Hoe je voor een korte en lange termijn oplossing zorgt.
Als je werkzaam bent in de logistiek dan ben je ongetwijfeld benieuwd wat 2023 gaat brengen. Het zorgt misschien zelfs voor onzekerheid. Moet je wel of niet een vaste positie invullen? En als je het graag wil, hoe ga je het realiseren? Vorige week bespraken we in het eerste deel van deze blog de korte termijn oplossing. Vandaag komt de lange termijn oplossing aan bod.
Zorg dat je niet op de grote hoop komt te liggen.
Je wil graag een vaste positie invullen, maar je hebt geen idee hoe óf het lukt simpelweg niet. Je hebt zelf de nodige inspanningen gedaan en diverse bureaus ingeschakeld om een geschikte professional te vinden. Het resultaat blijft helaas uit. Volgens Roel Verheijen, directeur van Coulant, een herkenbare uitdaging voor veel bedrijven: “De meeste bedrijven denken vaak dat het goed is om hun kansen te spreiden bij meerdere bureaus. Dit werkt vaak averechts. Je kent elkaar niet goed genoeg en er is van beide kanten geen commitment. Het hoogste haalbare is een toevalstreffer. Zonde, want het kan echt anders.”
100 % van de opdrachten ingevuld in 2022
Dat het anders kan hoeft Roel niet zelf te vertellen. Je hoeft hem ook niet te geloven op basis van zijn bruine ogen, want de cijfers van 2022 spreken voor zich: “We hebben 100 % van de opdrachten vervuld. Bedrijven die een werving- en selectieopdracht bij ons hebben ondergebracht hebben allemaal geleid tot resultaat. Als je dat vergelijkt met de benchmarkt, dan is het bijna gek en onwerkelijk. Toch is ons gelukt. Daar ben ik trots op en het is een bevestiging van onze gekozen werkwijze.”
“We nemen geen genoegen met een half antwoord.”
Om een werving zo succesvol mogelijk te laten zijn gaat Coulant anders te werk: “Het fundament voor succes ligt in het voortraject vertelt Roel: “We gaan het gesprek aan met verschillende mensen binnen het desbetreffende bedrijf: de directe leidinggevende, de directeur, HR, recruiter en een directe collega. We blijven doorspitten en nemen geen genoegen met een half antwoord. We kijken zowel naar gewenste eigenschappen als vaardigheden van de ideale nieuwe collega.”
De minst succesvolle sollicitatiemethode: het interview.
Uit onderzoek blijkt dat het meest gekozen werkwijze voor een sollicitatiemethode een interview is. Waarschijnlijk herkenbaar voor velen: je hebt een goed eerste en tweede gesprek gehad. Iedereen enthousiast. Het aannemen van een nieuwe collega is een feit en dan blijkt de match na een tijdje toch niet succesvol te zijn. Moet je nagaan hoeveel tijd en geld dit kost. Wat namelijk ook uit onderzoek blijkt is dat het interview de minst succesvolle methode is.
Een eenzijdige vraag met duidelijke verwachtingen
“Vragen die aan bod komen in die gesprekken zijn: “Waar ga jij vanuit jouw rol opletten? Wat is voor jou belangrijk?” Die antwoorden leggen we bij elkaar en dan gaan we wederom met elkaar in gesprek om eventuele ruis eruit te halen. Waar ligt overlapping in de antwoorden? En wat zijn discussiepunten? Zo krijgen we samen een eenzijdige vraag met duidelijke verwachtingen vanuit het bedrijf.
Aan de hand van het wervingsprofiel gaat Coulant kijken naar wat er haalbaar is in de huidige arbeidsmarkt. Klopt het profiel? Moet er water bij de wijn gedaan worden? Of is er misschien zelfs meer mogelijk? Met de jarenlange kennis uit de logistiek branche komt daar vervolgens een concreet en definitief wervingsprofiel uit. Dit wordt gepresenteerd aan de opdrachtgever en zo start er een concrete zoektocht naar de ideale nieuwe collega.
Bevestiging op basis van data
Als er een potentiële nieuwe collega in het vizier is dan maakt Coulant gebruik van selectietools vertelt Roel: “Je wordt dan niet afgerekend op basis van een sollicitatiegesprek. We ontdekken met deze tool meer dan de persoon in het gesprek. Persoonlijke eigenschappen, vaardigheden en ontwikkelingsmogelijkheden komen naar boven. Zo ontdekken we of iemand echt goed bij het bedrijf en de functie past.
Simpel gezegd: je hebt je huiswerk goed gedaan.
100 % van de opdrachten ingevuld in 2022. Dat zegt genoeg. Ook voor de opdrachtgevers van Coulant: “Als we eenmaal een bedrijf geholpen hebben dan komen ze altijd bij ons terug. Ze weten dan tenslotte goed wat ze aan ons hebben. Negen van de tien keer krijgen we simpelweg terug dat we ons huiswerk goed hebben gedaan. Een mooi compliment en extra motivatie voor de opdrachten die gaan komen in 2023.”
Wil je in 2023 een bewuste en weloverwogen keuze maken voor het vinden van een nieuwe collega voor een vaste positie?
Zet de eerste stap naar een succesvolle werving. Plan een kennismaking met Roel Verheijen:
Stuur een e-mail naar roel@coulant.nl of bel of Whatsapp 06 54 35 01 80.