De afdeling(en) HR en recruitment spelen een centrale en vaak onopgemerkte rol rol in het succes van een organisatie. Naast het aantrekken van talent en het opbouwen van een divers personeelsbestand, zorgen deze afdelingen ook voor de juiste cultural fit en kunnen zij (anders dan de direct leidinggevende) een kwalitatieve match echt voorop zetten. Hoe voegen HR en recruitment met een goed beleid voor sterke teams en een succesvolle organisatie?
Cultural fit
Het is tijd om de schijnwerpers te richten op de onschatbare waarde van HR en recruitment en de impact ervan op het succes van een organisatie. Het belang en de belangrijkheid van de afdeling HR en recruitment wordt vaak gemist en onderschat. Veel leidinggevenden of managers denken zelf wel even via bekenden, ex-collega’s, eigen netwerk of vertrouwde externe partners nieuwe collega’s binnen te kunnen halen of denken dat ze zelf prima in staat zijn om de beste nieuwe collega te selecteren. Hoe makkelijk dat soms ook op korte termijn lijkt, hoe lastig dat werkt in de praktijk en op lange termijn tegen kan werken. Laat HR en recruitment in de lead zijn bij het werven en bij het selectieproces. Het is tenslotte hun vak.
Corporate recruiters selecteren niet alleen kandidaten op basis van hun kennis, kunde en ervaring, maar ook op basis van hun fit binnen de cultuur van de organisatie. Daarmee speelt deze afdeling ook een essentiële rol in het handhaven van de bedrijfscultuur. Het aannemen van mensen die de kernwaarden en visie van het bedrijf delen, bevordert een coherente samenhangende cultuur. Dit versterkt de identiteit van de organisatie, creëert een gevoel van gedeelde doelen en waarden onder de medewerkers en zorgt voor langere dienstverbanden. Organisaties die selecteren op een cultural fit hebben aantoonbaar langere dienstverbanden en belangrijker nog de medewerkers binnen deze organisaties zijn meer verbonden met hun werkgever en productiever.
De HR-afdeling fungeert vaak als een brug tussen de organisatie, medewerkers en haar stakeholders. Door effectieve communicatie en het écht begrijpen van de behoeften en verwachtingen van medewerkers en leidinggevenden, kan HR het juiste strategische beleid uitstippelen en recruitment de juiste mensen aannemen die waarde toevoegen aan de organisatie en tegelijkertijd voldoen aan de wensen van de hiring managers.
On en off-boarding
Sollicitanten kunnen profiteren van een goed doordacht recruitmentproces. Het aannemen van getalenteerde medewerkers met de juiste vaardigheden en ervaring stelt de organisatie in staat om hoogwaardige producten en diensten te leveren. Uiteraard wordt er ook gekeken of een nieuwe medewerker past binnen de huidige cultuur. Recruitment fungeert ook als een kwaliteitsfilter dat ervoor zorgt dat alleen de beste kandidaten worden geselecteerd, wat resulteert in een positieve klantervaring en het behoud van klantloyaliteit.
Het van belang te weten en beseffen dat de afdeling recruitment niet alleen “poortwachter” is van nieuw talent. Het is vaak ook de afdeling die zorgt voor een warm welkom en een prettige onboarding van nieuwe medewerkers. De laatste tijd zien we dat afdeling recruitment ook wordt ingezet bij off-boarding of exitgesprekken. Juist om te leren hoe medewerkers het werken bij het bedrijf hebben ervaren of hoe de omgangs-dynamiek écht werkt binnen de organisatie. Deze waardevolle informatie kunnen ze terugleggen bij de afdeling om cultuur te veranderen of meenemen bij volgende sollicitaties om nieuwe collega’s zo goed mogelijk te informeren.
Kwaliteit voorop
Wanneer de afdeling recruitment niet direct de juiste match vindt voor een openstaande positie, nemen ze een even cruciale rol op zich. In plaats van genoegen te nemen met een suboptimale kandidaat, gaan ze terug naar de tekentafel. Ze herzien de vacature, verfijnen het zoekproces en werken nauw samen met het management om de gewenste kwalificaties en culturele fit te verduidelijken. Deze toewijding aan kwaliteit en compatibiliteit bewijst dat recruitment een waardevolle partner is in het bouwen van sterke teams. Ze streven naar niets minder dan het vinden van de perfecte match, omdat ze weten dat dit cruciaal is voor het succes en de groei van de organisatie.
Het is een vak
Kortom, de afdeling HR en corporate recruitment is niet alleen verantwoordelijk voor het bepalen van beleid en aantrekken van talent, ze hebben ook een cruciaal contact met stakeholders. Door het begrijpen van belanghebbenden en vervullen van de behoeften kunnen deze afdelingen waarde toevoegen aan de organisatie en haar relaties versterken. Het is van essentieel belang dat organisaties de belangrijkheid van dit contact erkennen en investeren in het ontwikkelen van een professionele en effectieve recruitmentafdeling. Alleen dan kunnen ze hun concurrentiepositie versterken en duurzaam succes behalen.