijden op waterstof kent echter niet alleen maar voordelen. Waterstof is ontzettend reactief en licht ontvlambaar. Dit brengt hoge kosten met zich mee. Daarnaast zijn er nog maar weinig tankstations waar er waterstof getankt kan worden. Verder neemt de tank veel ruimte in beslag op de chassis en is het niet in staat om piek vermogen te leveren, daarvoor heeft het extra accu’s nodig. 

Nu is er nog maar een vraag die beantwoord dient te worden. Welke van de twee oplossingen heeft meer kans van slagen. De aandrijving vorm die het meeste kans van slagen heeft is de elektrische vrachtwagen. Dit heeft er mee te maken dat deze vorm van duurzame aandrijving door iedere vrachtwagenfabrikant in productie is genomen en zelfs massa wordt geproduceerd. Daarnaast wordt er niet alleen vanuit de Nederlandse overheid maar ook verder in europa veel geïnvesteerd in de oplossing. 

Waarom de transitie naar duurzame transportvoertuigen traag gaat

De reden waarom de overgang naar duurzame transportmiddelen niet snel gaat is omdat voertuigen gemaakt zijn om lang mee te gaan. Het kan 20 jaar duren voordat een vloot is afgeschreven. Voor vliegtuigen en containerschepen kan dit zelfs nog langer zijn soms wel tot 40 jaar. Dit heeft er alles mee te maken dat de investeringen aan de voorkant gigantisch zijn en het deze tijd nodig heeft om haar investering terug te verdienen. 

De afschrijfperiode zorgt er dus voor dat de daadwerkelijke adoptie langer op zich laat wachten dan de bedrijven zelf zouden willen. De technologie ligt er immers al lang. 

De tussenoplossing voor duurzaam transport

Toch is er een goede tussenoplossing, genaamd hernieuwbare diesel. De uitstoot van vrachtwagens en bussen worden op deze manier sterk naar beneden gehaald. Deze oplossing is in de Verenigde Staten ontzettend populairder. Tussen 2015 en 2019 verdriedubbelde de verkoop van hernieuwbare diesel in Californië. Hernieuwbare diesel wordt gemaakt op basis van afval en reststoffen en stoot tot 90% minder broeikasgassen uit dan haar fossiele tegenhanger.

Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl

Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.

Snel contact? Chat met ons.