Innovatie en automatisering zijn in de logistiek een hot topic. Er zijn talloze oplossing met betrekking tot automatisering voor logistieke processen. De meeste mensen denken aan robotisering wanneer er wordt gesproken over automatisering in de logistiek. Maar de techniek heeft zich zo ver ontwikkeld dat de robotisering niet het enige gebied is waar je aan moet denken als er wordt gesproken over automatisering.
- Ontdek de unieke manier hoe Tesla het papierwerk heeft geautomatiseerd en daarmee tijd bespaart.
- Wat er beter is een automated guided vehicle (AGV) of een automated mobile robot (AMR).
- Kom er verder achter wat de grootste misconcepties zijn op het gebied van automatisering.
- En welke innovaties er in de toekomst groots worden.
Waarom automatisering in de logistiek juist nu booming is?
Er zijn meerdere redenen waarom automatisering juist nu booming is. De eerste reden is omdat er een tekort is aan gekwalificeerde forklift chauffeurs. Ten tweede zijn de operationele kosten lager dan de kosten van menselijke arbeid.
Als derde reden waarom de automatisering in de logistiek juist nu booming is, is omdat er dankzij de groei in e commerce meer behoefte is aan gestroomlijnde leveringen.
Waarom automatiseren?
Er zijn talloze reden om te kiezen voor het automatiseren. De reden om te automatiseren wordt tegenwoordig steeds vaker gedaan om een concurrentievoordeel te bereiken. Goede voorbeelden hiervan zijn de giganten in de markt zoals Bol.com, Coolblue en Amazon met hun endless-ailes en same-day delivery.
Omlaag brengen directe kosten
Door het automatiseren van simpel en gestructureerd werk zijn er minder handjes nodig. Dit heeft dus een directe impact op de kosten. Maar niet alleen de kosten gaan omlaag. Niet alleen de directe kosten gaan omlaag. Ook wordt het werk hierdoor interessanter. Doordat medewerkers nieuwe taken krijgen en daarbij horende verantwoordelijkheden.
Automatisering zorgt voor meer veiligheid op de werkvloer
Medewerkers in warehouses en andere logistieke faciliteiten trotseren talloze gevaren als zij zich voortbewegen van a naar b. Van vorkliften, en rekken met meerdere verdiepingen tot dock richels en zweterige platen, de gevaren zitten overal.
Je kunt veiligheidssystemen volledig automatiseren om ongelukken te voorkomen. Denk hierbij aan een systeem dat automatisch de wielen vergrendelt zodat vrachtwagens niet per ongeluk wegrijden met een vorkheftruck erin.
De veiligheid met automatisering garanderen kan nog een stap verder gaan. Zo gaan de nieuwste dock controls veel verder dan de standaard communicatie met stoplichten. De meest geavanceerde systemen kunne zo worden geprogrammeerd dat zij hydraulische levellers en overheaddeuren uitschakelen totdat de voertuigbeveiliging is ingeschakeld; een overheaddeur vergrendeling, waarbij overhead deuren moeten worden geopend voordat de leveler wordt bediend. Deze systemen zorgen ervoor dat zelfs als een onervaren werkkracht een onderdeel in de verkeerde volgorde probeert te ontgrendelen het niet lukt. Het systeem blokkeert dan waardoor de veiligheid is gegarandeerd.
Minder schade in het magazijn
Ook op het gebied van schade kent automatisering haar voordelen. De robotten zijn uitgerust met nauwkeurige navigatie en detectiesystemen. Hierdoor komen beschadigingen aan goederen, infrastructuur en trucks niet meer voor. Het voordeel hiervan is dat de kosten schadeherstel, reparatie en onderhoud een stuk lager uitvallen.
Misconcepties over automatiseren
Er zijn een paar misconcepties die mensen in de logistiek nog steeds geloven.
Automatisering zorgt voor een versneld proces
Een veel gehoorde kreet is dat automatisering in de logistiek zorgt voor een stijging in de productiviteit. Dat is volkomen terecht. Maar een stijging in de productiviteit hoeft niet te betekenen dat een proces sneller wordt uitgevoerd. Het zorgt ervoor dat je met minder mensen hetzelfde werk kunt doen.
Een goed voorbeeld is een AGV. Deze heeft een wettelijk maximale snelheid waar deze zich aan dient te houden wanneer hij tussen mensen rijdt. Bij een te hoge snelheid heeft de veiligheidssensor niet genoeg tijd om voetgangers en obstakels te detecteren en daar adequaat op te reageren. Daarom is een heftruck vaak sneller.
Je hebt geen personeel meer nodig als je automatiseert
Dit is een mythe die ontkracht dient te worden. Het klopt inderdaad dat automatiseringsoplossingen zoals AGV’s ervoor zorgen dat mensen overbodig worden wat betreft de taak die zij vervangen. Maar het zorgt ook voor een nieuwe taak. Zo is er iemand nodig die de AVG’s moet controleren, onderhouden en storingen moet oplossen.
Het automatische systeem is vaak te star
Het is een misconceptie dat een geautomatiseerd magazijn te star zou zijn. Er zijn vandaag de dag voldoende systemen te noemen die de flexibiliteit bieden waar je naar op zoek bent.
Denk hierbij aan shuttle systemen die in aantal mee kunnen groeien met de vraag. Dat is niet het enige systeem. Denk ook aan zone-picksystemen met slimme conveyers. Met deze systemen hoeft de automatisering niet star te zijn en kunnen zij dus mee veranderen met de toekomstige vraag.
Valkuilen bij het automatiseren
Bij het presenteren van je automatiseringsplannen zijn er een paar valkuilen waar je niet in wilt stappen. Deze valkuilen kunnen er voor zorgen dat jouw ideeën niet worden doorgevoerd.
Onvoldoende tijd nemen voor de financiële calculatie
Bij het introduceren van de automatisering is het belangrijk dat je de financiering vanuit alle mogelijke oogpunten hebt bekeken. Dit beperkt zich dan ook niet enkel tot de investeringskosten.
Ook de operationele kosten dienen berekend te worden. Bij het berekenen van de totale kosten houdt rekening met het totaal aantal FTE dat ingezet gaat worden en hoeveel dat kost, de investeringen die komen kijken bij de inrichting en de operationele kosten.
Het nieuwe systeem is onvoldoende ‘verkocht’ aan de interne organisatie
Er zijn meer partijen betrokken bij de automatisering van de logistiek dan je wellicht denkt. Niet alleen moet je de directie overtuigen van het feit dat het een goed idee is, en de werkkrachten op de vloer inlichten van de nieuwe plannen.
Ook zijn de andere afdelingen belangrijk om in te lichten. Immers heeft de automatisering impact op de gehele organisatie. Voor de afdelingen inkoop, marketing en sales zal er ook een hoop veranderen.
Welke applicaties zijn er allemaal?
Je zou natuurlijk denken dat automatisering enkel gaat over het vervangen van fysieke activiteiten met robots. Dit is niet waar. Er zijn tal van oplossingen die helpen bij de planning, voorspellen, en het opstellen en akkoord geven van contracten.
Bij al deze activiteiten kunnen AI en Blockchain helpen.
Demand Forecasting
Demand Forecasting is simpel gezegd het maken van voorspellende analyses door middel van het analyseren van historische data. Door de demand forecasting te automatiseren door middel van AI kun je 30 tot 50 procent van de fouten reduceren. Het grote voordeel hiervan is, is dat je een accuratere voorspelling kunt maken waardoor out-of-stock situaties niet meer voorkomen maar je ook niet te veel inkoopt.
Allemaal leuk en aardig natuurlijk maar…
Welke bedrijven gebruiken dit nu al?
Een van deze bedrijven is Martinus, een e-commerce boekwinkel uit Oost-Europa. Dankzij de grote voorraad van meer dan 200.000 producten was het moeilijk voor Matinus om de vraag naar producten in te schatten op SKU-niveau.
De manier hoe zij dit hebben opgelost is dat zij gebruik maken van machine learning om de vraag te voorspellen. Dit alles is gedaan op basis van historische data uit het bedrijf zelf.
Het resultaat hiervan is dat zij nu 84% procent van hun producten dezelfde dag nog kunnen leveren aan de klant. En de gemiddelde order handelingssnelheid verhoogd hebben met 14%.
Smart contracts verminderen papierwerk
Daarnaast kan Bockchain helpen bij het versnellen van de overdracht van goederen. Dit gebeurd door middel van smart contracts. Dit zijn vooropgestelde afspraken die automatisch worden goedgekeurd wanneer er door beide partijen aan de voorwaarde wordt voldaan. Er zijn hierdoor geen derde partijen meer nodig die contracten opstellen doordat alles openbaar gebeurd. Het enige wat dan nog rest is de controle of beide partijen aan de voorwaarde hebben voldaan.
Een bedrijf dat gebruik maakt van smart contracts is Tesla. Zij gebruiken dit om de papierwinkel komt kijken bij de verscheping en transport van hun auto’s en onderdelen te reduceren. Hiermee verminderen zij de tijd over de gehele supply chain.
AVG’s vs. AMR’s
Uiteraard zijn er ook meer traditionele vormen van automatisering. in de logistiek Daarin zijn er twee opties AMR (automated mobile robots) en AVG (automated guided vehicles). Beide hebben hun voor en nadelen. Het grootste voordeel van AMR is dat het veel flexibeler is dan de AVG. Waar AVG gebruikmaakt van vaste routes die aangegeven moet worden, is AMR in staat om te navigeren door middel van kaarten. AMR is hierdoor in staat om de snelste route te berekenen om van a naar b te rijden. Als er een weg is geblokkeerd is dat voor AMR geen probleem doordat het de beste alternatieve route berekend.
Daarnaast is een groot verschil tussen deze twee dat een AMR meer kosteneffectief is dan een AVG. Dit heeft ermee te maken dat er bij AVG kabels, magnetische strips of andere dure modificaties aan het pand moeten worden toegevoegd om de AVG werkzaam te krijgen. Daarnaast is het gemakkelijker om uit te breiden met AMR’s. Zij moeten simpelweg de toegang hebben tot de nieuwe kaarten zodat zij weten waar zij naartoe kunnen. Vanaf daar berekenen zij de beste route. Bij AVG moet er dan al na worden gedacht over welke routes de robots gaan rijden.
De toekomst van automatisering in de logistiek
McKinsey heeft tien technologieën aangewezen die in de toekomst een blijvend grote impact zullen hebben op de logistiek in warehouses. Deze zijn: multishuttle systems, analytische tools, optische herkenning, transporteur connectie, management systemen, slimme opslag, 3d printen, AGV robots, smart brillen, picking robots.
Multishuttle systems
Dit is vaak in combinatie gebruikt met een geautomatiseerde opslag en ophaalsysteem die goederen verplaatsen. Dit gebeurd vaak op pallets. Het unieke is dat het opslaan en ophalen van deze artikelen driedimensionaal is en geen menselijke interventie nodig is.
Analytische tools
Deze algoritmes kunnen prestaties analyseren, trends identificeren, en maken voorspellingen die basis zijn van operationele beslissingen. Daarnaast kunnen deze tools gebruik maken van machine learning om hun prestaties over de loop van de tijd te verbeteren.
Optische herkenning
Dit is een sensor dat scans items om hen te sorteren en andere logistieke handelingen.
Transporteur connectie
Een connectie tussen twee ongelijksoortige transportbandsystemen die gebruik maken van logica om de stroom van artikelen te beïnvloeden.
Managementsystemen
Analytische en digitale systemen dat analytics, prestaties rapporteren en prognoses samenvoegen, zodat managers eenvoudig een volledig systeem, zoals een magazijn, kunnen besturen.
Slimme opslag
Hierdoor kunnen geavanceerde analyses en digitale tools artikelen op de meest efficiënte manier plaatsen en ophalen, waarbij opslagmedia worden aangepast op basis van de product-, pick- en order kenmerken.
3d printen
Dit proces maakt onderdelen door lagen van een materiaal (meestal metaal of plastic) toe te voegen om een vorm te ontwikkelen. 3D-printen wordt ook wel additive manufacturing genoemd.
AGV robots
Dit zijn autonoom rijdende voertuigen die vrij en op digitale sporen de artikelen naar een pick station brengen op basis van instructies uit de orderstroom software.
Smart brillen
Dit zijn brillen die de realiteit van de gebruikers vergroten en ondersteunen. Slimme brillen helpen de efficiëntie van zoeken te verminderen.
Picking robots
Dit is een systeem met robot armen dat een picken van een mens nabootst.
Vrijblijvend sparren
Heb jij een onvervulde vacature voor een logistiek professional binnen jouw organisatie? Neem dan geheel vrijblijvend contact op. Bel naar 088 500 0700 of mail naar: roel@coulant.nl
Lees hier meer over de werkwijze van Coulant of wat wij voor je kunnen betekenen als kandidaat of opdrachtgever.