Dick van Honk – Kawasaki “Op het moment dat je iemand binnen hebt waar je iets in ziet, moet je vanuit de organisatie ook snel durven handelen.”

Al enkele jaren is Coulant partner van Kawasaki op het gebied van het vinden van de juiste logistieke professionals. Graag geven we een kijkje in de organisatie middels een interview met Dick van Honk. Dick is al sinds 1993 werkzaam bij Kawasaki. In zijn huidige rol als Manager Logistics & Operations Europe is hij eindverantwoordelijk voor de Europese logistieke operatie.

Kun je me in het kort iets vertellen over Kawasaki en jullie activiteiten?

“Wij zijn, als Kawasaki Motors Europe, 100% eigendom van Kawasaki Heavy Industry. Heavy Industry heeft heel veel verschillende Business Units zoals treinen, helicopters, vliegtuigonderdelen, robots, engines en motoren. Kawasaki Motors Europe is tussen Japan en onze klanten geplaatst. Wij proberen de klantvraag terug te zetten naar de fabrieken en zo de communicatielijnen te centraliseren. 

Al onze goederen komen binnen via Rotterdam of Schiphol, met de boot of met het vliegtuig. We hebben verschillende locaties in Nederland, waaronder het centraal EDC in Europa voor alle onderdelen en accessoires. Op dit moment hebben wij zo’n 70.000 SKU’s op de plank liggen. Wij werken met een aantal logistieke partners samen die de containers met de truck of de boot naar de verschillende locaties brengen. Daarnaast verkopen wij ook aan veel landen buiten Europa. De motoren gaan met vrachtwagens naar alle landen en worden vanuit daar naar de verschillende distributiecentra gereden en daar worden de motorfietsen weer fijnmazig bij de dealers afgeleverd. Tilburg is verantwoordelijk voor groot volume, motorfietsen en dergelijke en Vianen is meer gespecialiseerd in de pakketdiensten. Vanuit Vianen beleveren wij veel KME dealers, en dealers van privé distributeurs (importeurs) rechtstreeks.”

“Over de hele linie merk je dat de werkloosheidscijfers laag zijn. Hierdoor merken we vaker een mismatch tussen de vraag die we uitzetten en de reacties die we daar op binnenkrijgen”

Als jij op een verjaardag moet vertellen wat jouw baan inhoudt, hoe zou je dat dan omschrijven?

“Manusje van alles, haha. Ik ben verantwoordelijk voor de logistieke operatie binnen de Europese organisatie, dus voor de gehele operatie, de ‘bewegingen’, binnen Europa. Verdeeld onder verschillende afdelingen, namelijk Customs & Compliance, Customer Service, Warehouse Operations, Tower Control & Contractmanagement. In mijn rol stuur ik ongeveer 45 mensen aan die vast in dienst zijn, dan werken we seizoensgericht nog met veel uitzendkrachten op onze locatie. Daarnaast zijn er vanuit contractmanagement nog veel mensen indirect voor ons aan het werk bij onder andere logistieke partners voor opslag en transport .

Wat merkt Kawasaki van de krapte op de arbeidsmarkt?

“Over de hele linie merk je dat de werkloosheidscijfers laag zijn. Hierdoor merken we vaker een mismatch tussen de vraag die we uitzetten en de reacties die we daar op binnenkrijgen. Dan gaan we kijken hoe we wel aan de juiste mensen kunnen komen. Als we iemand binnen hebben die het goed doet, zorgen we dat we die boeien en binden zodat die bij Kawasaki blijft. We zorgen dat we iemand mogelijkheden geven, zoals op verschillende afdelingen werken, misschien een studie, een goede balans tussen werk en privé. In deze tijd is er een ander stuk leiderschap nodig dan tien, vijftien jaar geleden. Op het moment dat je iemand binnen hebt waar je iets in ziet, moet je vanuit de organisatie ook snel durven handelen.”

“Ik denk dat de meeste mensen trots zijn op het werk, ook omdat Kawasaki niet zomaar een merk is. Ten eerste door de brede linie, Kawasaki bevindt zich natuurlijk in heel veel verschillende businesses. We maken robots, we maken precisie machinerie. Het is echt wel een bedrijf dat in de hightech zit. Het is toch ook wel een product met een status. We belanden al een aantal jaren met crosses en races elk jaar op een podium, daardoor merk je dat er een bepaald vertrouwen is in het merk. Over het algemeen als mensen bij ons werken merk je dat ze ook een stabiele omgeving ervaren. Het is hier allemaal goed geregeld. Wij hebben heel veel verschillende nationaliteiten. Wij zijn natuurlijk ook een multinational, dus binnen de hele organisatie zien we heel veel verschillende mensen uit verschillende landen. 

“Op het moment dat je iemand binnen hebt waar je iets in ziet, moet je vanuit de organisatie ook snel durven handelen.”

Wat maakt werken voor Kawasaki bijzonder?

Als we weten wat we aan iemand hebben en die wil ook ruimte hebben om andere dingen te doen, om te blijven ontwikkelen, dan geven we die ruimte. Aan de andere kant kan doorstromen soms ook goed zijn. Ik denk dat het goed is dat als iemand aangeeft dat hij of zij op termijn weg wil om elders de volgende stap te maken, dan moet je iemand vriendelijk bedanken en vast iemand mee laten lopen om het gat weer te vullen. En op het moment dat iemand dan die kans krijgt, kan er ook makkelijk een referentie ingewonnen worden over wat iemand de afgelopen jaren voor ons heeft betekend. Dat is hoe de wereld werkt. Ik heb ook wel eens iemand gehad die wegging en toen kwam er later een andere stoel vrij en toen kwam die weer terug. Of iemand die heb ik enkele jaren geleden niet kunnen behouden, maar waarbij we onderling wel een goede relatie hebben gehouden en die ik later weer terug heb kunnen halen. Iemand die gedreven is, die gepassioneerd is, die heb ik het liefste en wil ik ook graag behouden binnen Kawasaki.”

Snel meer weten over wat Coulant voor uw organisatie kan betekenen? Neem dan hier contact op met ons.

WhatsApp ons