Ontdek Hoe Waardijk schoenenwinkel Een Persoonlijke Last Mile Delivery En Retourservice Opzette In Corona Tijd

Ontdek Hoe Waardijk schoenenwinkel Een Persoonlijke Last Mile Delivery En Retourservice Opzette In Corona Tijd

Last mile delivery services zijn populair. Niet alleen Blokker, Big Bazaar en Leen Bakker brengen hun eigen pakketjes naar de klant. Ook kleine winkels zien dit als een kans om in contact te komen met hun klanten en de producten naar de klant te brengen als zij niet meer naar de winkel mogen komen door de lockdown.

Zo ook Bert Waardijk van Waardijk Schoenen B.V.. Bert is de vijfde generatie van ondernemersfamilie Waardijk die aan het roer staat in het familiebedrijf. De schoenenwinkelketen bestaat al vanaf 1874 en heeft vestigingen in Alkmaar, Bloemendaal en Heemstede. 

De al 28 jaar ondernemende Bert Waardijk zag zijn winkels in de eerste en tweede corona golf dichtgaan. Na een brainstorm met zijn team kwam Bert met een ingenieus idee. De last mile service genaamd “Berts Bezorgbox”.

Bron: Waardijk Schoenen B.V.

Hoe ziet deze last mile delivery service eruit?

Wanneer klanten schoenen bestellen via de winkel worden deze persoonlijk bezorgt door Bert of iemand van zijn team. Als extra service worden er meerdere schoenen meegenomen om te passen. Denk aan schoenen in verschillende maten of meerdere modellen die bij dezelfde klantvraag passen. Om zo de kans te vergroten dat de juiste schoen erbij zit.

Hoe ziet het logistieke proces eruit van uw last mile delivery service?

Het logistieke proces begint zodra de bestelling binnen is. Nadat de vraag van de klant duidelijk in kaart is gebracht wordt de bestelling klaargezet.

Hier komt meteen de eerste uitdaging. Doordat Waardijk drie winkels heeft (In Alkmaar, Bloemendaal en Heemstede) kan het voorkomen dat de schoenen die zijn besteld vanuit meerdere magazijnen gehaald worden. Hierdoor moet dit in de planning en route worden opgenomen.

Nadat de bestellingen zijn klaar gezet, samen met de adres gegevens en de afgesproken tijd. Kan de route worden bepaald. Hiervoor gebruiken zij een simpele route planner om zo op de ideale route te komen en zo efficiënt mogelijk te reizen.

Maar dat is niet de enige logistieke uitdaging

Naast het werken met meerdere magazijnen is er nog een logistieke uitdaging. Doordat er meerdere schoenen worden meegenomen om te passen loopt de totale prijs van de bestelling hoog op. Vandaar dat het niet mogelijk is om de schoenen bij de buren te bezorgen of op een afgesproken plek achter te laten als de klant niet thuis is.

Uiteraard worden bij het leveren alle corona maatregelen in acht genomen zoals de anderhalve meter. Zodat de klant veilig haar schoenen in ontvangst kan nemen. 

Bij de last mile service van deze schoenenzaak is een strakke planning en goede voorbereiding key. Maar dat betekent niet dat er geen ruimte is om flexibel te zijn. Door het vermogen om direct te kunnen communiceren met de klant wordt er een win-win situatie gecreëerd waarin snel geschakeld kan worden als er bijvoorbeeld oponthoud is bij een van de partijen.

Het effect is…

…dat Bert overal blije gezichten ziet. Dit komt door de persoonlijke aandacht die wordt gecombineerd met het bezorgen van de juiste schoenen.

En het stopt niet enkel bij bezorgen

De retouren van de schoenen neemt Bert ook voor eigen rekening. Deze worden weer opgehaald door de winkel. Waardoor er een extra dimensie wordt gegeven aan de last mile service van deze schoenenzaak. 

“Ik wil niet dat mijn klanten opdraaien voor de kosten om bijvoorbeeld vier paar schoenen terug te sturen die het niet zijn geworden”, aldus de ondernemer.  

Wanneer de klant de juiste schoenen heeft gevonden en heeft betaald door middel van een tikkie, of een factuur worden de schoenen die het niet zijn geworden de volgende dag weer opgehaald. 

Hiervoor dient een tijdstip te worden afgesproken zodat deze in de route kan worden ingepland. Door het logistiek zo optimaal te plannen dat de retours in dezelfde route worden opgehaald als de nieuwe bestelling die gebracht worden scheelt dit brandstof, tijd en manuren. 

En hoe ziet Bert deze service in de toekomst?

“In de toekomst wil ik hier zeker mee doorgaan. Door het coronavirus hebben mensen toch meer angst om naar de winkels toe te gaan, waardoor dit een prima manier is om in contact te staan met mijn klanten”.

Wilt u meer lezen over last mile delivery services. Lees dan ook: 3 trends in het stedelijk transport.

WhatsApp ons