De auto industrie heeft nog steeds te kampen met een chip te kort. Waardoor er minder auto’s worden geproduceerd dan gebruikelijk.
Ontdek hoe bedrijven zoals BMW, Ford en Volkswagen omgaan met hun tekort in onderdelen. Wat de redenen zijn voor het te kort aan chips. En wat de lange termijn oplossing is.
In Nederland heeft Nedcar hier mee te maken. Zij hebben al twee keer de productie moeten stopzetten in April en Mei.
Maar dat is niet de enige autoproducent die te kampen heeft met het chip te kort. Ook Ford en Volkswagen hebben hun werkzaamheden moeten staken. De fabrieken hebben in totaal een maand stilgestaan.
Niet alleen de automerken in Europa hebben er last van. Ook de Japanse merken Honda, Toyota en Nissan hebben hier last van gehad.
Dat de auto industrie de productie heeft gestopt is niet zo verwonderlijk. Gemiddeld zitten er 100 chips in een auto. Zonder deze chips kunnen de auto’s niet functioneren.
Naar schatting zijn er wereldwijd 700.000 auto’s minder geproduceerd in de eerste drie maanden van dit jaar.
Bedrijven die zijn gestopt met produceren
Door het te kort zijn er al verschillende modellen waarvan de productie is stopgezet. Zo zijn de fabricage van de Ford F-150 en explorer in de Verenigde Staten, Porsche Cayenne en Volkswagen Taureg in Slowakije, en BMW’s Mini cooper in het Verenigd Koninkrijk gestopt.
Het probleem in de auto industrie
Dit probleem legt een grotere bottleneck bloot. De toevoer van onderdelen in de auto industrie is ingesteld op het just-in-time principe. Waardoor zij zich kunnen veroorloven om een minimale voorraad te hebben. Hierdoor zijn zij in staat om de kosten te drukken en goedkoper te produceren.
Dat werkt in een normale situatie perfect.
Maar er heerst op dit moment een tekort aan chips in de wereld. Hierdoor wordt de productie van de auto vertraagd of geheel gestaakt. Door de minimale voorraad die de producten aanhouden kunnen zij niet terug vallen op hun voorraad op het moment dat de aanlevering van onderdelen vertraagd of komt te vervallen.
Maar niet iedere auto producten heeft hier evenveel last van. Het zijn met name de producten in Europa, Amerika en Japan. Hun concullega’s in Korea konden gewoon door produceren. De reden hiervoor is dat de aanvoerlijnen veel korter zijn in Korea. Zij houden hun leveranciers dichter bij huis. Daarbij komt nog eens dat zij een grotere veiligheidsvoorraad aanhouden.
Hoe het chip te kort is ontstaan
De reden waarom er zo’n chip te kort is in de auto industrie is omdat de chip makers die ook aan de auto industrie leveren de voorkeur geven om te leveren aan de elektronica industrie. De auto industrie is maar goed voor minder dan 5% van de gehele markt aan chips. De overgrote meerderheid van de omzet komt voor chipfabrikanten uit de elektronicamarkt.
Dit heeft te maken met vraag en aanbod. Aan het begin van de corona pandemie, werd de vraag naar auto’s minder. Doordat mensen thuis werkten werden er minder auto’s verkocht. Hierdoor hebben autofabrikanten leveringen stopgezet in hun supply chain.
Het voorraad te kort werd nog eens versterkt door een brand in een Japanse chip fabriek, en Lock downs dankzij het coronavirus in Zuidoost-Azië.
Als laatste gebruikt de auto industrie verouderde chips die groter zijn dan de chips die standaard in elektrische apparaten gaan zoals smartphones. De ontwikkeling en productie is met name gefocust op die meer geavanceerde chips.
De vraag naar auto’s is lastig te voorspellen
In plaats dat deze compleet naar nul ging bleef de vraag naar auto’s hangen op 44% in april vorig jaar in de Verenigde Staten. En in Europa halveerde deze. Er zijn in 30 jaar tijd nog nooit zo weinig auto’s verkocht als in 2020.
Na de eerste paar maanden van de pandemie trok de vraag naar auto’s toch aan. Waar het in april en mei nog tot 40% minder verkocht dan het jaar daarvoor, was dat in december nog maar 3% minder dan dezelfde maand in 2019. Hierdoor is de vraag naar auto’s veerkrachtiger dan voorspelt
Nu dat de vraag weer is wedergekeerd in de auto industrie moet de complexe supply chain weer op gang komen. Maar hier zitten wel een paar haken en ogen aan. De supply chain is afhankelijk van veel verschillende partijen. En heeft dus een lange aanlevertijd. Van begin tot eind duurt de fabricage en verscheping van de chips 26 weken. Waardoor de oorzaken zoals hierboven genoemd aan het begin van het najaar, zich een half jaar later uiten in de auto industrie.
Deze grillige vraag is lastig te voorspellen waardoor de start moeizaam is en zij achter in de rij mogen aansluiten wat betreft de vraag naar chips.
Hoe moet de auto industrie omgaan met het tekort aan chips
De afhankelijkheid van chips binnen de auto industrie is hoog. De chips sturen verschillende cruciale functies aan. Zonder deze chips kan de auto niet rijden.
Maar zoals het er nu uitziet zal het chip te kort nog wel een tijdje duren. Hierdoor is het belangrijk voor de auto industrie om strategisch om te gaan met de chips die binnenkomen. Populaire modellen hebben hierbij de voorkeur.
Een andere manier om om te gaan met het chip te kort is om de auto’s gedeeltelijk te bouwen en deze halffabricaten. Deze worden dan opgeslagen om pas verder af te maken op het moment dat de chips voorradig zijn. Ford en GM hebben onder andere deze keuze gemaakt.
Een derde optie is om de chips bij kleinere partijen te halen en daarmee in de lange supply chain te snijden.
De toekomst
Door het tekort aan chips en het stilvallen van de productie is niet alleen de industrie maar ook de politiek zich bewust van het belang. President Joe Biden van de Verenigde Staten heeft al 37 miljard dollar toegekend voor de bouw van fabrieken om chips te fabriceren op eigen bodem. Niet alleen de Amerikanen maar ook de Chinezen zijn zich pijnlijk bewust van hun kwetsbare positie. En wilt minder afhankelijk worden van westerse technologie.
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.