Big data is een fenomeen waar we in de hedendaagse logistiek niet omheen kunnen. Door de enorme toename (90% van data is de afgelopen twee jaar gewonnen), kunnen werknemers in de logistiek steeds efficiënter te werk gaan.
Hoe big data de supply chain verandert
De logistieke wereld is er een waarin efficiëntie en dynamiek essentieel zijn. Door de grote hoeveelheid big data waarover we tegenwoordig beschikken, kunnen processen rap vooruit gaan. Logistieke bedrijven die veel innoveren en de supply chain blijven vernieuwen hebben een enorm concurrentievoordeel ten opzichte van bedrijven die achterblijven. “Big data zijn absoluut in opkomst, de vraag is hoe mensen hierop zullen reageren. Zeker op het gebied van demand planning,” aldus de co-founder van Eye-On en professor in Supply Chain Management at Tias Business School Freek Aertsen.
Tracken leveranciers
Maar hoe implementeren we big data in de supply chain? In grote bedrijven die te maken krijgen met grootschalige logistiek , waar soms sprake is van duizenden programma’s en leveranciers tegelijk, is een platform nodig om via big data snel en efficiënt te werk te gaan. Een optie die mogelijkheden biedt: geïntegreerde platforms die gestructureerde- en ongestructureerde data integreren met voorzieningen binnen en buiten het bedrijf.
Op die manier ben je als logistieke onderneming in staat de financiële stabiliteit en ontwikkelingen van leveranciers te tracken. Dit zorgt ervoor dat we beter op snelle beslissingen of veranderingen kunnen inspelen, wat uiteindelijk leidt tot een betere klantervaring. “Daarnaast kunnen wij door het implementeren van big data in de supply chain doen aan betrouwbare productieplanning, aldus Freek Aertsen. “We zijn straks in staat onze magazijnen zo in te richten voor een optimale cycle count.”
Verbeterd klantinzicht
Niet alleen kunnen big data zeer handig van pas komen binnen voor het tracken van leveranciers, ook voor verbetering van het klantzicht zijn de combinatie van hoge volumes en snelheden aan informatie van grote meerwaarde. “Door reviews kunnen e-commerce bedrijven aan betere vraagvoorspelling doen,” zegt Aertsen. Interne kennis databases, verkooptransactie data, social media content en overige demografische informatie zijn enkele bronnen om tot meer klantinzicht te komen.
In de wereld van de logistiek kunnen wij deze data inzetten om nog beter in te spelen op de wens van de steeds veranderende consument. Dit wordt onder andere onderstreept door Arjan van Baarle, site manager bij Kuehne + Nagel. Hij verwacht dat big data in de logistiek in de komende periode nog meer aan terrein gaat winnen.
De toekomst
Hoewel er binnen de logistiek al veel wordt gesproken over het gebruik van big data, leert de praktijk ons momenteel dat de daadwerkelijke toepassing nog in een beginnend stadium verkeert. “Demand planning zal daarnaast veranderen. De focus zal meer liggen op interactie met sales.
Want als je kijkt naar alle mogelijkheden omtrent big data en het nog sneller, beter en optimaler te laten werken van de supply chain zijn we in Nederland pas net begonnen. De manier van werken in de logistiek zal door big data in de toekomst waarschijnlijk (drastisch) veranderen
De supply chain zal het makkelijker maken om met een kleinere groep meer strategisch en doelgerichter te werk te gaan. De logistiek en de supply chain blijven zich ontwikkelen en de nieuwe uitdagingen liggen, zeker met de komst van big data, voor het oprapen.