Hoe je voor een korte en lange termijn oplossing zorgt.
Als je actief bent in de logistiek dan herken je ongetwijfeld de onzekerheid die momenteel voelbaar is. Bedrijven weten niet goed wat 2023 gaat brengen. Dat zorgt ervoor dat ze vaste posities niet willen of niet kunnen invullen. Vandaag bespreken we in deel I van deze blog de kortetermijnoplossing voor deze problematiek. Volgende week volgt in deel II de lange termijn oplossing.
Roel Verheijen, directeur van Coulant, hoort het inmiddels dagelijks: “Veel organisaties praten over een soort van pauze. Ze weten niet goed waar ze aan toe zijn en daarom wachten ze af. Wat mij betreft het moment om in gesprek te gaan. Kijken naar wat er wél kan. Bij Coulant hebben we zowel een korte als lange termijn oplossing. Je wil tenslotte simpelweg snel goed geholpen worden.”
Het is een inmiddels een veel voorkomend probleem. Te weinig capaciteit en te weinig goed personeel. Bedrijven willen én moeten wel door, dus dan is de vraag: wat doen we in de tussentijd met de ruimte die we wel hebben? Volgens Roel gaat dit in 2023 een cruciaal onderwerp zijn. Processen efficiënter inrichten is dan vaak het antwoord vertelt hij:
“Door het efficiënter in te richten bespaar je kosten en benut je de ruimte beter. MKB-bedrijven doen dat vaak één keer in de zoveel tijd. Terwijl grote partijen vaker voor zo’n klus staan. Het is een overzichtelijk traject met een duidelijke tijdslijn. We praten dan al snel over onderwerpen als automatisering of zelfs robotisering. Bedrijven hebben de juiste kennis voor een bepaalde tijd nodig om die klus te klaren, maar iemand vast in dienst nemen is dan niet noodzakelijk. Een ervaren interimmer kan dan uitkomst bieden.”
Verschuiving van vaste opdrachten naar interim opdrachten
Niet gek dat er in de arbeidsmarkt een verschuiving zichtbaar is: “Voorheen bestond zo’n 25 % van onze business uit interim opdrachten. Inmiddels is dat verschoven naar meer ongeveer 40 %. Bij Coulant bieden we zowel werving- en selectie als interim opdrachten, dus daarin kunnen we goed meebewegen met onze klanten. Tenslotte gaat het erom dat wij een antwoord en een oplossing hebben voor de vraag van onze klanten.”
Snel de juiste kennis in huis voor een specifieke klus
Een groot voordeel van een interimmer is volgens Roel snelheid en specifieke kennis: “Je hebt een interimmer die wordt aangenomen voor een specifieke opdracht. Zij weten zichzelf vaak terug te verdienen. Daarnaast heb je interimmers die snel ingezet kunnen worden om een positite in te vullen in verband met verloop en ziekte. Dit is vaak meer een generieke aansturende functie. Denk bijvoorbeeld aan een warehouse manager, transport manager of een operations manager. Ze nemen een hoop ervaring mee waardoor ze efficiency voorstellen kunnen doen en dat zorgt ook weer voor kostenbesparingen.”
Doorlopend contact met het netwerk
De combinatie van een groot landelijk netwerk en doorlopend contact met logistiek professionals is het fundament om klanten te helpen met een korte en lange termijn oplossing vertelt Roel: “We zijn continue aan het werven. We hebben doorlopend intakegesprekken met logistiek professionals en daar hebben we vervolgens regelmatig contact mee. Dat gaat verder dan de zoektocht naar een specifieke opdracht. We kijken echt waar iemand staat in zijn carrière, waar hij of zij naar toe wil groeien en wanneer iemand wel of niet beschikbaar is. Zo zitten we er kort op en kunnen we voor onze opdrachtgevers snel.”
Zet vandaag nog de eerste stap
De stap naar een oplossing voor de korte termijn. Plan een afspraak met Roel Verheijen en ontdek hoe jij snel een logistiek professional tot jouw beschikking hebt.
Stuur een e-mail naar roel@coulant.nl of stuur een Whatsapp of bel naar 06 54 35 01 80.
Benieuwd naar een oplossing voor de lange termijn? Het afgelopen jaar hebben we maar liefst 100 % van onze werving- en selectieopdrachten succesvol vervuld.
Hoe we dat voor jou kunnen realiseren lees je volgende week in het tweede deel van deze blog. Kun je niet wachten? Neem dan contact op met Roel.