Data delen in de logistiek

Data delen in de logistiek

Stel dat je precies weet hoe laat een schip met goederen arriveert, zodat een vrachtwagen op tijd klaarstaat om de vracht verder te brengen. Die weet hoe laat de bezorging bij het dc is, zodat men daar ook gereed is. Dat zou veel tijd en dus geld schelen. Dit is mogelijk wanneer bedrijven data delen.

Als alle vervoerders goed op elkaar zijn afgesteld en weten wanneer welk pakket waar aankomt, bespaar je veel tijd en geld. Om dat voor elkaar te krijgen, is het nodig dat logistieke bedrijven data met elkaar delen. Dat gaat bij consumenten al prima, veel vervoerders gebruiken een code waarmee consumenten kunnen achterhalen waar hun pakketje is en wanneer het wordt geleverd. Tussen bedrijven gaat dit lastiger, want hiervoor moet er data gedeeld worden en dat maakt bedrijven kwetsbaar, denken ze. “Bedrijven willen niet dat jan en alleman alles te zien krijgen over hun operaties, dat is begrijpelijk”, legt drs. Jaco van Meijeren van TNO uit. “Daar wordt door de IT over nagedacht, dat er manieren zijn waarbij de essentiële informatie wel wordt gedeeld terwijl de data zelf afgeschermd en beveiligd blijft.”

Spraakverwarring

Een ander probleem rond data delen is de spraakverwarring die er vaak ontstaat. Systemen van bedrijven kunnen niet met elkaar communiceren, want ze spreken een andere taal. Dat kan Engels versus Chinees zijn, maar ook Apple versus Windows. Ook kunnen bedrijven verschillende waardes aan woorden hangen. “Bij het ene bedrijf betekent ETA het moment dat het transport aangekomen is op een bepaalde locatie, bij een andere  gaat het dan net om een andere plek waardoor het net verschilt. Dat maakt het lastig voor bedrijven die data wel willen delen. Standaardisatie zou hierin de oplossing zijn, daar wordt ook aan gewerkt. Maar dan kom je in de harde IT-wereld terecht, hier houden de meeste logistieke partijen zich niet mee bezig. De oplossingen die de IT bedenkt, worden veelal met een technology push de markt ingeduwd waarbij het lang niet altijd duidelijk is dat deze oplossing voor logistieke partijen bedoeld is of dat dit een gewenste oplossing is.”

“Vergelijk het met een auto, een gemiddelde consument wil gewoon dat die rijdt. Wat er voor nitty gritty verbindingen er onder de motorkap aan de bougies zijn verbonden waardoor ze drie procent sneller gaan, interesseert deze consumenten niet. Zo is het ook met data-oplossingen in de logistiek. Het moet werken en bedrijven willen veilig zijn. Daarin is dus ook een spraakverwarring tussen de behoefte vanuit de markt en de IT-oplossingen.” Van Meijeren kijkt met zijn afdeling Sustainable Transport and Logistics naar toepassingen van allerlei technologieën en concepten in de logistieke keten. Daarbij is de grote vraag hoe dit gaat passen in de logistieke keten. “Wat wij zien is dat er meer vanuit de vraag geredeneerd zou moeten worden. Wat zijn interessante toepassingen, waar zit de waarde voor de partijen om te delen. Hoe kan het duurzamer, goedkoper, efficiënter en betrouwbaarder. Daar zit de waarde. Het digitaliseren is niet een doel op zich.”  

Zelforganisatie in de logistiek

“Planners krijgen met zoveel datasets te maken door alle digitalisering en automatisering, dat het teveel wordt en dan laten ze sommige datasets zitten. Hierdoor ontstaat een behoefte bij bedrijven om het binnenhalen en delen van data en het plannen steeds verder te automatiseren.  Het automatiseren van de planning kan op basis van een centrale aansturing via een control tower. Dit heeft naast een groot voordeel van de mogelijkheid om de planning te optimaliseren nadelen dat heel veel data rondgepompt moet worden en dat partijen een partij die de control tower beheert in veel gevallen niet vertrouwen. Een andere vorm van aansturing van de planning is een decentrale planning via zelforganisatie in de logistiek. TNO werkt aan deze decentrale planning om te onderzoeken of en hoe dit het beste kan werken. Een voorbeeld hiervan is dat vrachtwagens niet door een control tower worden aangestuurd, maar dat een vrachtwagen op basis van lokale data die hij krijgt, zelf beslist wat hij gaat doen.“

Dat heeft als voordeel dat je niet meer alles omhoog hoeft te pompen naar een punt en er geen partij is die heel machtig wordt en alle data overziet. Er is veel behoefte aan goede showcases, aan voorbeelden dat dit werkt. “Hier houden we ons bij TNO mee bezig. Daar worden oplossingen voor bedacht, bijvoorbeeld door het maken van een digital twin van een vrachtwagen, dat is dus software die het gedrag van die vrachtwagen nabootst. Die vrachtwagen krijgt alleen lokale informatie, dus niet van het hele systeem en alles en iedereen, maar alleen wat voor hem relevant is en wat hij op dat moment nodig heeft en op basis daarvan bepaalt hij zelf welke volgende order hij gaat pakken. Dat heeft het grote voordeel dat je niet afhankelijk bent van een control tower die dan veel macht heeft, je hoeft alle data niet steeds heen en weer te pompen en niet iedereen krijgt het ook te zien, want je deelt zo min mogelijk data. Alleen data die ertoe doet. Hiermee ben je niet afhankelijk van die ene control tower die kan uitvallen. Dit hebben we nu werken bij een achterland terminal in Veghel in Nederland. Dit loopt vrij ver op de zaken vooruit. De vraag was in eerste instantie of we dit aan de praat zouden krijgen, of dit zou werken. Dat is gelukt, want het werkt en ook nog eens heel goed.”  

Wil jij specifieke kennis binnenhalen voor een tijdelijke project? Of heb jij iemand die met zwangerschapsverlof is, of langdurig ziek? Dan is het tijdelijk inzetten van een logistiek professional de ideale oplossing. Coulant vind voor jou de juiste professional door haar brede netwerk in te zetten die staan te springen om voor jou aan de slag te gaan. Ze zetten gelijk hun tanden in het werk. En zonder gedoe. Want contracten, verloning, verzekering, verzuim, begeleiding en coaching? Dat nemen wij voor onze rekening.

Zoek jij een baan in de logistiek? Kijk dan bij onze vacatures!

Snel contact? App met Roel.