Duurzaam vervoer is voor veel bedrijven topprioriteit. Niet alleen omdat het goed is voor het milieu, maar ook omdat er steeds meer restricties komen. In 2025 willen veel steden geen conventionele busjes en vrachtwagens meer in stadscentra hebben, hoe realiseren we dan de last mile en de stadslogistiek?
De last mile
In Nederland is er een probleem, in plaats van een uitdaging. De enorme uitstoot van vrachtwagens in de binnenstad inspireerde Menno Mevissen om bij City Hub te gaan werken: “Niemand wil dat zijn kind midden tussen de uitlaatgassen van dieselbussen opgroeit. Daarom verzorgt City Hub opslag aan de rand van steden met een white labelconstructie, alle bedrijven kunnen hun goederen hier brengen, waarna ze naar het eindstation gebracht worden met zero-emissie vervoer. Op deze manier kunnen verschillende bedrijven samenwerken. Doordat verschillende bedrijven hun producten bij de cityhub afleveren, leveren andere partijen die al of niet gecombineerd af. CB en HAVI doen hieraan mee. In Utrecht bevoorraden we zo vijf McDonalds. Wat gebeurt er als we van meerdere klanten de adressen boven op elkaar leggen? Hoe kunnen we dat gecombineerd regelen? Dat vraagt om IT en een bundeling van de data. Door meerdere hubs met elkaar te verbinden, kunnen je een grote slag maken en grote partijen aan je binden. Dat maakt ook dat bedrijven zich alleen bezig houden met waar ze goed in zijn; bulktransport, vervoer over het water, fietskoeriers en nog veel meer. Er moet wel iets veranderen, wellicht komen er grotere hubs die naar kleinere hubs vervoeren. Daar kan maatwerk op komen.”
Stadslogistiek
Koike Hess ondervangt twee problemen in één keer: goedkoper transport zonder uitstoot en kansarme jongeren op weg helpen: “Daarom startte ik GeenStress.Amsterdam, een klein bedrijf wat goederen vervoert en waar jongeren aan de slag kunnen voor een normaal salaris. Ik was zelf ooit zo’n kansarme jongere, daarom ligt mijn hart bij hen. Het vervoer binnen Amsterdam moet duurzamer kunnen. Bij een bestelling die ik deed en die door DHL bezorgt zou worden, hield ik via track-and-trace bij waar die overal naartoe ging. Mijn pakketje was al in Duivendrecht aangekomen, maar het reisde toch nog via twee anderen plaatsen voor het bij mij in Amsterdam terechtkwam. Dat moet toch anders kunnen?”
Dagelijks contact
Het koeriersbedrijf is speciaal voor bedrijven in Amsterdam die hun transport vooral binnen de stad hebben. De pakketjes worden opgehaald bij de klant en daarna verder vervoerd. “Ons bedrijf is klein met tien medewerkers. Dat maakt ook dat we dagelijks contact hebben met onze klanten. Opschalen hoeven we niet zo nodig, maar we zijn wel in onderhandeling met een grote klant, waarvoor we transport vanuit Antwerpen nodig hebben. Dat is een flinke uitdaging. Daarvoor kunnen we een vrachtwagen op biodiesel in zetten, maar ik wil eerst zeker weten dat dat echt milieuvriendelijk is. Voorlopig doen we de grotere vrachten met een trailer achter een auto en met squads.”
Geen dc
De koeriers bezorgen pakketjes in Amsterdam met zero-emissie E-bikes en met elektrische boten. Geenstress heeft geen dc: “Nog niet nee, maar als het moet kunnen we zo opschalen. Nu kunnen we het nog met ons kantoor af. We willen ook niet met grote partijen werken, die leggen je eisen op waar jij aan moet voldoen. Dat staat haaks op mijn missie om duurzaam te bezorgen en mijn personeel een goed salaris te betalen. Ik wil in dialoog blijven met mijn klanten. En dan nog zijn wij goedkoper dan de grote partijen. We hebben nu tien mensen in dienst, onze ambitie is om te groeien naar 30 tot 40 werknemers. Voorlopig lijden we geen verlies. Ik haal zelf geen salaris uit dit bedrijf, ik heb ook nog een marketingbureau. Daarmee verdien ik genoeg.”
Actieradius
Lessgo zorgt niet alleen voor groen transport, maar slaat goederen ook op. “We begonnen met een hub net buiten Alphen aan den Rijn, waar we het eerste laadplatform creëerden”, legt medeoprichter Iwan Blokker uit. “Daarbij plaatsten we meteen een opslagruimte. We vervoeren goederen van en naar locaties met elektrisch vervoer. De laadpalen daarvoor hebben we zelf. Het is alleen wennen aan een andere manier van doen met elektriciteit. Het opladen van je voertuig kost tijd. Ook heb je met de actieradius te maken, die in de winter zo maar dertig procent lager kan zijn. Dat zijn allemaal factoren waar je rekening mee moet houden. Het verhuisbedrijf waar we mee samenwerken, moest daar wel even aan wennen. Het was een ‘educated guess’ om met Lessgo te beginnen, maar de vraag naar duurzaam vervoer is er en steeds meer bedrijven willen dat. We hebben inmiddels vestigingen net buiten Rijswijk, Rotterdam, Amsterdam, Utrecht, Leiden en Roermond.”
Wil jij specifieke kennis binnenhalen voor een tijdelijke project? Of heb jij iemand die met zwangerschapsverlof is, of langdurig ziek? Dan is het tijdelijk inzetten van een logistiek professional de ideale oplossing. Coulant vindt voor jou de juiste professional door hun brede netwerk in te zetten, ons personeel staat te springen om voor jou aan de slag te gaan. Ze zetten gelijk hun tanden in het werk. Zonder gedoe. Contracten, verloning, verzekering, verzuim, begeleiding en coaching? Dat nemen wij voor onze rekening.
Zoek jij een baan in de logistiek? Kijk dan bij onze vacatures!
Zoek jij een werknemer voor de lange termijn? Ook dan helpt Coulant je graag verder. Neem contact met ons op!