Coulant als sparringpartner over retourlogistiek

Coulant als sparringpartner over retourlogistiek

Forse stijging online bestellingen
Mede door Corona zien we momenteel een enorme toename aan online bestellingen in o.a. de segmenten Food, Fashion en Doe-het-zelf en natuurlijk ook via hobby-gerelateerde webshops, zoals sport- en fitnessartikelen. Er worden omzetten gemeten die zelfs hoger liggen dan tijdens de Kerstperiode. Het verwerken van deze verhoogde vraag vraagt veel van je organisatie en de logistieke keten, in een tijd met een lagere personele bezetting en diverse additionele maatregelen op het gebied van hygiëne en het houden van 1,5 meter afstand.

De positieve kant van meer retouren
Meer bestellingen betekent in de praktijk ook meer retouren. Veel bedrijven beschouwen retouren als een noodzakelijk kwaad en een druk op de winstgevendheid, maar met de juiste professional op de juiste plek, kan het goed inregelen van het retourproces ook juist veel voordelen met zich meebrengen. Uit onderzoek is gebleken dat een goed en klantvriendelijk retourproces op de langere termijn juist zorgt voor een dalend retourpercentage, betere klantenbinding en meer groei. Een goed retourproces kan dus zeer winstgevend en succesvol zijn voor je bedrijf.

Uit onderzoek van UPS blijkt dat 67% van de online shoppers eerst het retourbeleid beoordeelt voordat ze overgaan tot een aankoop. Maar liefst 92% van de mensen geeft aan een herhaalaankoop te willen doen bij een webshop die een gemakkelijk retourbeleid hanteert. 

Inzicht in processen en ruimte voor verbetering
Goede data en rapportages die inzicht geven in de kosten en de reden van de retouren, in combinatie met de juiste werkprocessen, dragen bij aan het continue verbeteren van je organisatie. Dit resulteert in een significante kostendaling van de retouren en een sterke stijging van de klant retentie.

Coulant snapt de knelpunten en zorgen rondom retourlogistiek en denkt graag met je mee hoe de processen op efficiënte wijze ingericht kunnen worden en hoe deze processen kunnen worden bediend door gekwalificeerd en getraind personeel. Graag gaan we vrijblijvend met je in gesprek over hoe er een besparing op de logistieke kosten van de retourverwerking behaald kan worden en hoe een juist ingericht retourproces zorgt voor meer (herhaal)aankopen en dus meer omzet kan genereren.

Vrijblijvend sparren
Wil je sparren over het efficiënter inregelen van de retourlogistiek binnen jouw organisatie en/of over het vinden van de juiste specialist met gedegen kennis op het gebied van retourlogistiek? Neem dan geheel vrijblijvend contact op met Mark Maas via 06-28430301 of mark@coulant.nl.

Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.

Snel contact? Chat met ons.