Het blijft een interessante vraag voor iedere sales manager; Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers in een commerciële functie op een goede manier beloont? Wat veroorzaakt onderling eerlijke competitie en wat is een redelijke bonus? Over de kunst van bonussen en beloningen in de sales.
Werkgerelateerde beloningen
Van alle beloningen is de werkgerelateerde beloning degene die het minst kost. Een dergelijke beloning kan bijvoorbeeld bestaan uit het toekennen van extra vakantie-uren of dagen. Dit brengt uiteraard wel kosten met zich mee, want een werknemer is minder aanwezig, maar draagt zeker bij aan de werknemerstevredenheid. Uiteraard is een dergelijke beloning alleen nuttig als een werknemer de beloning ook echt kan inzetten.
Andere werkgerelateerde beloningen zijn materiële beloningen, zoals een smartphone, tablet of laptop. Een werknemer is vaak blij met nieuwe apparatuur, die hij of zij ook privé kan gebruiken én kan er ook zakelijk beter mee uit de voeten. Een win-win situatie dus; een toffe gadget die extra motivatie geeft én bijdraagt aan het effectiever uitvoeren van werkzaamheden.
Tastbare beloningen
Die nieuwe snelle auto, een geheel verzorgd diner of een messenset: tastbare beloningen kunnen een zeer effectieve motivatie zijn. Het geheim is om een beloning te kiezen die je werknemers graag willen hebben, maar niet zo snel zelf zouden kopen. Denk hierbij als sales manager goed na met wat voor werknemers je te maken hebt. Een geschikte tastbare beloning kan per branche, of zelfs per werknemer, verschillend zijn.
Ervaringsbeloningen
Mooie ervaringen zorgen over het algemeen voor meer geluk dan nieuwe spullen of aankopen. Een paar dagen richting de Spaanse zon in het vooruitzicht; wie wordt daar niet enthousiast van? Niet voor niks lijkt dit soort beloningen altijd goed te werken. Als sales manager kun je nog iets extra’s uit zo’n beloning halen. Een goede werknemer belonen met een weekje weg is geweldig, maar door meerdere mensen uit je team te stimuleren met een ervaringsbeloning win je misschien wel meer. Start bijvoorbeeld een verkoopwedstrijd met (voor het winnende team) een ervaringsbeloning, zoals een geheel verzorgd avondje uit. Zo beloon je niet alleen de “beste” werknemers, maar bevorder je de samenwerking en onderlinge verhoudingen.
Tot slot: Iedere sales manager heeft ervaringen met sympathiek bedachte beloningen, die er helaas toch niet in zijn geslaagd de werknemer of het team te stimuleren. Door je werknemers goed te begrijpen, als professional en als mens, kun je dit voorkomen. Weet wie je medewerkers zijn en wat hen motiveert en stimuleert en kies daarbij de juiste soort beloning. Dat is de kunst van het belonen in de sales.