De chauffeur van de toekomst

De chauffeur van de toekomst

Het tekort aan vrachtwagenchauffeurs is groot en het dreigt alleen maar groter te worden. Door alle verhalen over autonoom rijden denken veel mensen dat chauffeurs binnenkort niet meer nodig zijn. Maar dit beeld klopt niet. Daarom opende Sector Instituut Transport en Logistiek (STL) de website over de chauffeur van de toekomst. “Chauffeurs blijven nodig om in te grijpen als er bijvoorbeeld een eekhoorntje op de weg zit”, legt Lisette van Herk, directeur van STL, uit.

Op deze interactieve website kunnen (toekomstige) chauffeurs zien hoe hun werk er over dertig jaar uit kan komen te zien. “De transportwereld verandert, dat zie je al als je alleen al naar de foto’s van mijn vader kijkt die vanaf de jaren ‘60 vrachtwagenchauffeur was. Nu rijden niet alle vrachtwagens meer op fossiele brandstoffen en het laden en lossen gaat nu ook heel anders dan toen, Dat deed je toen allemaal handmatig, nu zijn er veel meer hulpstukken voor. Ook in de communicatie is veel veranderd. Mijn vader sprak de andere chauffeurs op de zaak en op zaterdag. Met de planners was er helemaal geen contact. Je kreeg op de achterkant van een sigarenkistje mee wat je de komende week moest doen.”

Trollyvrachtwagens

De veiligheid, werktijden en rusturen, ook daarin is veel veranderd. Werk en privé is daardoor veel beter te combineren: “Mijn vader ging ’s morgens om vier uur weg en dan kwam hij om acht uur ’s avonds weer thuis. Wij herkenden hem amper..” Net als toen moeten nu ook goederen over de hele wereld verspreid worden, daarin is niets veranderd. Het is een sector die er toe doet. Dat maakt dat chauffeurs vaak trots zijn op wat ze doen, ze zijn heel vrij en zelfstandig in hun werk. “Deze sector zal altijd blijven bestaan, je kunt nou eenmaal niet alles automatiseren.”

Lisette van Herk (foto Joke Heikens)

Proeven en plannen

In Duitsland is een proef gaande met trollyvrachtwagens op de autosnelweg, vertelt innovatiemanager van STL Robert Gartner: “In Engeland praten ze erover om alleen nog trolleybussen op de M25, dat is rondom Londen, willen gaan introduceren. Dan heb je alleen nog elektrische vrachtwagens en geen uitstoot meer.” Deze trolleyvrachtwagens zijn met een elektrische bovenleiding verbonden, net al de bussen. Zij kunnen niet inhalen of van baan wisselen. Een andere nieuwe toepassing is het laten rijden van vrachtwagens in colonne, waarbij de voorste vrachtwagen alles bepaalt. “In ons droombeeld rijden vrachtauto’s in 2030 aan de linkerkant van de weg, dat is onze visie die wij samen met het bedrijfsleven ontwikkelden en die zie je terug op ons platform.”

De toekomst is geen bedreiging

Van Herk: “Voor nieuwe chauffeurs is het belangrijk om te laten zien wat voor mooi vak we hebben, voor ervaren chauffeurs is het belangrijk om te weten wat er verandert, om daarmee om te kunnen gaan en om je te ontwikkelen zodat je gezond en vitaal je beroep kunt blijven uitoefenen. Dat maakt de kans groter dat deze mensen in de sector blijven.” Om dat goed te doen, is er in de hele sector onderzoek gedaan naar hoe de toekomst van de chauffeurs zou kunnen zijn. Er is gepraat met allerlei mensen over wat zij verwachten wat het werk vrachtwagenchauffeur over dertig jaar zal inhouden. Daar is het platform Chauffeur van de toekomst uit gekomen. “Dit is geen statisch platform, het is de bedoeling dat we voortdurend blijven aanvullen, dat iedereen zijn eigen ideeën kwijt kan”, zegt Van Herk. “We willen iedereen meenemen in de ontwikkeling van dit beroep en laten zien dat de toekomst geen bedreiging is, maar dat er veel kansen zijn.”

Zes kamers

De website bevat zes kamers waarin de onderwerpen: Het chauffeursvak van de toekomst, de transportwereld 10 jaar later, de vijf belangrijkste trends en veranderingen, de nieuwe vrachtauto, digitalisering voor vrachtwagenchauffeurs en de toekomst van City hubs, aan bod komen. Deze onderwerpen zijn ook weer verdeeld in subonderwerpen. Op de website maak je gebruik van de interactieve site zodat je alleen dat hoeft te zien of te lezen wat jou interesseert of aangaat. Op de pagina over de toekomst van de City hubs zie je ook een kopje Welke nieuwe beroepen zullen daar ontstaan? Wie niet meer wil of kan rijden, kan daar zien wat hij of zij eventueel dan zou kunnen doen om toch dichtbij de werkvloer te blijven.

Karin Schoneveld (foto Joke Heikens)

Trends in de transportsector

Een ander interessant punt is Vijf belangrijke trends in de transportsector. Die trends zijn: Minder uitstoot, Slimme verkeerslichten, Nieuwe planningstechnieken, Grotere bedrijven blijven groeien en Het chauffeurswerk wordt moeilijker. Met dat laatste zal niet iedereen blij zijn of ermee eens zijn, maar er komen meer en meer schermen achter het stuur. Ook is er steeds minder respect bij klanten en medeweggebruikers. “De chauffeur van de toekomst is de piloot op de weg”, legt Karin Schoneveld uit, zij is marketingmanager van STL. “Je moet monitoren en bewaken, eigenlijk moet je het menselijk vernuft toevoegen aan de systemen. Daar gaat het eigenlijk om. Die systemen maken ook dat je op een andere manier je werk gaat doen, dat de accenten van je beroep op andere vlakken komen te liggen. Bijvoorbeeld op het proces dat je met al die applicaties kunt werken en ze leert te lezen. Ook communicatie is belangrijk; als er iets gebeurt of misgaat moet je daar op een goede manier over kunnen vertellen. De grootste misvatting die veel leeft is dat het beroep gaat verdwijnen, daar geloven wij absoluut niet in.”

Wil jij specifieke kennis binnenhalen voor een tijdelijke project? Of heb jij iemand die met zwangerschapsverlof is, of langdurig ziek? Dan is het tijdelijk inzetten van een logistiek professional de ideale oplossing. Coulant vindt voor jou de juiste professional door hun brede netwerk in te zetten, ons personeel staat te springen om voor jou aan de slag te gaan. Ze zetten gelijk hun tanden in het werk. Zonder gedoe. Contracten, verloning, verzekering, verzuim, begeleiding en coaching? Dat nemen wij voor onze rekening.

Zoek jij een baan in de logistiek? Kijk dan bij onze vacatures!

Snel contact? App met Roel.